Min sängläsning i går kväll blev avsnittet Välling, sid 210-211(pocketupplaga) ur Mats-Eric Nilssons bok Äkta vara 2008.(fortsättning på succén Den hemlige kocken 2007). Kontentan är densamma som i länken du hittat från Nilssons hemsida.
Han uppger i boken att svenska späd- och småbarn varje år suger i sig fabriksvälling för mer än 300 miljoner kronor. Och att Semper intygar att deras välling "är framtagen i samråd med svenska barnläkare och näringsexperter". Inköpt expertis, anser Nilsson.
"Vad har dessa vetenskapligt skolade experter kommit fram till att en sex månaders bebis kan tänkas behöva?" Han räknar upp 23 ingredienser i mild havrevälling från Semper. "Den manipulerade kolhydraten MALTODEXTRIN" kommer på plats 8.
I den långa listan går visserligen att spåra den klassiska vällingens två grundingredienser, men de är i grunden ganska näringsfattiga och förekommer här i så kraftigt industriprocessade versioner att de berövats sina naturliga näringsämnen. Vitaminer och mineraler tillsätts istället på konstgjord väg i denna vår svenska nationaldryck.
Att öppet ifrågasätta denna cementerade vällingkultur är det inte många som vågar göra. De få gånger det sker blir det stort offentligt rabalder och kritikern kan räkna med att få såväl barnmatsindustrin som enskilda föräldrar på sig.
Kritiken går ut på att vällingen kan orsaka glutenintolerans och att den hos föräldrarna snabbt tenderar att konkurrera ut amningen, eftersom den uppfattas som mer praktisk och mer mättande, vilket ju kan förbättra nattsömnen för både barn och förälder.
Att lika tidigt introducera fast föda har däremot inte denna negativa efffekt på amningen.
Från svensk horisont är det nästan ofattbart att man i övriga världen kan klara sig utan att ge välling till sina allra minsta. Ändå behöver man bara gå till Norge för att upptäcka att det är fullt möjligt att i stället förse minstingen med gröt som till en början blandas med bröstmjölk, och att man ganska snart kan introducera kokta grönsaker och därefter småportioner av familjens mat."
Tack TS, för att du fick mig att fördjupa mig i mysteriet svensk barnvälling!