Inlägg från: Anonym (malle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (malle)

Ytterkläder till bebis?

Bor också i söder, och vi har precis lagt bort overallen på vår 2-månaders. Han blir alldeles för varm med den på.
    Små barn ligger nerbäddade i vagn eller babyskydd., och man är inte direkt ute och ränner den första tiden. En extra tröja, mössa, vantar, tossor och filt räcker.

• Anonym (malle)
    Anonym skrev 2010-04-02 01:34:35 följande:
    En jacka kan väl i alla fall en nyfödd få ha i april? Mitt barn är född i juni och ändå fick han ibland använda en lurvig jacka. BVC och BB lär reagera om man dyker upp med en spädis utan ytterkläder i april. Till bvc måste man ändå gå även om man hade tänk isolera sig.
    Vad är det för skillnad på en extra tröja och en jacka? I våra affärer så säljs det iaf inte jackor i den bemärkelsen till så små barn.
    Och nej min bvc-sköterska lär inte reagera då det var hon som sa åt oss att byta från overall till tjocktröja.
  • Anonym (malle)
    Anonym skrev 2010-04-02 01:49:10 följande:
    Det brukar vara skillnad i tjockleken mellan en tröja och en jacka. Det fiins gott om små jackor i olika material i storlek 56. Mitt barn är fött i juni och ändå bar jhan tunnare jacka på kvällarna. Man kan inte alltid skydda ett barn med filt man måste kunna lyfta upp dem utan att de ska behöva frysa.
    Kanske finns det gott om jackor där du bor, men inte här. Dessutom är det inte särskilt kallt här så något tjockare än en extra tjocktröja behövs verkligen inte.
    Ett litet barn är inte särskilt svårinlindat om det behövs lyftas upp.
  • Anonym (malle)
    Anonym skrev 2010-04-02 18:04:51 följande:
    Jag har aldrig varit med om att man inte använder overoller\jackor på bebisar under vårvintern\vinter men jag kanske lever i någon slags skyddad verkstad i medelklassen...Jag visste inte heller att Skåne har fått tropiskt klimat det senaste åren...
    Men herregud, det var över 15 grader häromdagen. Barnen ligger väl nerbäddade i varma vagnar med filt på sig. Lägg till en overall och ungen kokar.
    Oerhört tramsig kommentar om det skånska klimatet.
Svar på tråden Ytterkläder till bebis?