• Anonym (Känslig)

Överkänslig för ljud

Jag undrar om det finns någon annan som känner som jag inför ljud och vad det kan bero på.

Är extremt känslig för plötsliga och höga ljud, alltså så känslig så att när jag upplever oljud så blir jag oftast jätte arg för att det är såpass obehagligt, det triggar liksom igång hela min kropp känslomässigt.

Det jag stör mig mest på är när man tappar saker i bordet, metall som slår i backen, glasklirr, barnskrik och gnäll, TV;n är ett snäpp för högt (oerhört obehagligt!), min sambos samtalston om kvällarna. Det konstiga är att jag blir jätte arg på en 10;dels sekund när någon för "oljud", även jag själv. Det kan resultera i att jag snäser till eller bara struntar i att plocka upp det man tappat t ex.
    När barn skriker/gnäller så gnisslar jag bokstavligt tänderna och känner en enorm frustration bubbla i kroppen.
    Min sambo föreslog öronproppar, men det känns ju inte som en långsiktig lösning att gå runt med jämt och ständigt!

Vad kan det här bero på, eller är jag bara sådan som person, en blivande eremit?

• Svar på tråden Överkänslig för ljud
  • Anonym

Jag var också ljudkänslig förut men sen jag fick medicinering för min sköldkörtelsjukdom så har jag blivit mycket mindre ljudkänslig.

• Queenie70
    Anonym skrev 2010-03-31 11:57:52 följande:
    Jag var också ljudkänslig förut men sen jag fick medicinering för min sköldkörtelsjukdom så har jag blivit mycket mindre ljudkänslig.
    Kan det påverka alltså? Själv äter jag levaxin gör du det?

Häromnatten kunde jag inte sova, pga. ett jättelågt diffust surrande återkommande ljud. Jag tror det var grannen som hade en mobil på vibration eller nåt. Öronproppar är inte heller ett alternativ, för då hör man ju sitt eget blod susa i huvudet och det är fan ännu värre....Shit jag låter ju gränspsykotisk inser jag...haha.
  • Anonym (Känslig)

Oj det var ändå en del som hade samma typ av problem!

Ja herregud när någon smaskar eller pratar i mun på varandra... Så jobbigt att störa sig på sådana "banala" saker!  

Hur har ni känt för era egna barn och så, ni som har? Är det lika jobbigt med ljuden som när man möter andras barn? Jag vill ju inte ha sådana här problem då jag tycker barn skall få vara barn och få låta, men samtidigt så att jag klarar av det utan att gå i taket av frustration.

Ingen som har testat magnesium en period och som det faktiskt hjälpt för? Känns ju som om jag måste gått runt med magnesiumbrist i mer än halva mitt liv om det nu skulle vara så.

• Anonym (samma)
    Anonym (Känslig) skrev 2010-04-01 11:11:42 följande:
    Oj det var ändå en del som hade samma typ av problem!Ja herregud när någon smaskar eller pratar i mun på varandra... Så jobbigt att störa sig på sådana "banala" saker!  Hur har ni känt för era egna barn och så, ni som har? Är det lika jobbigt med ljuden som när man möter andras barn? Jag vill ju inte ha sådana här problem då jag tycker barn skall få vara barn och få låta, men samtidigt så att jag klarar av det utan att gå i taket av frustration.Ingen som har testat magnesium en period och som det faktiskt hjälpt för? Känns ju som om jag måste gått runt med magnesiumbrist i mer än halva mitt liv om det nu skulle vara så.
    ...har också tänkt på det där med magnecium, minns att jag srörde mig på mansröster (det där dova mumlet som blir om man inte är i samma rum, samma med vissa basgångar i musik) redan när jag var pytteliten.
    Dricker en hel del mjölk dock, det sägs reducera upptaget av magnecium, någon som hört/läst om det?
    TS, du kanske också dricker en hel del mjölk?

En teori bara...

Värt att prova dock tycker jag, kan inte förlora något på det mer än lite pengar, jag kommer prova
    Om det blir en förbättring ska jag jubla och dansa så ingen kan missa det, jubla HÖGT!!!

Det där med egna barn och smaskningar... Jag stör mig inte det minsta på mitt barns ljud (såvida det inte kommer i klunga med andra ljud, men då är det MÄNGDEN ljud på varann jag stör mig på, inte just barnet i sig.

Andras barn däremot... phu. Jag stör mig nog mer och mer på folk ju mindre jag tycker om dem eller känner dem, toleransen minskar drastiskt ifall jag inte håller personen kär på ett eller annat sätt, som familj och nära vänner, alla utanför där... burr, då får jag anstränga mig om det är en "dålig dag".

Tror inte du behöver vara orolig, hoppas inte, önskar att du inte behöver, jag iallafall har en enorm tolerans för mitt eget barn, han kan t.o.m få KLADDA med mat (ibland )

Finns det någon mer som irriterar sig på onödiga ljud, eller är det bara jag?
    Som bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip och liknande...
    Jajajaja, jag kan väl kanske förstå att de som har svårt att fatta behöver en understrykning att knapparna blivit intryckta men...
    Man kan störa sig på det ÄNDÅ. Tydligen
    Men finns det någon fler?
    Klockor som tickar.
    Passageljud då man passerar igenom en butiksdörr.
    Kopiatorer som tutar till innan kopian kommer, faxar som blippar innan sändning och efter sändning...
  • tebax
    Anonym skrev 2010-03-31 12:36:10 följande:
    Läs denna sida: ehdin.com/
    O M G!

Det blir till att köpa magnesiumtabletter!
  • Anonym
    tebax skrev 2010-04-01 12:34:53 följande:
    O M G! Det blir till att köpa magnesiumtabletter!
    Gör så, de funkade kanonbra på mig. Jag tålde inte ens glada barn som levde om när de lekte men har inga problem med det nu.
  • Anonym (Oj)

Oj,så jag känner igen mig! Trodde själv jag var nästan "knäpp" och maken som själv hör lite dåligt fattar inte vad jag reagerar på. Det värsta just nu hemma är vår musskrämmare-en apparat man sätter i eluttaget som ska skrämma iväg möss. Den piper/klickar oavbrutet! Andra ljud jag blir galen av är reklam på tv,nästan all musik om jag inte gillar den jättemycket,de som smaskar med maten och mitt hatobjekt nr 1-de som tjaskar tuggummi! Då måste jag utgå eller så säger jag till personen för jag går i taket av ilska annars. Gör ont ända in i märgen av såna ljud märkligt nog.
    Har sen många,många år svårt att sova på nätterna om det inte är absolut tyst. Ljud som kommer bara ibland som våra knäppande element stör mig inte,men det som låter jämt som t.e.x luftens sus av t.e.x vind eller vindkraftverken en bit bort gör mig tokig. Kan bara sova på ett mycket speciellt sätt som innebär både öronproppar och att hålla för öronen med händer och täcke. Rätt jobbigt faktiskt....
    Äter Levaxin sen några år och magnsium sen några veckor. Har dock inte ätit så värst många senaste veckan p.g.a afte-gör för ont. Ingen skillnad än och inte visste jag att magnesiumbrist kunde orsaka detta heller. Har skyllt på min fibromyalgi-då blir ju alla sinnen överkänsliga.
    Gruvar mig lite för när vi får barn och de ska äta banan-det måste vara det äckligaste ljud som finns!
    Känns skönt att veta att jag inte är ensam!

• Queenie70
    Anonym (samma) skrev 2010-04-01 12:32:28 följande:
    ...har också tänkt på det där med magnecium, minns att jag srörde mig på mansröster (det där dova mumlet som blir om man inte är i samma rum, samma med vissa basgångar i musik) redan när jag var pytteliten.Dricker en hel del mjölk dock, det sägs reducera upptaget av magnecium, någon som hört/läst om det?TS, du kanske också dricker en hel del mjölk?En teori bara...Värt att prova dock tycker jag, kan inte förlora något på det mer än lite pengar, jag kommer prova Om det blir en förbättring ska jag jubla och dansa så ingen kan missa det, jubla HÖGT!!! Det där med egna barn och smaskningar... Jag stör mig inte det minsta på mitt barns ljud (såvida det inte kommer i klunga med andra ljud, men då är det MÄNGDEN ljud på varann jag stör mig på, inte just barnet i sig.Andras barn däremot... phu. Jag stör mig nog mer och mer på folk ju mindre jag tycker om dem eller känner dem, toleransen minskar drastiskt ifall jag inte håller personen kär på ett eller annat sätt, som familj och nära vänner, alla utanför där... burr, då får jag anstränga mig om det är en "dålig dag".Tror inte du behöver vara orolig, hoppas inte, önskar att du inte behöver, jag iallafall har en enorm tolerans för mitt eget barn, han kan t.o.m få KLADDA med mat (ibland )Finns det någon mer som irriterar sig på onödiga ljud, eller är det bara jag?Som bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip och liknande...Jajajaja, jag kan väl kanske förstå att de som har svårt att fatta behöver en understrykning att knapparna blivit intryckta men...Man kan störa sig på det ÄNDÅ. Tydligen Men finns det någon fler?Klockor som tickar.Passageljud då man passerar igenom en butiksdörr.Kopiatorer som tutar till innan kopian kommer, faxar som blippar innan sändning och efter sändning...
    HATAR faxen.....
  • Anonym (lilla jag)
    ...har också tänkt på det där med magnecium, minns att jag srörde mig på mansröster (det där dova mumlet som blir om man inte är i samma rum, samma med vissa basgångar i musik) redan när jag var pytteliten. Dricker en hel del mjölk dock, det sägs reducera upptaget av magnecium, någon som hört/läst om det? TS, du kanske också dricker en hel del mjölk? En teori bara... Värt att prova dock tycker jag, kan inte förlora något på det mer än lite pengar, jag kommer prova Om det blir en förbättring ska jag jubla och dansa så ingen kan missa det, jubla HÖGT!!! Det där med egna barn och smaskningar... Jag stör mig inte det minsta på mitt barns ljud (såvida det inte kommer i klunga med andra ljud, men då är det MÄNGDEN ljud på varann jag stör mig på, inte just barnet i sig. Andras barn däremot... phu. Jag stör mig nog mer och mer på folk ju mindre jag tycker om dem eller känner dem, toleransen minskar drastiskt ifall jag inte håller personen kär på ett eller annat sätt, som familj och nära vänner, alla utanför där... burr, då får jag anstränga mig om det är en "dålig dag". Tror inte du behöver vara orolig, hoppas inte, önskar att du inte behöver, jag iallafall har en enorm tolerans för mitt eget barn, han kan t.o.m få KLADDA med mat (ibland ) Finns det någon mer som irriterar sig på onödiga ljud, eller är det bara jag? Som bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip och liknande... Jajajaja, jag kan väl kanske förstå att de som har svårt att fatta behöver en understrykning att knapparna blivit intryckta men... Man kan störa sig på det ÄNDÅ. Tydligen Men finns det någon fler? Klockor som tickar. Passageljud då man passerar igenom en butiksdörr. Kopiatorer som tutar till innan kopian kommer, faxar som blippar innan sändning och efter sändning...
    ja, jag har oxå alltid stört mig på speciellt mansröster..o gör det fortfarande.. såå jäkla jobbigt o åka buss när radion e på högsta volym...jag vill bara slänga mig ner o skrika...
  • Anonym (va?)

Ja, tickande klockor är fruktansvärt irriterande!
    Min gamla väckarklockade tickade så mycket att jag ibland varit tvungen att gömma den i badrummet under badrumsmattan och lägga en handduk över, och stänga dörren för att kunna somna. Jag hade den bara för att den lät högst när den ringde (har lite svårt att få mig upp på morgnarna )

Kan ni lyssna på musik i hörlurar?
    Jag tycker att det är jättejobbigt att ha musik "direkt" i öronen (om ni förstår hur jag menar), är jag ute och går och lyssnar på musik så använder jag bara en hörlur.
    Jag måste också stänga av musiken lite nu och då, blir frustrerad av att det låter hela tiden!

• Queenie70
    Anonym (va?) skrev 2010-04-01 16:49:01 följande:
    Ja, tickande klockor är fruktansvärt irriterande!Min gamla väckarklockade tickade så mycket att jag ibland varit tvungen att gömma den i badrummet under badrumsmattan och lägga en handduk över, och stänga dörren för att kunna somna. Jag hade den bara för att den lät högst när den ringde (har lite svårt att få mig upp på morgnarna )Kan ni lyssna på musik i hörlurar? Jag tycker att det är jättejobbigt att ha musik "direkt" i öronen (om ni förstår hur jag menar), är jag ute och går och lyssnar på musik så använder jag bara en hörlur. Jag måste också stänga av musiken lite nu och då, blir frustrerad av att det låter hela tiden!
    Nej, inge lurar här inte. Jag blir irriterad bara av att höra sambons jävla musik läcka ur lurarna...

Vad det gäller barn, så har jag högre tolerans för mitt eget barn naturligtvis, men om ungen skriker, sambon pratar i telefonen och tv´, står på får jag lust att skära halsen av mig typ...haha.
  • Anonym (Känslig)
    ...har också tänkt på det där med magnecium, minns att jag srörde mig på mansröster (det där dova mumlet som blir om man inte är i samma rum, samma med vissa basgångar i musik) redan när jag var pytteliten.Dricker en hel del mjölk dock, det sägs reducera upptaget av magnecium, någon som hört/läst om det?TS, du kanske också dricker en hel del mjölk?En teori bara...Värt att prova dock tycker jag, kan inte förlora något på det mer än lite pengar, jag kommer prova Om det blir en förbättring ska jag jubla och dansa så ingen kan missa det, jubla HÖGT!!! Det där med egna barn och smaskningar... Jag stör mig inte det minsta på mitt barns ljud (såvida det inte kommer i klunga med andra ljud, men då är det MÄNGDEN ljud på varann jag stör mig på, inte just barnet i sig.Andras barn däremot... phu. Jag stör mig nog mer och mer på folk ju mindre jag tycker om dem eller känner dem, toleransen minskar drastiskt ifall jag inte håller personen kär på ett eller annat sätt, som familj och nära vänner, alla utanför där... burr, då får jag anstränga mig om det är en "dålig dag".Tror inte du behöver vara orolig, hoppas inte, önskar att du inte behöver, jag iallafall har en enorm tolerans för mitt eget barn, han kan t.o.m få KLADDA med mat (ibland )Finns det någon mer som irriterar sig på onödiga ljud, eller är det bara jag?Som bip bip bip bip bip bip bip bip bip bip och liknande...Jajajaja, jag kan väl kanske förstå att de som har svårt att fatta behöver en understrykning att knapparna blivit intryckta men...Man kan störa sig på det ÄNDÅ. Tydligen Men finns det någon fler?Klockor som tickar.Passageljud då man passerar igenom en butiksdörr.Kopiatorer som tutar till innan kopian kommer, faxar som blippar innan sändning och efter sändning...
    Oj jaa jag dricker jätte mycket mjölk! Börjat köpa det blåa mjölkpaketet bara för att jag drar i mig så mycket. Särskilt nu som jag är gravid (därav förfäran inför att "totalt kollapsa" av sitt egna barns ljud haha). Skönt dock att höra att man har tolerans för sitt egna barn iaf :)

Kan man ta magnesium i samband med graviditeten eller skall jag kanske börja efteråt..? Hmm, måste kollas upp.
    Anonym (va?) skrev 2010-04-01 16:49:01 följande:
    Ja, tickande klockor är fruktansvärt irriterande!Min gamla väckarklockade tickade så mycket att jag ibland varit tvungen att gömma den i badrummet under badrumsmattan och lägga en handduk över, och stänga dörren för att kunna somna. Jag hade den bara för att den lät högst när den ringde (har lite svårt att få mig upp på morgnarna )Kan ni lyssna på musik i hörlurar? Jag tycker att det är jättejobbigt att ha musik "direkt" i öronen (om ni förstår hur jag menar), är jag ute och går och lyssnar på musik så använder jag bara en hörlur. Jag måste också stänga av musiken lite nu och då, blir frustrerad av att det låter hela tiden!
    Japp jag är likadan med hörlurarna. Lågt ljud, bara ena snäckan i örat annars upplever jag det som extremt störande! Sedan känns öronen helt mörbultade haha. Det är faktiskt så till den milda grad att jag knappt ens lyssnar på musik öht. Det kan fungera bra som bakgrundsljud när jag ex diskar, det "dämpar" klirrandet från porslin och glas :)
Svar på tråden Överkänslig för ljud