Lady Dahmer skrev 2010-05-04 17:57:17 följande:
man ställs ju inför ett dilemma. Man vill ju berätta, men vet ju att det inte kommer göra nån skillnad alls. De flesta föräldrar har ju sina barn på dagis för att de inte har nåt annat val. Hur hjälper vi dem och barnen genom att berätta att allt är skit? typ. Eller att deras barn skrikigt hela dagen? Jag ser ju de små när de gråter förtvivlat och oförstående. När de är trötta och inte orkar med tempot. När de längtar efter mamma och pappa. Den nästintill panikartade desperata glädjen när mamma äntligen kommer. (och tillika uppgivelsen när de lämnar) Många pedagoger rycker på axlarna; jo men det är ju normalt att de gråter! Det är inget farligt! Det går över! Jo visst... men, är det verkligen ok? Varför tycker man att det är helt i sin ordning att barn är ledsna och förtvivlade bara för att det är "naturligt" eller "normalt"? Jag tycker inte att det känns ok med små barn på förskola alls. Jag har ägnat timmar åt att bära, trösta, krama dessa små och det gör lika ont i hjärtat varje gång. Så jag bestämde tidigt att mitt barn skulle få vara med mamma så länge det går. Förskola blir det tids nog. När ekonomin inte längre tillåter att jag är hemma eller om behovet av en mer stimulerande vardag infinner sig för Ninja.
Jag har gett utförliga order till personalen att ringa om min dotter gråter på det där sättet, hoppas verkligen de inte struntar i det. Lika naturligt att hämta ett otröstligt barn som ett febrigt, man ska inte vara på förskola i det tillståndet!
Har sett andra ettåringar när jag skolade in min dotter som går runt för sig själva hela dagen med 3 nappar och snuttefilt och bara gråter mamma, eller pappa och inte låter någon personal komma nära dem.
Då har de ju inte knytit an till någon i personalen än antar jag, om de inte ens låter sig tröstas av dem. Det är ju hemskt, en ettåring ska inte behöva vara utan en person de har knytit an till i flera timmar det är klart att de tar skada av det.
Men det var mycket snack om vad som är helt normalt och naturligt när vi började där. Det kommer aldrig gå, och hon kommer aldrig bli inskolad sa de för att jag inte tänkte lämna ett gråtande barn. 4 veckor skolade vi in, de hade tänkt sig 2, men ändå det är jag som får ta ledigt från jobbet så vad spelar det för roll för dem? Efter 4 veckor sökte hon sig själv till personalen om hon blev skrämd av något och de stod närmare henne än vad jag gjorde vid tillfället och då visste jag att jag kan lämna henne där och hon kan aktivt söka tröst och trygghet hos dem.