• LinaP

maltodextrin i välling...?

Fick hem en provportion välling häromdagen. Vi kollade innehållsförteckningen och såg att den innehöll maltodextrin. Min man är ganska insatt i allt sånt där som har med tillsatser i mat, E-nummer osv att göra. Och han menade att det är så dåligt av dem att tillsätta det i välling, för det enda det gör är att ge en "kick" till barnet. Lika som man får en "kick" av kolhydrater. Men just maltodextrin som också finns att köpa i pulverform, som t.ex. kroppsbyggare tar efter träning, är till för att man ska få den absolut snabbaste "kicken". Jag vet inte hur jag ska förklara bättre. Jag menar inte "kick" som i hyper, drogliknande eller så. Kanske nån förstår...

Så, tillsätter de det i vällingen för att barnet ska tycka det är gott, vilja ha mer och få en må bra känsla efteråt? Eller har det nån annan funktion? Nån som vet? Eller har nån teori?

• Svar på tråden maltodextrin i välling...?
  • LinaP

Nestlé var det, om jag minns rätt.

Blå Myran: Det  är inte kolhydraterna i sig som jag ifrågasätter. Kolhydrater är bra tycker jag. I rätt form. Men bara för att det inte smakar sött, så kan det ändå ge den där "kicken" (vad jag hakar upp mig på det där ordet, men jag vet inte hur jag ska uttrycka mig annars) Och just maltodextrin ger en extremt snabb kick, just därför kroppsbyggare tar det efter sin träning.

Vi slängde förpackningen, men nu är jag nyfiken på hur pass mycket det egentligen är i vällingen. Då innehållsförteckningen ofta brukar vara uppraddad med från mest till minst. Nån som har nåt vällingpaket hemma som vill kolla?

Hur många hade inte reagerat om det stod: Majsstärkelse, socker..osv. Men när man inte vet vad det är eller vad det har för funktion då är det okej...? Litar vi för mycket på barnmatstillverkarna som är såååå bra och bedyrar om inga tillsatser hit och dit?

• LinaP

Blå Myran: Jag måste skriva igen till dig, av någon anledningen så läste jag ditt inlägg som ett försvar mot kolhydrater =) Läste för snabbt och klumpigt tror jag. Men nu när jag varit och ammat och hunnit läsa igen så förstår jag, och precis så är det nog, tyvärr.

• LinaP

Allt det är nog bra. Men om du läser innehållsförteckningen? Står det inte mer grejer där då? Förutom alla mineraler och vitaminer, som är uppstaplade på baksidan.

• LinaP

Kopierat från Nestlés hemsida, frågor och svar:

"Fråga: Vad är maltodextrin?

Svar: Det är stärkelse som delvis spjälkats. Används som stabiliserings- och bulkmedel i många livsmedel."

Jag vet inte, men det kändes som att det inte var nåt direkt svar...

• LinaP
    sannzibar skrev 2010-03-30 23:48:53 följande:
    På frågan om min dotter får en "kick" av vällingen ibland blir hon glad när hon får välling, oftast somnar hon när hon dricker välling  Lite beroende på hur trött hon är, men ibland har vi märkt att hon är trött o vi har gett henne välling så efter en stund så blir hon pigg igen.  kanske har med det där ämnet o göra då.
    Kan ha med det att göra. Kan också ha med nåt annat att göra.
  • LinaP
    sannzibar skrev 2010-03-30 23:43:18 följande:
    Enago Inehåll . det står i denna ordning på paketet Delvis hydrolaserat mjöl ris vete majs havre veg olja palm raps olja risprotein maltodextrin mineraler kalcium järn jod majstärkelse aminosyror  L -lysin L-valin  L-isolueusin L-tyrosin emugleringsmedel mono-di glycerider av citronsyraestrar vitaminer C E niacin pantotensyra tiamin riboflavin B6 A folsyra K biotin D och b12 och solroslechitin
    Eftersom maltodextrin står rätt så högt upp på listan, så kan man anta att det är ganska mycket av det i. Alla innehållsförteckningar har inte från mest till minst. Men många.
  • LinaP

Dottern drack välling tills hon var lite över ett år. Och nu när man tänker efter så förstår man varför den där vällingen var så extremt uppskattad. Hon var aldrig så glad som när man kom med den där vällingflaskan, den gick före ALLT. Ganska läskigt ändå. Jag menar, hon hade knappt fått smaka nåt med socker i överhuvudtaget. Men hon fick nåt som innehåller nåt likvärdigt 2 gånger om dagen i nästan ett år. Inte konstigt att det var så gott...

• LinaP

Jag blev lite nyfiken bara. Rekommenderade bvc ett speciellt märke till er? Var det av nån speciell anledning? (laktos överkänslig eller så)

• LinaP

Sirisdotter: Vad roligt att jag fick dig att ta reda på mer.

Alternativen till socker tycker jag är så mycket sämre. Sen är det så fult av tillverkarna också att gå ut med att den är "osockrad". Javisst, den är inte söt. Det är en stärkelse. Men det bryts ner redan i munnen och "omvandlas" till socker i kroppen. 

Om man jämför med kroppsbyggare som dricker maltodextrin efter träningen. De vill ha sockret så fort som möjligt ut i blodet och för att energin ska snabbt komma ut. När det kommer snabbare och mer ut i blodet så borde det ju vara mer belönande. Då borde de ju kunna äta det till en viss gräns också, att om man går över den så borde man bli slö istället. Detta är inte fakta, utan mest teori. Nån som är kunnig får gärna rätta mig?

Så när ett litet barn dricker  välling, så borde man kunna anta att om man dricker för mycket = somnar. Likvärdigt med "sockerkoma" eller "paltkoma"?

Sen gjorde jag och min man en intressant uträkning idag som jag funderar på att starta en ny tråd om. Vi räknade ut att dotterns energibehov låg på 550 kcal per dag. Så hittade jag en av hennes gamla vällingförpackningar i skafferiet, och så mycket välling som hon fick i sig, 2 gånger per dag, det var ungefär 400 kcal (Då vi följt vällingpaketets doseringsrekomendation)
    Det lämnar 150 kcal som skulle täcka den riktiga maten hon skulle få i sig.

Inte så konstigt att hon åt så dåligt då. Det var då en himla tur att jag blev övertalad av min man att vi skulle sluta med vällingen. För sen fick hon en himla matlust helt plötsligt. Inte så konstigt kanske....

• LinaP

Ja, och om man ska tro den andra tråden som jag länkade till så ligger maltodextrin på 142 i GI. Det är ju ganska extremt om man jämför med vanligt socker, som enligt den mer påläste här hemma (min man) ligger på "80 nånting".

För att försöka att inte trampa nån på tårna. Men efter allt man läst nu om välling, så känns det som att det var nåt utav de dummaste man gjorde när man började med det. Tur man har en man som är klokare än en själv. Det tog ju som lite längre tid för mig att inse det han förstått i mer än ett år.

Svar på tråden maltodextrin i välling...?