• LinaP

maltodextrin i välling...?

Fick hem en provportion välling häromdagen. Vi kollade innehållsförteckningen och såg att den innehöll maltodextrin. Min man är ganska insatt i allt sånt där som har med tillsatser i mat, E-nummer osv att göra. Och han menade att det är så dåligt av dem att tillsätta det i välling, för det enda det gör är att ge en "kick" till barnet. Lika som man får en "kick" av kolhydrater. Men just maltodextrin som också finns att köpa i pulverform, som t.ex. kroppsbyggare tar efter träning, är till för att man ska få den absolut snabbaste "kicken". Jag vet inte hur jag ska förklara bättre. Jag menar inte "kick" som i hyper, drogliknande eller så. Kanske nån förstår...

Så, tillsätter de det i vällingen för att barnet ska tycka det är gott, vilja ha mer och få en må bra känsla efteråt? Eller har det nån annan funktion? Nån som vet? Eller har nån teori?

• Svar på tråden maltodextrin i välling...?
  • sirisdotter

Verkar som även Enago välling innehåller maltodextrin (däremot inte Enago´s grötar).

• sannzibar
    sirisdotter skrev 2010-03-30 23:31:03 följande:
    Undrade vad Enago innehåller, vet du ?
    Enago inehåller det här

vitamin A D E C K B12  B6
    tiamin
    riboflavin
    niacin
    pantotensyra
    folsyra
    biotin
    natrium
    kalcium
    fosfor
    magnesium
    järn
    zink
    jod
    selen

är det nåt av dessa ämnen som ej är bra?
  • LinaP

Allt det är nog bra. Men om du läser innehållsförteckningen? Står det inte mer grejer där då? Förutom alla mineraler och vitaminer, som är uppstaplade på baksidan.

• sannzibar

Enago Inehåll . det står i denna ordning på paketet

Delvis hydrolaserat mjöl
    ris vete majs havre
    veg olja palm raps olja
    risprotein
    maltodextrin
    mineraler kalcium järn jod
    majstärkelse aminosyror  L -lysin L-valin  L-isolueusin L-tyrosin
    emugleringsmedel mono-di glycerider av citronsyraestrar
    vitaminer C E niacin pantotensyra
    tiamin
    riboflavin B6 A folsyra K biotin D och b12
    och solroslechitin

• LinaP

Kopierat från Nestlés hemsida, frågor och svar:

"Fråga: Vad är maltodextrin?

Svar: Det är stärkelse som delvis spjälkats. Används som stabiliserings- och bulkmedel i många livsmedel."

Jag vet inte, men det kändes som att det inte var nåt direkt svar...

• sirisdotter
    sannzibar skrev 2010-03-30 23:36:30 följande:
    Enago inehåller det härvitamin A D E C K B12  B6tiaminriboflavin niacinpantotensyrafolsyrabiotinnatriumkalciumfosformagnesiumjärnzinkjodselenär det nåt av dessa ämnen som ej är bra?
    Jag har aldrig funderat över maltodextrin, blev nyfiken p g a tråden. 

På nätet anges maltodextrin som ingrediens i Enago välling (Butik Hemlängtan),
  • Teskedsmamman

Hämtat ordagrant ur mitt livsmedelslexikon:

Maltodextrin: En form av majsstärkelse, som inte skall förväxlas med malt.
    Innehåller ej: Gluten, laktos, mjölkprotein eller sojaprotein.

Kolla över vilken innehållsförteckning som helst, finns i det mesta....

3 killar & i vecka 21 ☆☆ tesked.blogspot.com/ ☆☆ Virkaholic
  • sannzibar

På frågan om min dotter får en "kick" av vällingen ibland blir hon glad när hon får välling, oftast somnar hon när hon dricker välling  Lite beroende på hur trött hon är, men ibland har vi märkt att hon är trött o vi har gett henne välling så efter en stund så blir hon pigg igen.  kanske har med det där ämnet o göra då.

• LinaP
    sannzibar skrev 2010-03-30 23:48:53 följande:
    På frågan om min dotter får en "kick" av vällingen ibland blir hon glad när hon får välling, oftast somnar hon när hon dricker välling  Lite beroende på hur trött hon är, men ibland har vi märkt att hon är trött o vi har gett henne välling så efter en stund så blir hon pigg igen.  kanske har med det där ämnet o göra då.
    Kan ha med det att göra. Kan också ha med nåt annat att göra.
Svar på tråden maltodextrin i välling...?