Inlägg från: Jezamine |Visa alla inlägg
  • Jezamine

Blötlagt torrfoder/mängd?

Tar ett exempel.En hund äter ca 1 dl torrfoder/dag.Blötlägger man det blir det ju
    större mängd (om jag utrycker mig rätt).Skall man ge drygt 1 dl blött foder.El hela den mäng som det blir när man blötlägger? öRrig beskrivning,ja det kan hända.Men här finns ju expeerter på allt

Avstängd tills vidare
  • Svar på tråden Blötlagt torrfoder/mängd?
  • Jezamine
    Stor mamma skrev 2010-03-31 16:03:28 följande:
    ja jag brukar ej mäta mittfoder åt annat än valpar o kattungar. Hundarna o katterna har fri mängd torrfoder. Men skall du mäta så så är det det torra mängden som räknas. Alltså 1 dl torrt som du blötlägger.
    tack för svar,nu blev jag klokare
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Stor mamma skrev 2010-03-31 16:03:28 följande:
    ja jag brukar ej mäta mittfoder åt annat än valpar o kattungar. Hundarna o katterna har fri mängd torrfoder. Men skall du mäta så så är det det torra mängden som räknas. Alltså 1 dl torrt som du blötlägger.
    Har du stora hundar? El modell mindre?
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Puma87 skrev 2010-03-31 22:13:40 följande:
    ca 1dl torrfoder + ½dl vatten
    Tack men det var inte vattenmängden jag avsåg
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Puma87 skrev 2010-04-01 11:52:12 följande:
    Nej jag vet men det är wså du ska mäta dvs foder + vatten innan maten är blötlagd
    Jo men det visste jag
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Puma87 skrev 2010-04-01 11:52:12 följande:
    Nej jag vet men det är wså du ska mäta dvs foder + vatten innan maten är blötlagd
    Jag frågade hur mycket man skall ge hunden (om den vill ha) hela den mängden av det blötlagda fodret somdet blir när det är klart sas.
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Puma87 skrev 2010-04-01 12:41:17 följande:
    ja och jag gav ett svar
    Ja men inte på frågan jag ställde
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 13:00:22 följande:
    Vattenmängden spelar ju eg mindre roll. Vi hade på mer vatten till vår vovve just för att han var så dålig på att dricka.
    Jag brukar bara ta på en  höft Mäter aldrig vatten.Men heller lite koll på fodret i o med att jag haren liten hund som gillar mat.
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 17:05:54 följande:
    Ja jag stod aldrig och mätte vattnet :) Men hällde på extra så han fick i sig mycket vätska när han åt.
    Har du en stor el liten hund?
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine

Jag har en liten 3,4 kg's toypudel.3 år gammal.Köpte henne som 2 åring.Hon dricker helelr inte mycket vatten,så blötlägger jag.hennes mage verkar må bättre också.

Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 17:42:13 följande:
    Hmm...är hunden så gammal som tre år ska du helst inte blötlägga. Hunden behöver använda tänderna för att slippa tandsten osv. Funkar det inte om du häller vatten på maten precis innan du serverar den?
    Enligt vet är det ok att blötlägga Nope inte bara vatten på innan servering.
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Vissla skrev 2010-04-01 17:55:19 följande:
    hmm.. foder brukar väl mätas i vikt o inte i volym eller har ni nån ny konstig foder sort till era hundar?o blöt lägga finns det bara fördelar med att göra under hela hundens liv då det är mycket skonsamare för magen att äta mat som inte sväller upp i magen.tandsten osv motverkar man med tuggben och tandborstning
    foder brukar väl mätas i vikt o inte i volym eller har ni nån ny konstig foder sort till era hundar?
    Ber om ursäkt om jag inte begriper sådant där.Är nybliven hundägare.Du har säkert också varit nybörjare el hur
    Men ang blötläggning av foder så resonerar vi lika
    Avstängd tills vidare
  • Jezamine
    Vissla skrev 2010-04-01 18:49:40 följande:
    ok då förstår jag klart man får vara nybörjare, blev bara lite förvirrad :)måtten på mätkoppen brukar väl vara i vikt om jag inte missminner mig
    Ja just det.Sedan kan man hälla den uppmärkta/-mätta mängden i dl mått.Enklare att mäta så än att glo ihjäl sig på de små siffrorna på dosmuggen.
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Blötlagt torrfoder/mängd?