• LinaP

maltodextrin i välling...?

Fick hem en provportion välling häromdagen. Vi kollade innehållsförteckningen och såg att den innehöll maltodextrin. Min man är ganska insatt i allt sånt där som har med tillsatser i mat, E-nummer osv att göra. Och han menade att det är så dåligt av dem att tillsätta det i välling, för det enda det gör är att ge en "kick" till barnet. Lika som man får en "kick" av kolhydrater. Men just maltodextrin som också finns att köpa i pulverform, som t.ex. kroppsbyggare tar efter träning, är till för att man ska få den absolut snabbaste "kicken". Jag vet inte hur jag ska förklara bättre. Jag menar inte "kick" som i hyper, drogliknande eller så. Kanske nån förstår...

Så, tillsätter de det i vällingen för att barnet ska tycka det är gott, vilja ha mer och få en må bra känsla efteråt? Eller har det nån annan funktion? Nån som vet? Eller har nån teori?

• Svar på tråden maltodextrin i välling...?
  • sirisdotter

Intressant, förvånar inte mig.  Snabb kolhydrat uppges maltodextrin vara, ingår i sportdrycker, används när man brygger öl hemma.

Det verkar inte ha varit någon katastrof att mitt barn vägrade alla tänkbara vällingsorter!

• sannzibar

vilken välling prov fick ni hem? märke på vällingen?

• Blå Flygare

Maltodextrin är en kolhydrat, men smakar mindre sött än socker. Altså bör det vara mindre populärt hos barnen. Jag tror det tillsätts ist för socker eftersom folk har sån sockerhysteri, så blir det sånt istället. För kolhydraterna behövs (eller anses behövas).

• sirisdotter
    sannzibar skrev 2010-03-30 23:09:07 följande:
    vilken välling prov fick ni hem? märke på vällingen?
    Sempers Mild välling, havre verkar bl a massa ingredienser även innehålla ovan nämnda ingrediens.  På Sempers hemsida anges inte ingredienser, man måste logga in för att få reda på dem!
  • sirisdotter
    Blå Flygare skrev 2010-03-30 23:10:13 följande:
    Maltodextrin är en kolhydrat, men smakar mindre sött än socker. Altså bör det vara mindre populärt hos barnen. Jag tror det tillsätts ist för socker eftersom folk har sån sockerhysteri, så blir det sånt istället. För kolhydraterna behövs (eller anses behövas).
    Snabba kolhydrater, behövs de?
  • sannzibar
    sirisdotter skrev 2010-03-30 23:17:40 följande:
    Sempers Mild välling, havre verkar bl a massa ingredienser även innehålla ovan nämnda ingrediens.  På Sempers hemsida anges inte ingredienser, man måste logga in för att få reda på dem!
    jaha ok min dotter har druckit Enago vällingen sen hon var ca 8 mån (är idag 2 år)
  • LinaP

Nestlé var det, om jag minns rätt.

Blå Myran: Det  är inte kolhydraterna i sig som jag ifrågasätter. Kolhydrater är bra tycker jag. I rätt form. Men bara för att det inte smakar sött, så kan det ändå ge den där "kicken" (vad jag hakar upp mig på det där ordet, men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig annars) Och just maltodextrin ger en extremt snabb kick, just därför kroppsbyggare tar det efter sin träning.

Vi slängde förpackningen, men nu är jag nyfiken på hur pass mycket det egentligen är i vällingen. Då innehållsförteckningen ofta brukar vara uppraddad med från mest till minst. Nån som har nåt vällingpaket hemma som vill kolla?

Hur många hade inte reagerat om det stod: Majsstärkelse, socker..osv. Men när man inte vet vad det är eller vad det har för funktion då är det okej...? Litar vi för mycket på barnmatstillverkarna som är såååå bra och bedyrar om inga tillsatser hit och dit?

• sirisdotter
    Blå Flygare skrev 2010-03-30 23:10:13 följande:
    Så kan det vara!   Hittade reklam för en välling.  "inget socker tillsatt"  står det.  Och maltodextrin bland ingredienserna...
  • sirisdotter
    sannzibar skrev 2010-03-30 23:19:03 följande:
    jaha ok min dotter har druckit Enago vällingen sen hon var ca 8 mån (är idag 2 år)
    Undrade vad Enago innehåller, vet du ?
  • LinaP

Blå Myran: Jag måste skriva igen till dig, av någon anledningen så läste jag ditt inlägg som ett försvar mot kolhydrater =) Läste för snabbt och klumpigt tror jag. Men nu när jag varit och ammat och hunnit läsa igen så förstår jag, och precis så är det nog, tyvärr.

Svar på tråden maltodextrin i välling...?