• Jezamine

Blötlagt torrfoder/mängd?

Tar ett exempel.En hund äter ca 1 dl torrfoder/dag.Blötlägger man det blir det ju
    större mängd (om jag utrycker mig rätt).Skall man ge drygt 1 dl blött foder.El hela den mäng som det blir när man blötlägger? öRrig beskrivning,ja det kan hända.Men här finns ju expeerter på allt

Avstängd tills vidare
  • Svar på tråden Blötlagt torrfoder/mängd?
  • enlitenbitkaka
    Jezamine skrev 2010-04-01 17:43:26 följande:
    Enligt vet är det ok att blötlägga Nope inte bara vatten på innan servering.
    Oj jag och alla i min närhet har blivit avrådda från det :) När valparna är små gör man det ju pga matsmältningen.
  • Puma87
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 17:52:36 följande:
    Oj jag och alla i min närhet har blivit avrådda från det :) När valparna är små gör man det ju pga matsmältningen.
    så länge hunden har annat att gnaga på typ hårda leksaker, märgben osv så är det ingen fara eller om man som jag borstar hundens tänder varje dag
    Kitty 081003
  • Vissla

hmm.. foder brukar väl mätas i vikt o inte i volym eller har ni nån ny konstig foder sort till era hundar?

o blöt lägga finns det bara fördelar med att göra under hela hundens liv då det är mycket skonsamare för magen att äta mat som inte sväller upp i magen.

tandsten osv motverkar man med tuggben och tandborstning

• Jezamine
    Vissla skrev 2010-04-01 17:55:19 följande:
    hmm.. foder brukar väl mätas i vikt o inte i volym eller har ni nån ny konstig foder sort till era hundar?o blöt lägga finns det bara fördelar med att göra under hela hundens liv då det är mycket skonsamare för magen att äta mat som inte sväller upp i magen.tandsten osv motverkar man med tuggben och tandborstning
    foder brukar väl mätas i vikt o inte i volym eller har ni nån ny konstig foder sort till era hundar?
    Ber om ursäkt om jag inte begriper sådant där.Är nybliven hundägare.Du har säkert också varit nybörjare el hur
    Men ang blötläggning av foder så resonerar vi lika
    Avstängd tills vidare
  • enlitenbitkaka
    Vissla skrev 2010-04-01 17:55:19 följande:
    hmm.. foder brukar väl mätas i vikt o inte i volym eller har ni nån ny konstig foder sort till era hundar? o blöt lägga finns det bara fördelar med att göra under hela hundens liv då det är mycket skonsamare för magen att äta mat som inte sväller upp i magen. tandsten osv motverkar man med tuggben och tandborstning
    Vi använder alltid den där mätkoppen som följer med fodret. Väger aldrig hans mat.
  • Vissla

ok då förstår jag klart man får vara nybörjare, blev bara lite förvirrad :)

måtten på mätkoppen brukar väl vara i vikt om jag inte missminner mig

• Jezamine
    Vissla skrev 2010-04-01 18:49:40 följande:
    ok då förstår jag klart man får vara nybörjare, blev bara lite förvirrad :)måtten på mätkoppen brukar väl vara i vikt om jag inte missminner mig
    Ja just det.Sedan kan man hälla den uppmärkta/-mätta mängden i dl mått.Enklare att mäta så än att glo ihjäl sig på de små siffrorna på dosmuggen.
    Avstängd tills vidare
  • enlitenbitkaka
    Vissla skrev 2010-04-01 18:49:40 följande:
    ok då förstår jag klart man får vara nybörjare, blev bara lite förvirrad :) måtten på mätkoppen brukar väl vara i vikt om jag inte missminner mig
    Jag tänkte mest att ingen står ju och VÄGER sig fram till sin hunds rätta mängd :) Utan man går ju just på måttet
  • Vissla
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-02 09:30:49 följande:
    Jag tänkte mest att ingen står ju och VÄGER sig fram till sin hunds rätta mängd :) Utan man går ju just på måttet
    till min senaste valp var jag tvungen att stå o väga maten de första veckorna för det fanns ingen så liten vikt anvisning på måttet som han skulle äta.

så visst finns det folk som väger.
  • Stor mamma
    enlitenbitkaka skrev 2010-04-01 17:42:13 följande:
    Hmm...är hunden så gammal som tre år ska du helst inte blötlägga. Hunden behöver använda tänderna för att slippa tandsten osv. Funkar det inte om du häller vatten på maten precis innan du serverar den?
    Då får du köpa dentastix och gärna råa ben från nötkratur eller älg.

Då minskar risken för tandsten. Mina hundar jag haft i mitt liv har aldrig lidit av tandsten, en del har bara fått blött foder men med ben att tugga på+dentastix så blir tänderna fina :)
  • enlitenbitkaka
    Stor mamma skrev 2010-04-02 13:05:34 följande:
    Då får du köpa dentastix och gärna råa ben från nötkratur eller älg. Då minskar risken för tandsten. Mina hundar jag haft i mitt liv har aldrig lidit av tandsten, en del har bara fått blött foder men med ben att tugga på+dentastix så blir tänderna fina :)
    Alla hundar gillar inte att tugga på ben :) Och då är det viktigt med torrfoder. Min hund gör det så vi har aldrig haft problem med tänderna där.
Svar på tråden Blötlagt torrfoder/mängd?