• nexa79

Varför tar man på avbetalning?

Jag tycker man är rätt dum om man tar saker på avbetalning. Åtminstone om man gör det till en vana.

Visst kan det ibland bli så att man måste ta något på avbetalning för att saken behövs akut, t ex en tvättmaskin eller något annat. Sånt händer. Och det är inte den konsumtionen jag avser i det här inlägget.

Men: Varför är det så svårt att inse att man som regel betalar mycket mer än varans egentliga pris när man väljer avbetalning? Varför är det så svårt att tänka framåt och spara till att köpa ut saken kontant?
    Vi lever i ett konsumtionssamhälle, som medför en viss stress på att man ska ha fina saker, fina hem, fina bilar osv.
    Men jag har sett många gånger att folk sätter igång och handlar allt de kommer över. Det är ju så lätt, man kan ju ta det på avbetalning!

"Visst, så tv:n vi har funkar, men det är ju inte en platt-tv. Så då köper vi en sån. Bättre bild är ju så mycket mer värt!"

"Okej, så bilen rullar och drar lite, det är inget större fel på den. Men den är ju inte fabriksny eller av mitt favoritmärke, så jag tror jag tar ett billån och köper en helt ny istället. Att den drar lite mer gör inte så mycket, jag tycker det är värt det om jag får ha precis det jag vill ha.."

"Våran soffa är så ful, den matchar verkligen inte vardagsrumstapeten eller någonting alls, så det är lika bra att vi köper en ny.."

Resonemangen är inte ovanliga. Det som är ovanligt är att man tänker lite framåt och väljer att köpa saken kontant istället för att ta lån eller avbetalningar.

Hur många tänker på att om man tar flera små avbetalningar så blir det på sikt tusenlappar som ska betalas, och det tar längre tid att faktiskt äga sin grej än om man sparar och köper kontant. Plus att många av de tusenlappar som man betalar, går till räntor och avgifter som man slipper om man köper kontant?

Det är så sorgligt att se att många förköper sig och sen knappt har råd att leva. De må ha ett jättefint hem och många fina saker. Men de har inte mycket tid att njuta av det, eftersom de måste jobba eller är så stressade över hur de ska få ihop pengar till nästa räkning...

Jag menar inte att döma någon. Jag är bara fascinerad över att människor som i många andra lägen är oerhört ekonomiska och sansade, plötsligt tappar alla begrepp om vad som är smart och inte bara för att de vill ha något.. akut!

Själv tar jag inget på avbetalning om det inte är akut, jag kan ha roligare för pengarna. Men förklara gärna hur man skulle kunna försvara att man prioriterar  t ex ett hus där man tvingas stanna hemma och aldrig har råd att göra något kul istället för att bo lite mindre och ha råd att unna sig att gå på bio ett par gånger i månaden, eller en sprillans ny bil när man inte har råd att köpa ny overall till sina barn? Jag vill förstå!

• Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?
  • nexa79
    Jezamine skrev 2010-03-31 13:41:42 följande:
    Anser att det är var och ens ensak.Inget som jag behöver bry mig med
    SJÄLVKLART är det var och ens ensak. Men jag vill förstå hur man resonerar, hur tänker man när man väljer att betala för saker kanske så mycket som dubbelt upp istället för bara en gång? För det är ju det man gör, eftersom att det blir avgifter o räntor osv. på varje avbetalningsplan.. Pengar som går till ingenting!
  • nexa79
    The Black Lady skrev 2010-03-31 13:48:18 följande:
    Bara för att du är bror duktig så behöver du inte se ned på andra som väljer vad de vill göra med sina pengar.... Jag struntar i vad andra väljer att göra med sina pengar om de väljer att göra nåt på avbetalning eller inte....
    Har aldrig sagt att jag är "bror duktig", men jag vill försöka förstå hur man resonerar, eller inte resonerar kanske.. Det är bara för att få andra infallsvinklar som jag skapade tråden. För jag vet att det kan vara nyttigt att se saker ur andra perspektiv.. Bara för att JAG tycker något behöver det inte per automatik VARA så, eller hur?
  • nexa79
    Anonym skrev 2010-03-31 13:51:03 följande:
    Jag tar saker på avbetalning ibland för att jag har lust. Om det inte kostar något extra så ser jag ingen anledning att betala direkt. Mina pengar förökar sig bättre på mitt konto.
    Fast hur ofta kostar det "inget extra"? Om du ska köpa på avbetalning så är det näst intill omöjligt att hitta saker som de facto ÄR gratis utöver produktens pris.. alltid finns det något som kommer till. Försäkring, fakturaavgift, uppläggningsavgift, osv. Bara för att det är RÄNTEfritt under en viss tid betyder det ju inte att det inte tillkommer kostnader. Obehaglig sanning..
  • nexa79
    Ninso skrev 2010-03-31 13:52:35 följande:
    Jag har också svårt att förstå det. Jag sparar ihop pengar till det jag behöver, utom bostadslånet jag har. Däremot handlar jag på Ellos ibland mot faktura, men det är för att det blir lättare att reglera summan man ska betala om man måste skicka tillbaka något (vilket jag ofta får göra). Och jag är medveten om att det säkert blir dyrare men det känns smidigare. Allt annat köper jag kontant; TV, mobil, möbler... Jag gillar inte att låna. Lite lustigt för i USA är det precis tvärtom, där är de de som har pengar som handlar på kredit. De som inte har pengar får inte kredit eller så har de misskött inbetalningarna och har därför "bad credit". Köper man en TV kontant är man typ fattiglapp. Skumt!  
    Enstaka köp på faktura som Ellos, Jotex osv det kan jag med göra, men det är ändå sånt jag undviker, för trots allt, det kostar extra.. kalla mig snål :o)

Det är som du skriver, lite lustigt att det är så annorlunda i USA (även i andra länder där jag bott) att det anses "fattigt" att betala kontant, när det är precis tvärtom här.. Här är det hur många som helst som egentligen inte har råd att köpa saker, och då är det en utväg att ta på avbetalning.. DET tycker jag verkar mer "fattigt" än att faktiskt hala upp pengarna och ta varan och gå..
  • nexa79
    Anonym skrev 2010-03-31 14:08:51 följande:
    Jag förstår egentligen inte varför folk upprörs och blir skrämda över att andra tar på avbetalning. Jag får väl göra vad jag vill med mina pengar? Ts. Du börjar med att skriva att du tycker att man är rätt dum om man tar saker på avbetalning och sen efter ett tag säger du att du inte dömer någon. Det gör du ju. Du tycker ju att folk som tar saker på avbetalning är ganska dumma. Det är väl absolut att döma folk?
    Okej, det var kanske ett dumt sätt att använda sig av uttrycket "jag dömer ingen.. " men tanken är inte att döma PERSONEN utan BETEENDET.
    Jag tycker att det är ett rätt så förkastligt beteende, har man inte råd att handla får man vänta, men få människor har tålamodet att göra det.. och då slutar det ibland illa. Kan man begränsa sig i sitt shoppande så att det fortfarande inte är några jättesummor så är det väl alldeles okej att köra med avbetalning, men det är ju väldigt många som inte KAN hantera det.. Och det är den delen jag vill komma åt.

Ber om ursäkt att jag var oklar i TS.
  • nexa79
    Fredriks Mamma skrev 2010-03-31 14:14:06 följande:
    Många företag har helt avgiftsfria avbetalningar på 6 månader... så det nyttjar jag om det är något stort som behövs, t ex köpte jag utemöbler i somras. Och nu var vi tvugna att köpa en tvättmaskin. Känns skönare att dela upp betalningen, samt så kan man betala hela beloppet när man vet att man har råd!! Toppen.. så länge det inte går över styr och blir alldeles för dyrt.
    Jag håller med dig, när det gäller akuta saker är det toppen med avbetalningar, för en del har inte pengar som ligger och väntar på att olyckan ska vara framme och man måste köpa nya vitvaror t ex. Men när det gäller lyxkonsumtion som tv, stereo, dator, bilar o inredning osv så anser jag att det är inte livsnödvändigt, då kan det banne mig vänta, även om man kanske tar något på faktura på t ex Jotex eller så (gardiner osv) då och då, men det brukar ju sällan kosta flera tusen.. så det kanske är lättare att betala av en sådan räkning ganska omgående än om man köper en massa möbler eller en bil eller liknande..

Jag köper själv på faktura från Jotex, men betalar in den inom en vecka oftast, eftersom skälet snarare är att slippa betala postförskottsavgift.
  • nexa79
    Svala skrev 2010-03-31 15:18:55 följande:
    Men att betala en faktura är inte detsamma som en avbetalning! Att man betalar några kr extra för att få en faktura är ju ingen fara eftersom att man sparar all tid/bensin etc istället för att åka dit till butiken och köpa varan på precis samma sätt. Problemet med dessa avbetalningar är ju att det är så fruktansvärt fula räntor. Det skulle vara mycket billigare att gå in till en seriös bank och ta ett banklån och sedan betala varan direkt. Det är ju det som är skrämmande. Att köpa för pengar man inte har (har sparat ihop) är nog inte största problemet tycker jag. Utan det är nog dom hutlösa avgifterna.
    Sant. En faktura är inte en avbetalning. Men det är att inte betala på en gång, vilket är vad jag föredrar. Det var så jag menade. Ledsen om det inte framgick tydligt.

Avgifterna är ju det som kreditgivarna tjänar på. Som någon skrev, man tänker ofta att si eller så många hundra i månaden är ju ingenting. Nä, det är det kanske inte om man tänker en månad i taget. Men lägger man ihop det så är det oftast mycket mer än vad man fått betala för själva varan.. så ja, det är avgifter som är farliga.
  • nexa79
    Kjell2 skrev 2010-03-31 15:32:02 följande:
    Håller med. En del avbetalningsvilkor är närmare ocker. Tar man lång avbetalningstid och utnyttjar betalningsfria månader börjar den effektiva räntan närma sig 30%. 300 kr i månaden låter inte så farligt men under 36 månader blir det 10 000 kr. Blir en dyr 5 000 kr dator.  /Kjell
    Precis, Kjell!
  • nexa79
    Anova skrev 2010-03-31 21:43:25 följande:
    Kan det vara så att det är en slags självförnekelse? Typ: Jag kan visa upp att jag har en dyr Iphone, då ser ingen att jag egentligen är fattig?
    Jag tror att det ligger MYCKET i den frågeställningen. Man skäms över att man inte har råd med allt som alla andra har, så då tar man det på avbetalning och så vips, så tillhör man de där som har rätt saker.
    Tyvärr, folk är så materialistiska i det här landet (och många andra) att det säkert inte är för sällan som det blir så..

Klart att det är skoj att ha fina saker, ett fint hem, snygga kläder osv. Men det finns ju gränser. Rätta munnen efter matsäcken, typ..
    Men tyvärr (för de som inte kan hantera det) så finns det genvägar som lån och krediter och avbetalningsplaner.
    Livsfarligt om man har dålig självdisciplin och inte mår bra t ex. Då kanske man vill "trösta" sig med nya saker för att åtminstone ha något fint på sig eller något fint att se på eller liknande.. tröstkonsumtion är en farlig fälla. Det går att shoppa för sina egna pengar ett tag, men när de tar slut då? Då står man där och mår man illa nog så kanske man tar ett lån i onödan eller ställer sig på ett abonnemang bara för att få en produkt som tröst osv.

Det är som sagt inte de som tar enstaka krediter och sköter det, som jag intresserar mig för, gemene man kan ju hantera det. Men så finns det många som inte kan, men som försöker rättfärdiga sitt beteende med olika undanflykter o förklaringar, och det är de resonemangen jag är intresserad av..
  • nexa79
    Velour skrev 2010-04-01 19:24:42 följande:
    TS, först säger du att du tycker att de som köper på avbetalning är dumma, sen skriver du att du inte menar att döma någon
    Har korrigerat det i ett av mina inlägg, och bett om ursäkt för att jag var lite tvetydig där. Läs MINA inlägg enbart, så ser du det..
  • nexa79
    Velour skrev 2010-04-01 19:56:31 följande:
    Men det är väl knappast ditt problem? Hur vet du hur det ser ut i andras liv? Nej, man vill inte alltid vänta t.ex. ett år med att spara flera tusen för att köpa saker till hemmet. Särskilt inte om man har skaffat nytt boende och knappt har någonting i hemmet. Då passar man på att köpa saker och ting på avbetalning. Man är väl medveten om att man betalar ränta. Det är samma sak med banklån och CSN t.ex. Tycker du att folk som tar dessa lån är korkade de med?
    I viss mån, ja. Men det är en annan historia.

Och för övrigt så är det inte mitt problem, nej, men det framgår redan i trådstarten att jag är intresserad av hur man resonerar när man VÄLJER att köpa det mesta på avbetalning. Jag försöker vara lite vidsynt och ta in andras åsikter och tankar. Observera försöker, och det betyder inte att jag ändrar min egen åsikt (att det är onödiga pengar som försvinner när man inte betalar direkt..) men att jag är öppen för andra alternativ kanske.. SJÄLVKLART är det var o ens ensak.
  • nexa79
    Velour skrev 2010-04-02 10:06:17 följande:
    Jaha. Då får du tycka det. Du hamnar själv i samma dum-fack som du placerar andra i bara För man kan inte vara öppen och samtidigt fördömande. Fast mest hamnar du där för att du inte har ett uns av förståelse för folk som lånar pengar av banken eller tar CSN-lån.
    Tack, hyggligt av dig att låta mig FÅ tycka som jag gör. Riktigt generöst av dig. Eller nåt.

Jag har inte sagt att jag inte förstår att man tar CSN- eller banklån, det där är din fria tolkning. Om man lånar för att plugga men hoppar av, så är det korkat att ta CSN-lån. Om man lånar pengar av banken för att köpa något man inte behöver, som t ex en resa eller något materiellt som man BARA VILL HA men inte egentligen behöver, och har en i övrigt ansträngd ekonomi, så tycker jag att det också är korkat. Och det får stå för mig. Sen har alla individuella skäl till varför de gör som de gör, jag undrade som sagt för att i viss mån bli mer tolerant o förstående. Men det är kanske för svårt för dig att se detta i mina inlägg. Man väljer ju vad man vill se..
Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?