• Fidelia

Tycker om min sambons barn

Min sambo har barn sedan ett tidigare förhållande.

Och visst kan jag förstå dessa tjejer eller killar, men oftast är det ju tjejer som beklagar sig över sina "bonusbarn".
    Men man visste ju vad man gav sig in på när man valde att börja träffa och senare flytta ihop med denna man som har barn sedan tidigare.
    Visst kan mina känslor oxå svajja, och barn har ju sina trots och test perioder.
    Men så kommer även ens egna barn att ha...
    Hemma hos oss bestämmer vi båda lika mycket och vi frågar varandra om den andres åsikt innan vi tar några beslut.
    Vi har bra kontakt med biomamman och hennes respektive och allt fungerar bra, vi hjälps åt så gott vi kan allihopa. Försöker lösa de olika situationerna som uppkommer så att alla blir nöjda.
    Passa barnen åt varann på den andres vecka osv om man behöver resa bort eller liknande.
    Jag tror allt handlar om de vuxnas kommunikation. Och tycker det är jobbigt att läsa om de "styvfamiljer" som det är mycket bråk i. För oftast är det barnen som hamnar i kläm och blir lidande, och det är ju inte deras fel.
    Nu ska jag inte säga att jag är felfri, men försöker göra mitt bästa.
    Nu väntar vi äntligen vårt första gemensamma barn, och jag tycker det är så himla gulligt när min sambos barn är så förväntansfulla på sitt syskon.
    Tvekar inte en sekund på att jag kommer få massa hjälp från dom :)
    Vet inte riktigt vad jag ville med detta, bara visa att det finns de "styvfamiljer" där det funkar faktiskt. Och jag hoppas att de som har problem kommer att kunna lösa dom för barnens skull.
    Glad påsk på er!
  • Svar på tråden Tycker om min sambons barn
  • tofsvippan

Kul att du känner som du gör:)

hoppas det fortsätter kännas likadant när bebisen kommer, det är i regel då problemen uppstår...tyvärr.
    Håller tummarna för dig!
  • Fidelia

Självklart har den tanken bekommit mig ett flertal gånger, och jag hoppas att det kommer gå lika bra då som nu.

Min sambos barn är en del av vår familj och kommer alltid att vara. Men jag är inte och kommer aldrig att vara deras mamma, dom har redan en mamma.
    Så klart att mina känslor kommer vara starkare för mitt eget barn. Men jag tycker om och älskar hans barn för det.
    Men jag ska göra mitt allra bästa för att hans barn ska få delta i sitt syskon när dom är hos oss. Och jag ska göra allt jag kan för att behandla alla lika.
    Kan mycket väl tänka mig att det är oftast då problemen kommer när man får ett gemensamt barn. Men om jag går in med en positiv inställning så tror jag att det kommer gå bra. Då hans barn är ganska mycket äldre så tror och hoppas jag att det inte kommer bli lika mycket avundsjuka på bebisen, utan att dom mer kan hjälpa till om dom vill.
    Tack för tummarna :)
  • CrazyInLove

Visst är det jobbigt med barn, både egna och andras. De har knäck i öronen och själv får man skavsår i sina för att de surrar så mycket. Men det är svårt att inte tycka om barn, och jag har absolut inga problem med min bonusson. Han är super och jag är glad över att ha fått lära känna honom =)

Problemet ligger mer hos vissa vuxna som försöker förstöra och intrigera så fort möjligheten finns... :S

• Fidelia

CrazyInLove

Du har så rätt så! Knäck i öronen är bara förnamnet, och sen om det är ens egna eller ngn annans barn är ju detsamma :)
    Tur det kommer dessa stunder där allt e underbart och knäcken e borta och allt e frid o fröjd. Man får ta vara på dessa stunder så man har kraft till de andra :)
  • lagotto

Kul att det funkar så bra för er ja tyvärr så är det komunikationen hos dom vuxna som inte funkar.Mina bonusar länktade och så efter sitt syskon jag får jätte mycket hjälp av stora syster det är viktigt att det sker på dersa vilkor tycker jag. Det ska vara roligt att hjälpa till.
    Lycka till med den nya bebisen

• Fidelia

lagotto

tack!
    ja det är precis så jag hoppas att det kommer att bli. Att stora systrarna kommer tycka det är roligt att hjälpa till ist för att bli avundsjuka.
    Tiden får utvisa, men jag tror på det bästa :)

• Puls

Härligt inlägg att läsa Fidelia.

Och mellan dig och mig, mina egna biobarn driver mig till vansinne ibland, det behöver man inte vara bonusmamma för att uppleva.
    Men dom är ju såna våra fina älskade ungar.

Ha en fin påsk. :)

Svar på tråden Tycker om min sambons barn