• Anonym (behöver hjälp)

Vill lämna min sambo/pappan till mina barn

Efter ca 1,5 år av velande så har jag bestämt mig. Jag VILL lämna min sambo. Jag vet dock inte om jag KAN då vi har 2 små barn tillsammans där den ena fortfarande är ett spädbarn. När jag var liten så skiljde mina föräldrar sig och det var en uppslitande historia. Jag svor på att aldrig sätta mina barn i samma sits, väntade länge på "den rätte" innan jag skaffade barn och här sitter jag nu.

Min sambo förändrades när vi skaffade barn och flyttade till en annan stad. Han blev elak, snål, kontrollerande, egoistisk och oresonlig. Han hade en period där han kallade både mig och barnen för fula namn men jag satte ett ultimatum och det slutade.

Han har naturligtvis sina ljusa stunder och är en bra pappa.

Exempel på hur han är...
    Han kollar både vårt gemensamma konto samt mitt konto (som han inte märker att jag vet) för att ha stenkoll på ekonomin. Jag tjänar bra med pengar och sätter också in mest pengar på vårt gemensamma konto så vi har inga ekonomiska bekymmer. Han lägger sig i hur jag spenderar mina egna pengar. Han är alltid sur om jag ska göra något utan honom och barnen (vilket nästan aldrig händer). Han vill bestämma när/hur/vart vi ska resa/göra/handla. Han kollar min Facebook "bara för att se hur våra gemensamma vänner har det" och passar på att fälla elaka kommentarer om mina killkompisar som han inte känner (folk från skoltiden etc.) Om jag lagar mat så är det aldrig lika gott som hans mat. Han hjälper sällan till med barnen hemma men när någon hälsar på eller om vi är hos någon annan så är han plötsligt "superpappan". Han vill aldrig göra något gemensamt hela familjen utan är väldigt mån om "sin tid" och att han får sova på nätterna. "Jag är ju mammaledig och har betalt för att ta hand om barnen". Han ogillar fysisk kontakt med mig förutom om det leder till sex. Vi kan inte prata om saker. Lättare samtalsämnen ska han alltid "vinna" och djupa diskussioner tycker han är löjligt. Han säger aldrig att jag är fin/har fina kläder etc. (medan jag är fd modell och får bekräftelse från andra). Jag har inte träffat någon annan och det handlar inte om det. Jag är bara 100% säker på att jag inte älskar min sambo.

Min rädsla...
    Att barnen ska må dåligt av att vi separerar. Att han ska börja skrika på dem igen om jag inte är där. Att barnen ska förakta mig när de inser att jag lämnat deras far. Att han ska bli tokig och försöka få ensam vårdnad (han blir svart i ögonen och aldeles galen när han blir arg).

Jag funderar på att försöka att prata en kurator om detta då jag inte har någon att prata med. Vi bor i en liten stad där alla vänner är gemensamma vänner... Jag vet varken ut eller in. HJÄLP.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-03 17:16
    Nu är det gjort. Jag pratade med sambon idag. Han blev oerhört ledsen och förstår ingenting. Jag höll mig till argumenten att vi bråkar för mycket och att jag vill bryta innan det går ut över barnen och att jag är olycklig i vårt förhållande och att jag måste försöka hitta mig själv igen. Han tjatade och tjatade om ett argument och att jag gör detta mot honom och barnen. Ett par gliringar om att det måste finnas någon annan och att jag inte är den han trodde. Nu vill han gå i familjeterapi och förstår inte att jag är oresonlig. Han åkt till jobbet och bett mig tänka på saken. Jag sa nej flera gånger innan han åkte.

Jag har inga fler argument till varför jag inte vill gå i terapi. Jag vill inte ta upp hans kontrollbehov och hur han har behandlat mig för då kommer han att lova guld och gröna skogar för att bli tillsammans igen. Jag måste hitta ett sätt att hålla mig stark nu.

• Svar på tråden Vill lämna min sambo/pappan till mina barn
  • Anonym (Ida)
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2010-03-30 16:08:34 följande:
     Han hjälper inte till med allt men hjälper till med t.ex. matlagning och hemmet. Han leker och busar med dem och tar med den äldsta på mycket. (T.ex. fixa i garaget, i trädgården etc.) Om jag föreslår att vi ska gå på t.ex. Junibacken eller liknande så drar han öronen åt sig. Inga barn eller familjeaktivitieter prioriteras utan mer saker på hans villkor.
    Både din ts start och detta känns som jag skulle ha skrivit det. jag funderar på separation för jag vet att det liv jag vill leva kommer jag aldrig få med honom. Men vi har en bebis på 9 månader och jag är livrädd för att han skulle kräva att hon skulle bo hos honom lika mycket. Jag har varit föräldraledig med henne hela tiden.

Hur säger man att man vill separera? Min sambo tycker att vi har det bra. Och det är också skrämmande. jag skulle vilja att han också ser nackdelarna i vårt förhållande. jag har pratat om det att jag inte tycker att vi har det bra. men det kommer aldrig längre en så. Nu kommer en sommar och jag vet exakt hur den kommer se ut om jag stannar med honom. Vi kommer vara på hans sommarställe med hans släktingar och jag får tjata om vi ska åka till mina föräldrar.

Nä jag vill inte mer. men hur gör man?
  • Anonym (behöver hjälp)

Ida, känner precis som du. Min sambo tycker också vi har det bra. Jag väntar nästan på att han ska göra något "fel". Säga något elakt eller vad som helst. Så det känns lättare att bli arg och göra slut. Jag vill också åka till min familj i sommar men sambon sa nej. Då sa jag att jag och barnen kan åka själva när han jobbar och helt plötsligt så verkar det som att vi kan åka till dem iaf... Jag SKA göra slut. Snart.

• Anonym (behöver hjälp)

Jag pratade med min bästa kompis som bor långt härifrån. Hon sa att hon tycker att jag är en annan människa när sambon är med samt att hon tidigt märkt av hans kontrollbehov. Det är ju precis det jag själv nu inser. Jag är någon jag inte vill vara och lever ett liv som jag inte vill leva.

Jag har bestämt mig. Imorgon så gör jag slut.

• MiisPiis
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2010-04-02 15:34:08 följande:
    Jag pratade med min bästa kompis som bor långt härifrån. Hon sa att hon tycker att jag är en annan människa när sambon är med samt att hon tidigt märkt av hans kontrollbehov. Det är ju precis det jag själv nu inser. Jag är någon jag inte vill vara och lever ett liv som jag inte vill leva. Jag har bestämt mig. Imorgon så gör jag slut.
    Gör det bara inte på telefonen, det känns ju helskumt?? Ta det när barnen sover istället, eller skaffa barnvakt.

Hoppas allt löser sig för dig/er!
  • AnnaKlara

Heja dig TS, det är inte lätt men du gör rätt när du lämnar honom.

Vad gäller barnen och hur du vill deras bästa: glöm inte att du även är deras modell för hur de kommer att agera i framtiden. Skulle du vilja att de nöjde sig med att leva såsom du gjort med deras pappa?

• Anonym (behöver hjälp)

MiisPiss, jag vågar inte ta det när han är hemma. Han kan bli helt okontollerat arg. Vi har alltid kunna prata bättre på telefon än ansikte mot ansikte.

AnnaKlara, Mina barn har varit, är och kommer alltid att vara min högsta prioritet. De kommer alltid i första hand. Tack och lov har de inte märkt något utan är lugna, glada och harmoniska barn. Får faktiskt beröm från BVC för hur glada och go'a de är! Tack!

• Anonym (behöver hjälp)

Idag ska det ske. Ge mig styrka.

• Anonym (Jenny)

Tänker på dig, det kommer att gå bra. Ge inga argument som du fick tips om. Sådana personer som han ser ändå bara sin version.

• Anonym (behöver hjälp)

Jag gör en mental lista på vad jag ska säga och hur jag ska bemöta hans argument (påhopp) utan att bråka. Om han kallar mig för något fult så kommer jag att säga att detta endast får mig att bli starkare i mitt beslut att lämna... Har inte sovit mycket inatt. Det känns helt overkligt och då & då överväger jag att bara strunta i allt och låta allt vara som vanligt. MEN jag ska verkligen göra det idag.

• AnnaKlara

Kanske kan du hämta styrka i att tänka på hur ditt liv kommer att te sig utan det här ständiga minuset, den här mannen som bara tar och tar ifrån dig. Det finns en ände på det och du kommer inte alltid att känna som du gör nu.

Svar på tråden Vill lämna min sambo/pappan till mina barn