K*B*N, pratar del 11
Kavat: Skriver här då istället..
Jo, det var ju massa problem med vagnen som jag visade på bilderna och vi ville inte betala mer än dom
3000 kr vi betalt in då.. Men om vi skulle skicka tillbaka den så skulle vi stå för frakten på 450 kr tyckte han..
så då skulle vi förlora 450 kr för ingenting.. Så vi gav förslaget att vi betalar 450 kr till han istället så behåller vi vagnen för 3450 kr.. Men det gick han inte med på utan han ville ha minst 3750 kr för den..
Så då skrev Fr Småland detta brevet att skicka till honom, så det hela slutade med att
han gick ner iallafall 100 kr, så jag fick vagnen för 3650 kr... Och det är ju bra pris ändå för det var ju lite
tillbehör med ochså (snöhjul och solsuflett)... Så nu är jag nöjd..*skall bara fixa till hålen*
Så visst fick jag hjälp av Fr Småland
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Vidarebefordra" ett mail från "bolagsjuristen på ditt jobb" till säljaren... Kopiera texten nedan och skriv att du blivit rekommenderad att följa juristens råd:
Hej, länge sen vi sågs nu, hoppas du mår bra och att din bebis snart är här.
Vilken tråkig historia med vagnen, men tur att du har sparat all dokumentation när det gäller vad som stod i annonsen om skick och vad ni kommit överens om. När det gäller just skick är det väldigt subjektiv hur man bedömer men direkta hål kan inte anses som gott skick hur man än ser på saken och reporna på bilden tror jag inte heller att någon kan bedöma som gott skick. OK skick med normalt slitage kan man möjligen beskriva det som men som sagt; det är så subjektivt hur man bedömer och vad man jämför med.
Nu är jag ju ingen expert på civilrätt (dvs handel mellan privatpersoner) men så mycket vet jag att Allmänna reklamationsnämnden prövar liknande ärenden hela tiden. I dessa fall rekommenderas köparen att behålla varan, självklart utan att använda den, tills dess att tvisten är löst. Handläggningstiden är 6-12 månader och kräver en hel del pappersexercis så det beror ju på om du orkar att lägga ned den tiden och det arbetet som det kräver. Som jag ser det så förlorar både du och säljaren på en sådan tvist; du har ingen vagn och ligger ute med 3000 kronor och säljaren har inte heller någon vagn och ligger ute med de 750 kronor som han menar att han har rätt till.
Egentligen tror jag inte att det är något tvivel om att du kommer att få rätt när/om ärendet prövas, dvs häva köpet utan att betala frakt åt något av hållen, men som sagt, det kommer att ta avsevärd tid. Jag föreslår att du återigen erbjuder de 450 kronorna som frakten annars skulle ha kostat dig, främst för att få ärendet löst och ur världen samt för att visa din goda vilja. Jag tror att det är en bra överenskommelse även för säljaren som annars står med dubbla fraktkostnader och en vagn i dåligt skick att försöka sälja igen - om ett år när tvisten är löst.
Lycka till och hör av dig om du behöver bistånd i själva anmälan!
/Anders Carlberg
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~