Inlägg från: enlitenbitkaka |Visa alla inlägg
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:03:14 följande:
    Jag brukar bara ta på en  höft Mäter aldrig vatten.Men heller lite koll på fodret i o med att jag haren liten hund som gillar mat.
    Ja jag stod aldrig och mätte vattnet :) Men hällde på extra så han fick i sig mycket vätska när han åt.
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:11:27 följande:
    Har du en stor el liten hund?
    Har en labbe :) Vägde 6kg när jag hämtade honom och 37 nu ;) Fick hem honom i april och han var väldigt dålig på att dricka vatten, speciellt när sommaren kom. Var ett utmärkt sätt att få i honom vätska på!
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:20:19 följande:
    Jag har en liten 3,4 kg's toypudel.3 år gammal.Köpte henne som 2 åring.Hon dricker helelr inte mycket vatten,så blötlägger jag.hennes mage verkar må bättre också.
    Hmm...är hunden så gammal som tre år ska du helst inte blötlägga. Hunden behöver använda tänderna för att slippa tandsten osv. Funkar det inte om du häller vatten på maten precis innan du serverar den?
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:43:26 följande:
    Enligt vet är det ok att blötlägga Nope inte bara vatten på innan servering.
    Oj jag och alla i min närhet har blivit avrådda från det :) När valparna är små gör man det ju pga matsmältningen.
  • enlitenbitkaka
    Vissla skrev 2010-04-01 17:55:19 följande:
    hmm.. foder brukar väl mätas i vikt o inte i volym eller har ni nån ny konstig foder sort till era hundar? o blöt lägga finns det bara fördelar med att göra under hela hundens liv då det är mycket skonsamare för magen att äta mat som inte sväller upp i magen. tandsten osv motverkar man med tuggben och tandborstning
    Vi använder alltid den där mätkoppen som följer med fodret. Väger aldrig hans mat.
  • enlitenbitkaka
    Vissla skrev 2010-04-01 18:49:40 följande:
    ok då förstår jag klart man får vara nybörjare, blev bara lite förvirrad :) måtten på mätkoppen brukar väl vara i vikt om jag inte missminner mig
    Jag tänkte mest att ingen står ju och VÄGER sig fram till sin hunds rätta mängd :) Utan man går ju just på måttet
  • enlitenbitkaka
    Stor mamma skrev 2010-04-02 13:05:34 följande:
    Då får du köpa dentastix och gärna råa ben från nötkratur eller älg. Då minskar risken för tandsten. Mina hundar jag haft i mitt liv har aldrig lidit av tandsten, en del har bara fått blött foder men med ben att tugga på+dentastix så blir tänderna fina :)
    Alla hundar gillar inte att tugga på ben :) Och då är det viktigt med torrfoder. Min hund gör det så vi har aldrig haft problem med tänderna där.
Svar på tråden Blötlagt torrfoder/mängd?