• PamPam 83

Hunder vägra gå!

Min hund vägra ibland att gå när vi är ute och ska ta å gå en runda. Då kan han få för sig att "nej jag vill inte gå, iallafall inte åt detta hållet" så då streta han emot och vägra flytta sig ur fläcken.

Det är oftast problem när vi ska lämna gården och ska gå en bit men när han väl vet att vi är på väg hem igen så är det fart på honom. Jag känner itne att det ger så bra efet på att slita i honom så att han till slut ger med sig, det funkar hyvsat bra men jobbigt att slita om han streta emot mycket!

Ska man vänta tills han ge med sig? Eller ska man låta hunden väja vart man ska gå? Det känns som om han då tror att han får bestämma och göra som han vill. Han har så stark vilja!

Jag vill ha tips på hur man ska lösa detta.

• Svar på tråden Hunder vägra gå!
  • Torro

Självklart är det du som ska bestämma vart ni ska gå. Fortsätt gå bara, antagligen kommer han på att det är bekvämare att gå bredvid dig än att släpa efter.

Problemet är ju här iofs inte att han inte vill gå utan att han inte ser dig som ledaren. Det finns en hel massa man bör göra för att förstärka detta. Bla bestämma vart man ska gå.

• fru kreativ

Är det vid samma runda, alltså är det bara speciella vägar han inte vill gå? Man kan ju fundera på varför han inte vill gå just där i så fall. Eller om det är ett speciellt underlag han inte vill gå på t.ex. Vår hund undvek asfalt tills jag förstod att han hade ont i trampdynorna (torra) och ville gå på gräs, sen gillade han inte att gå en väg där vi gick förbi en trädgård med en snögubbe, han var livrädd för den. Ja det var bara lite tankar . Hundar kan ju vara knepiga ibland .

• Supermummy

Tänk om han har ont?

• PamPam 83

Första tvärnitningen brukar han göra när han har kissat i gräset utanför huset. Kanske är att han känner sig trygg där. Vi har en "morgonrunda" som vi går varje morgon, oftast är det min sambo som går ut på morgonen. Å så har vi en "kvällsrunda" som vi tre går tillsammman. Sedan på dagen kan rundorna variera lite.

Vi vet att han har sin favorit runda men ibland så är det svårt att få honom dit, iofs så är det samma väg som många andra rundor är. Någon gång ibland har det hänt att han har fått bestämma att vi ska svänga in på den rundan istället för att fortsätta det hållet vi har tänkt. Antagligen inte bra överhuvudtaget.

Jag tror inte att han har ont. Borde han inte halta då? Han har också haft torra tramdynor men dem smörjer vi med salva så det har han inte problem med längre. Oftast där vi går så är det gräs bredvid trotoaren så han kan gå där om han inte tycker om asfallten.

När det är mörkt ute så streta han emot mer men det är för att det är mörkt ute.

När både jag och min sambo är ute och gå så går det bättre. Gör han en tvärnitning så fortsätter den som inte håller i kopplet att gå och säger "hej då nu går matte/husse" då sätter han fart på en gång, för tappa bort någon vill han inte Det är inte alltid som vi tre kan gå ut tillsammans.

• Supermummy

Om han håller på mycket med detta tycker jag att en veterinär ska titta på honom för att utesluta eventuella ledbesvär.

Jag har själv haft en hund som drabbades av cancer och det började med just detta symptom. Han bara satte sig, eller stod still. Läkaren sa att de flesta hundar döljer så länge det går att de har ont (för att inte uteslutas ur flocken) Min boxer hade skelettcancer ...

• PamPam 83

fru kreativ
    jag tror inte att han har dålig syn. Han bruka se vad man har i handen när han är en bit bort. Kan iofs vara att han känner lukten. Hur kan jag kolla om han har dålig syn?

supermummy
    Usch hemskt med cancer! Du skärmde upp mig nu! så han klarade sig inte? märkte du något på din hund när ni var inomhus? Våran hund är pigg och så å livlig.

• fru kreativ

Gå till en veterinär, de kan nog både kika i ögonen och utesluta att det inte är något värre, som supermummy var med om t.ex. Hundar är ju ändå såpass inelligenta att de har ett tanke och mening bakom sina beteenden. Om det bara är så att han har "dålig koll på ledarskapet" och vill bestämma, så får man kanske vara glad, för det går ju i alla fall att träna bort .

• PamPam 83

fru kreativ
    Ja det får bli ett samtal till vetrinären å se vad de säger.. det låter ju som om jag ska vara glad om det bara är att jag är en dålig ledare.

• Maggi74

Hur lyder han dig? För om han lyssnar på dig, så säg "FOT" och börja gå........precis som om ni tränar. Då kanske han inte stretar emot, eller vägrar......

Annars hade jag nog också kollat upp det där med synen, eller självsäkerheten.

Lycka till!!!

• PamPam 83

Maggi74
    Han brukar lyda mig bra annars. När man be honom t.ex. stanna och sitta.
    tack så mycket!

• pug

PamPam 83: min lille mopshane är likadan! Kan plötsligt få för sig att vända eller att bara stanna helt. Jag trodde att det berodde på att han fortfarande är valp, men nu är han 10 månader och inte så himla liten längre. Ibland går det jättebra, och har jag godis kommer han så fort jag kallar, men inget godis, inte intresserad... Jag har fått tipset att stanna och titta åt "mitt" håll och vänta ut honom, men ibland får man stå i en evighet...

• PamPam 83

pug
    Kan tänka mig att man få stå i evigheter och vänta. Min hund har så stark vilja, men kan ju prova en stund med det iaf, de gånger man inte har brottom och tålamod.

Idag har jag varit ute med honom själv i flera timmar och kollat mer på hur han bete sig. Den sista tiden har det annars varit sambon som har tagit de långa promenaderna.
    Det gick mycket bättre än vad jag förväntade mig. Men han stretade emot lite grann men då gav jag honom en regäl utskälning och visade att det är jag som bestämmer. har nog varit lite för snälla senaste tiden då han har varit så snäll och nu börjar han antagligen testa oss igen.

Efter utskällningen så kunde han stanna lite men började gå direkt när jag sa till honom. Han har ett annat knep för att försöka vända och det är att gå ut i kanterna där det är högt gräs och kissa och sedan vända sig om, han tror nog att han förvillar mig men det fick han bara göra två gånger sedan sa jag till honom att han få en chans till och gör han likadant igen så blir det hårdare tag = gå i kort koppel. Så klart gjorde han likadant tredje gången. När han hade kort koppel så gick han jätte bra och snabbt och inget tvärnitningar. jag blev jätte förvånad och jätte glad!!!

Jag tror inte att han har ont någonstans. För han har busat och hoppat och sprungit mycket idag! Brukar han iofs göra annars också, men ännu mer idag. Kanske var glad att det var matte som har tagit hand om han mer än vad jag brukar!

nu kom jag på en sak till. Vi har använt sele till honom i en och en halv vecka, kanske är det som han inte diggar eller vant sig vid än. Men jag hade det vanliga kopplet på honom idag som han anvät före vi började med sele. kan detta vara en orsak? Märkte nämligen igår när jag hade tagit på han regnkappan och det var första gången som han anväde den. Och vi kom inte längre än precis utan för dörren då la han sig ner och vägrade röra sig. Så då gick jag in med honom igen och tog av den och gick ut igen och då så gick det att gå med honom utan problem.

• pug

Jag tror också att jag har varit lite för snäll mot min hund. Han är också en väldigt viljestark liten herre . Jag ska göra som du och köra lite bestämdare tag. De försöker kanske testa oss, de är nog i den åldern nu. Jag tror absolut inte att din hund har ont, sånt märker man, men det kanske är selen. De är ju vanedjur, gillar kanske inte när något är nytt... äsch, jag tror att det ordnar sig. De är ju inte så gamla än. Jag var ute för ett tag sen och då sprang han på så fint, stannade inte alls och vägrade gå. Jag tror att de blir lite trotsiga ibland, om något är nytt eller inte faller dem i smaken...

• PamPam 83

Jag tycker också att man borde märkar om de har ont. Ett tag haltade han och då var vi hos vetrinären för det var sår mellan trampdynorna och trampdynorna var torra men efter vi började med behandling så har han inte haltat mer eller visat någon smärta.

min vovve är inte lika ung som din, min är 3 år, men det är ju inte så gammalt det heller iofs.

Svar på tråden Hunder vägra gå!