• Anonym (behöver hjälp)

Vill lämna min sambo/pappan till mina barn

Efter ca 1,5 år av velande så har jag bestämt mig. Jag VILL lämna min sambo. Jag vet dock inte om jag KAN då vi har 2 små barn tillsammans där den ena fortfarande är ett spädbarn. När jag var liten så skiljde mina föräldrar sig och det var en uppslitande historia. Jag svor på att aldrig sätta mina barn i samma sits, väntade länge på "den rätte" innan jag skaffade barn och här sitter jag nu.

Min sambo förändrades när vi skaffade barn och flyttade till en annan stad. Han blev elak, snål, kontrollerande, egoistisk och oresonlig. Han hade en period där han kallade både mig och barnen för fula namn men jag satte ett ultimatum och det slutade.

Han har naturligtvis sina ljusa stunder och är en bra pappa.

Exempel på hur han är...
    Han kollar både vårt gemensamma konto samt mitt konto (som han inte märker att jag vet) för att ha stenkoll på ekonomin. Jag tjänar bra med pengar och sätter också in mest pengar på vårt gemensamma konto så vi har inga ekonomiska bekymmer. Han lägger sig i hur jag spenderar mina egna pengar. Han är alltid sur om jag ska göra något utan honom och barnen (vilket nästan aldrig händer). Han vill bestämma när/hur/vart vi ska resa/göra/handla. Han kollar min Facebook "bara för att se hur våra gemensamma vänner har det" och passar på att fälla elaka kommentarer om mina killkompisar som han inte känner (folk från skoltiden etc.) Om jag lagar mat så är det aldrig lika gott som hans mat. Han hjälper sällan till med barnen hemma men när någon hälsar på eller om vi är hos någon annan så är han plötsligt "superpappan". Han vill aldrig göra något gemensamt hela familjen utan är väldigt mån om "sin tid" och att han får sova på nätterna. "Jag är ju mammaledig och har betalt för att ta hand om barnen". Han ogillar fysisk kontakt med mig förutom om det leder till sex. Vi kan inte prata om saker. Lättare samtalsämnen ska han alltid "vinna" och djupa diskussioner tycker han är löjligt. Han säger aldrig att jag är fin/har fina kläder etc. (medan jag är fd modell och får bekräftelse från andra). Jag har inte träffat någon annan och det handlar inte om det. Jag är bara 100% säker på att jag inte älskar min sambo.

Min rädsla...
    Att barnen ska må dåligt av att vi separerar. Att han ska börja skrika på dem igen om jag inte är där. Att barnen ska förakta mig när de inser att jag lämnat deras far. Att han ska bli tokig och försöka få ensam vårdnad (han blir svart i ögonen och aldeles galen när han blir arg).

Jag funderar på att försöka att prata en kurator om detta då jag inte har någon att prata med. Vi bor i en liten stad där alla vänner är gemensamma vänner... Jag vet varken ut eller in. HJÄLP.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-03 17:16
    Nu är det gjort. Jag pratade med sambon idag. Han blev oerhört ledsen och förstår ingenting. Jag höll mig till argumenten att vi bråkar för mycket och att jag vill bryta innan det går ut över barnen och att jag är olycklig i vårt förhållande och att jag måste försöka hitta mig själv igen. Han tjatade och tjatade om ett argument och att jag gör detta mot honom och barnen. Ett par gliringar om att det måste finnas någon annan och att jag inte är den han trodde. Nu vill han gå i familjeterapi och förstår inte att jag är oresonlig. Han åkt till jobbet och bett mig tänka på saken. Jag sa nej flera gånger innan han åkte.

Jag har inga fler argument till varför jag inte vill gå i terapi. Jag vill inte ta upp hans kontrollbehov och hur han har behandlat mig för då kommer han att lova guld och gröna skogar för att bli tillsammans igen. Jag måste hitta ett sätt att hålla mig stark nu.

• Svar på tråden Vill lämna min sambo/pappan till mina barn
  • ChoopChoopSong
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2010-03-31 21:44:37 följande:
    ja om det inte varit för barnen skulle jag ha lämnat honom för länge sedan!
    Han känner förmodligen det och försöker på olika sätt hålla kvar dig. Nu har vi ju ara din version av historien, men hans kontrollbehov låter oroväckande. Likaså att han nedvärderar och kränker dig. Sådant är alltid en varningssignal. Kanske känner han sig otillräcklig. Skulle han kunna tänka sig att gå i familjeterapi? Eller lyssnar han inte ens på dig? Om inte, MÅSTE du lämna! Dina barn kommer INTE att tacka dig om du stannar i ett sådant förhållande. Ibland är separerade föräldrar bättre!
  • MikuAndSaraLi

Om du bott så länge med en sådan idiot kan du inte bry dej mycket om dej själv eller dina barn.
    Hur kan man utsätta sje själv och andra man älskar för en sån människa?
    "Han är ju snäll ibland.." Skitsnack!
    Ta en koll på dina ursäkter.
    Såna dåliga ursäkter använder sej också misshandlade kvinnor av innan dom skaffar sej ryggrad nog att lämna sina män!!
    Ta med dej barnen och Dra Där Ifrån!!!!

• Anonym (behöver hjälp)

Allt jag skrivit är sant. Jag har naturligtvis fokuserat på det negativa och inte lyft fram något positivt. Han säger alltid att han bara skojar när jag säger till honom. Men MikuAndSaraLi, allt jag gör, gör jag för barnen. De är mitt allt. Min äldsta älskar sin pappa och tycker att han är snällast, bäst, roligast etc... Han är snäll mot barnen.

Jag VET att jag måste lämna. Försöker bara komma på hur.

• Anonym (behöver hjälp)

ChoopChoopSong, han skulle säkert gå med på familjeterapi. Men han kommer aldrig att erkänna att han gör fel. Jag har dock tappat all respekt och kärlek till honom och det skulle inte förändra något för mig.
    Nu fick vi våra skattekuvert och genast så ville han veta hur mycket jag får tillbaks. Han kastade sig över mitt för att se om mina pengar på något sett kunde vara hans. Jag sa att han är sjuk gällande pengar och han skrattade och sa att han bara skoja. Jag tjänar mer än honom så jag skulle lätt klara mig ekonomiskt utan honom. Hur gör man slut?!

• FrökenKanSjälv
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2010-04-01 14:21:24 följande:
    ChoopChoopSong, han skulle säkert gå med på familjeterapi. Men han kommer aldrig att erkänna att han gör fel. Jag har dock tappat all respekt och kärlek till honom och det skulle inte förändra något för mig. Nu fick vi våra skattekuvert och genast så ville han veta hur mycket jag får tillbaks. Han kastade sig över mitt för att se om mina pengar på något sett kunde vara hans. Jag sa att han är sjuk gällande pengar och han skrattade och sa att han bara skoja. Jag tjänar mer än honom så jag skulle lätt klara mig ekonomiskt utan honom. Hur gör man slut?!
    På din beskrivning av din sambo låter det som att du aldrig kommer att kunna vinna en argumentation. Därför finns det bara ett sätt att göra slut och det är genom att säga "Jag vill separera". Om han frågar varför så svarar du "För att jag vill leva ensam med barnen" (eller "för att jag vill vara ensam vuxen i hushållet"). Förklara INGENTING! Han kommer att ifrågasätta dig, fråga varför, varför, varför. Om du ger minsta lilla förklaring (hans beteende, ditt mående, vad som helst) så kommer han att tugga sönder dina förklaringar. Han kommer att argumentera sig blå i ansiktet för att bevisa att du har fel och att han har rätt. Det slutar med att du ger dig eftersom hans argument är mycket bättre än hans.

Alltså måste du hålla dig till "Jag vill separera" och "Jag vill leva ensam", utan förklaringar till varför.

Oavsett hur arg/ledsen/tokig/sårad han blir så får du inte ge dig in på några förklaringar. För då bryter han ner dig.
  • Anonym (behöver hjälp)

Triss i tjejer, tack! Det är precis det jag är rädd för och också tror. Jag håller på att jobba på skäl som han inte kan argumentera mot. Att jag inte älskar honom osv.

• MikuAndSaraLi
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2010-04-01 14:17:47 följande:
    Allt jag skrivit är sant. Jag har naturligtvis fokuserat på det negativa och inte lyft fram något positivt. Han säger alltid att han bara skojar när jag säger till honom. Men MikuAndSaraLi, allt jag gör, gör jag för barnen. De är mitt allt. Min äldsta älskar sin pappa och tycker att han är snällast, bäst, roligast etc... Han är snäll mot barnen. Jag VET att jag måste lämna. Försöker bara komma på hur.
    Antinge slänger du ut aset, fot i röven - där är dörren!
    Eller så tar du barnen med dej och åker hem till mamma, brorsan osv osv.
    Ring familjerätten, kvinnojouren, socialen etc.
    Dom hjälper dej.
    Den enda som står i din väg är du själv.
  • Anonym (behöver hjälp)

Jag behöver nog ingen kvinnojour. Han slår oss inte (har aldrig gjort det). Jag har ingen familj eller vänner här men ska nog klara det själv.

• FrökenKanSjälv
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2010-04-01 16:06:11 följande:
    Triss i tjejer, tack! Det är precis det jag är rädd för och också tror. Jag håller på att jobba på skäl som han inte kan argumentera mot. Att jag inte älskar honom osv.
    Att du inte älskar honom är inget "giltigt skäl" för att lämna honom. Tro mig, det argumentet har jag försökt använda och då fick jag höra att det inte gjorde något, han ville vara ihop med mig ändå, det räckte att jag tyckte om honom som person, resten skulle nog växa fram igen, osv. Det tog ytterligare ett halvår innan jag kom loss...

När jag till slut lyckades bryta förhållandet så berodde det på att jag höll mig till "jag vill separera" och "jag vill vara ensam", och vägrade gå in i några diskussioner. Jag sa bara nej till allt, utan att ge några skäl. Det var svårt att låta bli att förklara för jag ville ju att han skulle förstå varför jag lämnade honom, men jag insåg att förklaringar var som att ge honom lillfingret.
  • Anonym (behöver hjälp)

Triss i tjejer, tack igen. Jag är rädd att han inte kommer att ge sig om han inte får något skäl men tror att du har helt rätt. På lördag är han på jobbet. Tror jag ska ta upp det på telefon. Jag är rädd att han överreagerar här hemma med barnen hemma. Bäst om han får första chocken när han är borta bland andra....

Svar på tråden Vill lämna min sambo/pappan till mina barn