• Anonym (snart mamma)

Ytterkläder till bebis?

Jag har BF om 2 veckor och har nu packat väskan när jag kommer på att jag inte har några ytterkläder till min lilla flicka!
    Vi har någon tjockare tröja och så klart mössor, men overall eller liknande har jag INTE införskaffat...
    Jag undrar nu hur ni skulle göra. Köpa en overall eller räcker det med en tjockare filt? Vi har ju bil och tänker köra hem från bb och efter det finns det ju täcke i vagnen och solen o värmen börjar ju äntligen leta sig fram (bor nere i söder)

Hur gör alla ni andra?
    Kram!

• Svar på tråden Ytterkläder till bebis?
  • Anonym

Jag skulle ha köpt en flecee overall, finns kanske nån på rea nu när våren äntligen börjar komma...

• Anonym

Köp en tunna overoll\fleccejacka så varnmt är det inte i april att en nyfödd bara kan ha innekläder på sig.

• ljuvliga

Jag har nyligen köpt en overall till vår lilla tjej som hon kan ha nu i vår. Så, ja köp ytterkläder till henne.

• Anonym (malle)

Bor också i söder, och vi har precis lagt bort overallen på vår 2-månaders. Han blir alldeles för varm med den på.
    Små barn ligger nerbäddade i vagn eller babyskydd., och man är inte direkt ute och ränner den första tiden. En extra tröja, mössa, vantar, tossor och filt räcker.

• Pilu

Du säger ju att du har nån tjockare tröja och mössa så då tycker jag det kan räcka med filt, ett tips är att också ha fodrade byxor/stumpbyxor under dom vanliga brallorna och raggsockar. Om hon bara ska sitta i bilstolen från dörr till dörr och inte ska plockas upp utomhus eller tex läggas ner i en kall vagn så ser jag inga problem med filt. Sen om det är massa minusgrader är det ju en annan sak men den tiden är ju förhoppningsvis förbi nu

♥ Välkommen Max ♥
  • Anonym
    Anonym (malle) skrev 2010-04-02 01:27:02 följande:
    Bor också i söder, och vi har precis lagt bort overallen på vår 2-månaders. Han blir alldeles för varm med den på. Små barn ligger nerbäddade i vagn eller babyskydd., och man är inte direkt ute och ränner den första tiden. En extra tröja, mössa, vantar, tossor och filt räcker.
    En jacka kan väl i alla fall en nyfödd få ha i april? Mitt barn är född i juni och ändå fick han ibland använda en lurvig jacka. BVC och BB lär reagera om man dyker upp med en spädis utan ytterkläder i april. Till bvc måste man ändå gå även om man hade tänk isolera sig.
  • Anonym

köp en jacka eller sticka en tröja sen har du mössa o tossor

• Anonym (malle)
    Anonym skrev 2010-04-02 01:34:35 följande:
    En jacka kan väl i alla fall en nyfödd få ha i april? Mitt barn är född i juni och ändå fick han ibland använda en lurvig jacka. BVC och BB lär reagera om man dyker upp med en spädis utan ytterkläder i april. Till bvc måste man ändå gå även om man hade tänk isolera sig.
    Vad är det för skillnad på en extra tröja och en jacka? I våra affärer så säljs det iaf inte jackor i den bemärkelsen till så små barn.
    Och nej min bvc-sköterska lär inte reagera då det var hon som sa åt oss att byta från overall till tjocktröja.
  • Trevlig eftermiddag

Har du så många lager på ditt barn, alltså undertröja byxor och en liten jacka, strumpor och en mössa, så visst tror jag en filt räcker tills din man kommer med uppvärmd bil. Låt inte barnet sitta i för tjocka kläder i en varm bil.

Men du ska nog ha i beräkningen att ni kan bli stillastående någonstans så ha med dig en extrafilt isådanafall.

• Anonym
    Anonym (malle) skrev 2010-04-02 01:43:03 följande:
    Vad är det för skillnad på en extra tröja och en jacka? I våra affärer så säljs det iaf inte jackor i den bemärkelsen till så små barn. Och nej min bvc-sköterska lär inte reagera då det var hon som sa åt oss att byta från overall till tjocktröja.
    Det brukar vara skillnad i tjockleken mellan en tröja och en jacka. Det fiins gott om små jackor i olika material i storlek 56. Mitt barn är fött i juni och ändå bar jhan tunnare jacka på kvällarna. Man kan inte alltid skydda ett barn med filt man måste kunna lyfta upp dem utan att de ska behöva frysa.
  • Anonym (malle)
    Anonym skrev 2010-04-02 01:49:10 följande:
    Det brukar vara skillnad i tjockleken mellan en tröja och en jacka. Det fiins gott om små jackor i olika material i storlek 56. Mitt barn är fött i juni och ändå bar jhan tunnare jacka på kvällarna. Man kan inte alltid skydda ett barn med filt man måste kunna lyfta upp dem utan att de ska behöva frysa.
    Kanske finns det gott om jackor där du bor, men inte här. Dessutom är det inte särskilt kallt här så något tjockare än en extra tjocktröja behövs verkligen inte.
    Ett litet barn är inte särskilt svårinlindat om det behövs lyftas upp.
  • Trevlig eftermiddag
    Anonym skrev 2010-04-02 01:49:10 följande:
    Nu antar jag/vi att bäbis sitter i en babyskydd som också ger värme, eftersom bäbis nu bara ska fraktas från sjukhuset och hem i en varm bil, och vi får ju anta att hon inte springer ut och väntar på bilen utan står inne och väntar. Min son är född i början av januari förra året då var det inte lika sträng vinter som i år, som det är idag, och jag hade då bara mössa, top/sparkdräkt, byxor, stickad jacka, strumpor, sockor, vantar och en filt på honom. Jag visste ju att han skulle åka från dörr till dörr. Det är värre med en överklädd bäbis, men självklart ska de ju inte frysa.  
  • Shasti

Fodrad fleeceoverall rekommenderar jag. Det är praktiskt och gosigt. Tror också det blir för kallt annars, filtar har ju en tendens att halka av. Sen ska man ju bära bebis hit och dit.

• Anonym

Jag har aldrig varit med om att man inte använder overoller\jackor på bebisar under vårvintern\vinter men jag kanske lever i någon slags skyddad verkstad i medelklassen...Jag visste inte heller att Skåne har fått tropiskt klimat det senaste åren...

• Anonym (malle)
    Anonym skrev 2010-04-02 18:04:51 följande:
    Jag har aldrig varit med om att man inte använder overoller\jackor på bebisar under vårvintern\vinter men jag kanske lever i någon slags skyddad verkstad i medelklassen...Jag visste inte heller att Skåne har fått tropiskt klimat det senaste åren...
    Men herregud, det var över 15 grader häromdagen. Barnen ligger väl nerbäddade i varma vagnar med filt på sig. Lägg till en overall och ungen kokar.
    Oerhört tramsig kommentar om det skånska klimatet.
  • Toddes mamma

Jag ska snittas på fredag, (andra barnet), vi har inte köpt overall..tycker det blir lite onödigt eftersom vi antagligen inte kommer vara ute jätte-mycket den första tiden, o när man bäddar ner i vagnen kan man ta extra tröja, mössa, tossor, filt,,tycker det räcker.

• Anonym (snart mamma)

Gud va folk ska vara aggressiva! Jag frågade ju bara för att VETA! Jag har köpt en overall nu, så ta det lugnt! Jag bara undrade som sagt...
    O jag håller med en del av er. Små ytterkläder e SKITSVÅRT att hitta. köpte nu en på polarn o pyret för ett par hundralappar... Alldeles för dyrt för min smak egentligen!

• Anonym
    Anonym (snart mamma) skrev 2010-04-05 14:55:37 följande:
    Gud va folk ska vara aggressiva! Jag frågade ju bara för att VETA! Jag har köpt en overall nu, så ta det lugnt! Jag bara undrade som sagt... O jag håller med en del av er. Små ytterkläder e SKITSVÅRT att hitta. köpte nu en på polarn o pyret för ett par hundralappar... Alldeles för dyrt för min smak egentligen!
    Lindex har flecceoveroller för 250 kronor vill man ha billigare får man leta efter begagnat. Har du fortfarande öppet köp kan du ju byta Popoverollen.
  • Pilu

Men slappna av!!! Att folk ska haka upp sig så mycket på småsaker...alla gör olika och alla ser till sitt barns bästa, allt är inte svart eller vitt
     Vi var uppe i dalarna i helgen och tog för en gångs skull på overallen när vi var på promenad, efter en stund vaknade lillkillen med panik och bara skrek och skrek för han var nästan ångkokt därinne i vagnen...så nu ryker overallen för gott för denna vinter hos oss.

♥ Välkommen Max ♥
Svar på tråden Ytterkläder till bebis?