• Jezamine

Blötlagt torrfoder/mängd?

Tar ett exempel.En hund äter ca 1 dl torrfoder/dag.Blötlägger man det blir det ju
    större mängd (om jag utrycker mig rätt).Skall man ge drygt 1 dl blött foder.El hela den mäng som det blir när man blötlägger? öRrig beskrivning,ja det kan hända.Men här finns ju expeerter på allt

Avstängd tills vidare
  • Svar på tråden Blötlagt torrfoder/mängd?
  • Jezamine
    Puma87 skrev 2010-04-01 12:41:17 följande:
    ja och jag gav ett svar
    Ja men inte på frågan jag ställde
    Avstängd tills vidare
  • Puma87
    Jezamine skrev 2010-04-01 12:44:39 följande:
    Ja men inte på frågan jag ställde
    Jo det var ju just det jag gjorde. Sen kan man tolka det olika. För mig är det självklart att om någon skriver 3dl foder + 1½dl vatten att man mäter fodret innan man blötlagt det. Medans för dig som (jag vet inte hur van du är vid foder i allmänhet då jag kan en hel del då jag pluggat djurhållning i 3år) kanske itne har lika mkt vana ser på ett helt annat sätt.
    Mängden näring blir ju inte mer för att man blötlägger fodret men det är lättare för djur som kanske är glupska eller har dåliga tänder att ta åt sig all näring
    Kitty 081003
  • Jezamine
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 13:00:22 följande:
    Vattenmängden spelar ju eg mindre roll. Vi hade på mer vatten till vår vovve just för att han var så dålig på att dricka.
    Jag brukar bara ta på en  höft Mäter aldrig vatten.Men heller lite koll på fodret i o med att jag haren liten hund som gillar mat.
    Avstängd tills vidare
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:03:14 följande:
    Jag brukar bara ta på en  höft Mäter aldrig vatten.Men heller lite koll på fodret i o med att jag haren liten hund som gillar mat.
    Ja jag stod aldrig och mätte vattnet :) Men hällde på extra så han fick i sig mycket vätska när han åt.
  • Jezamine
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 17:05:54 följande:
    Ja jag stod aldrig och mätte vattnet :) Men hällde på extra så han fick i sig mycket vätska när han åt.
    Har du en stor el liten hund?
    Avstängd tills vidare
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:11:27 följande:
    Har du en stor el liten hund?
    Har en labbe :) Vägde 6kg när jag hämtade honom och 37 nu ;) Fick hem honom i april och han var väldigt dålig på att dricka vatten, speciellt när sommaren kom. Var ett utmärkt sätt att få i honom vätska på!
  • Jezamine

Jag har en liten 3,4 kg's toypudel.3 år gammal.Köpte henne som 2 åring.Hon dricker helelr inte mycket vatten,så blötlägger jag.hennes mage verkar må bättre också.

Avstängd tills vidare
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:20:19 följande:
    Jag har en liten 3,4 kg's toypudel.3 år gammal.Köpte henne som 2 åring.Hon dricker helelr inte mycket vatten,så blötlägger jag.hennes mage verkar må bättre också.
    Hmm...är hunden så gammal som tre år ska du helst inte blötlägga. Hunden behöver använda tänderna för att slippa tandsten osv. Funkar det inte om du häller vatten på maten precis innan du serverar den?
  • Jezamine
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 17:42:13 följande:
    Hmm...är hunden så gammal som tre år ska du helst inte blötlägga. Hunden behöver använda tänderna för att slippa tandsten osv. Funkar det inte om du häller vatten på maten precis innan du serverar den?
    Enligt vet är det ok att blötlägga Nope inte bara vatten på innan servering.
    Avstängd tills vidare
Svar på tråden Blötlagt torrfoder/mängd?