• nexa79

Varför tar man på avbetalning?

Jag tycker man är rätt dum om man tar saker på avbetalning. Åtminstone om man gör det till en vana.

Visst kan det ibland bli så att man måste ta något på avbetalning för att saken behövs akut, t ex en tvättmaskin eller något annat. Sånt händer. Och det är inte den konsumtionen jag avser i det här inlägget.

Men: Varför är det så svårt att inse att man som regel betalar mycket mer än varans egentliga pris när man väljer avbetalning? Varför är det så svårt att tänka framåt och spara till att köpa ut saken kontant?
    Vi lever i ett konsumtionssamhälle, som medför en viss stress på att man ska ha fina saker, fina hem, fina bilar osv.
    Men jag har sett många gånger att folk sätter igång och handlar allt de kommer över. Det är ju så lätt, man kan ju ta det på avbetalning!

"Visst, så tv:n vi har funkar, men det är ju inte en platt-tv. Så då köper vi en sån. Bättre bild är ju så mycket mer värt!"

"Okej, så bilen rullar och drar lite, det är inget större fel på den. Men den är ju inte fabriksny eller av mitt favoritmärke, så jag tror jag tar ett billån och köper en helt ny istället. Att den drar lite mer gör inte så mycket, jag tycker det är värt det om jag får ha precis det jag vill ha.."

"Våran soffa är så ful, den matchar verkligen inte vardagsrumstapeten eller någonting alls, så det är lika bra att vi köper en ny.."

Resonemangen är inte ovanliga. Det som är ovanligt är att man tänker lite framåt och väljer att köpa saken kontant istället för att ta lån eller avbetalningar.

Hur många tänker på att om man tar flera små avbetalningar så blir det på sikt tusenlappar som ska betalas, och det tar längre tid att faktiskt äga sin grej än om man sparar och köper kontant. Plus att många av de tusenlappar som man betalar, går till räntor och avgifter som man slipper om man köper kontant?

Det är så sorgligt att se att många förköper sig och sen knappt har råd att leva. De må ha ett jättefint hem och många fina saker. Men de har inte mycket tid att njuta av det, eftersom de måste jobba eller är så stressade över hur de ska få ihop pengar till nästa räkning...

Jag menar inte att döma någon. Jag är bara fascinerad över att människor som i många andra lägen är oerhört ekonomiska och sansade, plötsligt tappar alla begrepp om vad som är smart och inte bara för att de vill ha något.. akut!

Själv tar jag inget på avbetalning om det inte är akut, jag kan ha roligare för pengarna. Men förklara gärna hur man skulle kunna försvara att man prioriterar  t ex ett hus där man tvingas stanna hemma och aldrig har råd att göra något kul istället för att bo lite mindre och ha råd att unna sig att gå på bio ett par gånger i månaden, eller en sprillans ny bil när man inte har råd att köpa ny overall till sina barn? Jag vill förstå!

• Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?
  • Jezamine

Anser att det är var och ens ensak.Inget som jag behöver bry mig med

Avstängd tills vidare
  • nexa79
    Jezamine skrev 2010-03-31 13:41:42 följande:
    Anser att det är var och ens ensak.Inget som jag behöver bry mig med
    SJÄLVKLART är det var och ens ensak. Men jag vill förstå hur man resonerar, hur tänker man när man väljer att betala för saker kanske så mycket som dubbelt upp istället för bara en gång? För det är ju det man gör, eftersom att det blir avgifter o räntor osv. på varje avbetalningsplan.. Pengar som går till ingenting!
  • Jezamine

Varför är det viktigt för dig att veta hur andra gör? Om du nu inte tar onödiga saker på avbet?

Avstängd tills vidare
  • The Black Lady
    nexa79 skrev 2010-03-31 13:46:35 följande:
    SJÄLVKLART är det var och ens ensak. Men jag vill förstå hur man resonerar, hur tänker man när man väljer att betala för saker kanske så mycket som dubbelt upp istället för bara en gång? För det är ju det man gör, eftersom att det blir avgifter o räntor osv. på varje avbetalningsplan.. Pengar som går till ingenting!
    Bara för att du är bror duktig så behöver du inte se ned på andra som väljer vad de vill göra med sina pengar....

Jag struntar i vad andra väljer att göra med sina pengar om de väljer att göra nåt på avbetalning eller inte....
  • Kjell2

En anledning är att man nog tänker som TS:
    "Själv tar jag inget på avbetalning om det inte är akut"

Bara att man har en annan defintion på akut.

Sen var det gäller boende och ha kul så är prioriteringran väldigt olika. En del är beredda att offra väldigt mycket "kul" som bio för att ha ett boende där man trivs.

• Anonym

Jag tar saker på avbetalning ibland för att jag har lust.

Om det inte kostar något extra så ser jag ingen anledning att betala direkt.
    Mina pengar förökar sig bättre på mitt konto.

• Ninso

Jag har också svårt att förstå det. Jag sparar ihop pengar till det jag behöver, utom bostadslånet jag har. Däremot handlar jag på Ellos ibland mot faktura, men det är för att det blir lättare att reglera summan man ska betala om man måste skicka tillbaka något (vilket jag ofta får göra). Och jag är medveten om att det säkert blir dyrare men det känns smidigare. Allt annat köper jag kontant; TV, mobil, möbler... Jag gillar inte att låna.

Lite lustigt för i USA är det precis tvärtom, där är de de som har pengar som handlar på kredit. De som inte har pengar får inte kredit eller så har de misskött inbetalningarna och har därför "bad credit". Köper man en TV kontant är man typ fattiglapp. Skumt!

• Jezamine
    The Black Lady skrev 2010-03-31 13:48:18 följande:
    Bara för att du är bror duktig så behöver du inte se ned på andra som väljer vad de vill göra med sina pengar....Jag struntar i vad andra väljer att göra med sina pengar om de väljer att göra nåt på avbetalning eller inte....
    För min del får folk handla på avbet varje dag.
    Avstängd tills vidare
  • Anonym (J)

Jag tycker också att det är ganska skrämmande.

Jag har ofta hört folk motivera en avbetalning med:
    Om jag inte tar på avbetalning så har jag inte råd att köpa den.
    Men man får ju inte mer råd för att man tar på avbetalning, snarare mindre.

En annan sak i sammanhanget som är skrämmande är att det finns så många företag som låter kunderna köpa varor på avbetalning och säger att det är "räntefritt" eller "avgiftsfritt". Men läser man det finstilta i vilkoren så ser man att den effektiva räntan är jätte jätte hög!
    Ett helt vanligt möbelföretag som erbjuder delbetalning och den effektiva räntan är nästan 19 % !!!!!

Det finns även dom som helt enkelt inte förstår att det blir dyrare. Då är det ganska enkelt att förstå varför folk låter sig luras av "kostnadsfria lån"

• tree

Och jag förstår inte de som går på bio minst två gånger i veckan och gnäller om att de inte har något sparat kapital, och aldrig kommer kunna köpa något hus.

Svar på tråden Varför tar man på avbetalning?