Ekorrfamiljen skrev 2011-02-12 21:25:08 följande:
Kavat: Vi kör väldigt strikt glutenfritt till Vemund, såvitt jag kan bedöma. Jag läser alla innehållsförteckningar osv. Det är väl det där med glukossirap (var det va, som kan vara gjord på vete) men för det mesta äter han väldigt ren mat.
Nässelutslagen försvann för att inte komma tillbaka. Mjölkprodukter äter han, men då är det mest ost och yoghurt.
Det är bara bajset som är knas, han är glad och pigg och duktig.
Det var när han gick på penicillin som magen var "normal" för första gången på evigheter, men nu är vi tillbaka till det kladdiga och äckliga bajset igen.

*blir inte klok på det*
zasata: Har ni klarat er så här länge skulle jag tippa att ni klarar resten med. Blir jag inte sjuk inom första dygnet när barnen spyr (vilket är typ 1 gång vartannat eller vart tredje år, max) så blir jag det inte alls.

Mmm, det är ju om han nu skulle vara allergisk mot vete, vilket låter som det troligaste så brukar inte vetestärkelse, glukossirap, druvsocker, dextros. stärkelse, modifierad stärkelse mm vara gjort av vete och då funkar det sällan på en veteallergiker. Livsmedelsverket vill ju påskina att det är så ovanligt, men av alla de som hänger i allergitrådarna med veteallergiska barn så tror jag inte att det är någon som tål vetestärkelse och jag tror nästan alla har fått ta bort glukossirap mm. Sen är väl den stora risken i halvfabrikat och kryddor. Och hur hanteringen sker. Alltså att man är nytvättad när man gör iordning hans mat och den hanteras separat skiljt från annat.
Nu vet jag ju att ni inte äter så mycket bröd hemma. Men baka med vetemjöl och play-doh mm är stora NO-NO. (Informerat dagis?)
Föresten ni ger inte råg eller havre heller?