• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

Thulo skrev 2010-05-30 22:13:20 följande:
    nej jag har ju äldre barn som det är ganska tätt mellan så jag vet ju att det behövs men sen är det ju ett antal år sen dom satt i syskonvagn så jag vet ju inte riktigt vad jag letar efter
    en p&t letar du efter
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-01 18:26:25 följande:
    Va konstiga citeringarna blir nu för tiden {#lang_emotions_surprised} Hur som helst så vart det en helsvart Britax Two-way nu. Den är klart längst i ryggen av alla bakåtvända bilbarnstolar. Går att vända och använda framåt sen, men det rekomenderas INTE.
    Vi har efter babyskyddet avverkat: Britax Freeway, Hi-way, Multi-tech och nu Two-way då, samt en Brio Zento.
    Absolut minst plats i bilen med superbra benutrymme tar freeway eller hi-way. De är ganska smala också. Har man ett barn med lång rygg är Two way oslagbar tycker jag.
    varför rekomenderas inte? Vet att det är bättre med sidokrockskydd som är större, men helt värdo är den ju inte
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-01 19:52:06 följande:
    Varför den inte rekomenderas framåtvänd? För att den inte har några horn som håller bilens bälten på barnets lår istället för över magen. Det resulterar i att barnet riskerar att krossa bäckenet och/eller få inre skador av bältet. Den har heller ingen bältesstyrning uppe vid barnets axel så risken är stor att bältet kommer på halsen på barnet.

Sen är det ju väldigt onödigt att vända den framåt eftersom den är urvuxen för framåtvänt åkande när den är det för bakåtvänt åkande.
    men det går ju att använda stolens egna bälten framåt, det gör vi, funkar toppen.
    De älsta har en varsinn, snart 6år och 4,5år (vändes framåt för nån månád sen). pga. lillasyskon och vår bils utformning går det inte ha dom bakåtvända där de har stolarna nu.

Fs. spännande med tyger och vagn!
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 08:34:55 följande:
    Men, det är ju ännu värre. När du har en sån stol framåtvänd och använder stolens bälte så blir det TVÄRSTOPP vid en eventuell kolllision. En bilbarnstols bälten expanderar ju ingenting alls till skillnad mot vad vanliga bilbälten gör. Alltså högsta möjliga påfrestning för nacken. Om man ska ha barnen framåtvända är det en miljard gånger bättre att ha bältesstolar, typ britax kid plus eller liknande.
    nej, det blir inte tvärstopp, stolen sitter ju fast i vanliga bältet så att den fortfarande expanderas, stolen följer alltså med barnet i rörelsen hela tiden vid en ev. krock. Har kollat upp innan vi vände stolarna såklart, både läst och pratat med de i affären.
  • Lokatt

några fina ord man kan skriva på minne till student? Behöver hjälp, har verkligen kört fast där. kort, bara ord helt ok, max 4. heeelp!

citeringen ser konstig ut ja. tänk i debatttrådarna där det citeras i evighet av varandra, vad långa de inläggen lär bli De grejade ju med servern i natt och gjorde "bättre". antar att detta ingick

• Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 09:43:54 följande:
     NTF avråder bestämt från att använda de stolarna framåtvänt. Babyproffsen här vill knappt sälja two-way för att så många vänder den framåt sen och det inte är särskilt bra.
    Även om bältet som håller fast stolen expanderar så gör ju inte bältet som tar emot barnets kropp det.
    hum, det går imot vad jag läst och hört när jag pratat med försäljare, så nu blev jag ledsen Ska helt klart kolla upp detta och är det så får vi byta faaan Gråter
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 10:01:23 följande:
    Något som är positivt i det hela är åtminstone att two-way är väldigt lättsålda begagnat. Så ni kan ju sälja de och köpa framåtvända stolar och till och med komma undan billigare (om ni köper begagnat)

Läs här under kombistol: www.ntf.se/halland/default.asp?recid=24139

Här finns många som har bra koll på det här med bilbarnstolar: www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50917008.html
    tack, ska läsa igenom det sen när jag hinner.
    Känner mig så himla ledsen just nu Har lixom fått utförlig förklaring och visning att och hur det funkar Och vi har verkligen verkligen inte råd med det här just nu.
    Minstingen ska gå från sin freeway till bakåt twoway i höst var det tänkt, så det kan vi göra redan nu då istället. sälja en freeway och en two-way. Och på något sätt få ihop två framåtvända. Tycker det är så jätteläskigt att köpa begagnade stolar, har för liten tilltro till människor tror jag.
    Vad ska vi köpa då??
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 10:15:20 följande:
    Jag tror att det är VÄLDIGT få som skulle sälja krockade barnstolar eftersom man får ut nya på försäkringen om något händer. Därför är ju det viktigaste om man köper begagnat att kolla tillverkningsår och skick.
    Vilken framåtvänd stol som är bäst vet jag inte, jag har ju inte börjat med såna än, men många i den bilbarnstolstråden gillar Britax Kid Plus. Det viktigaste är ju att den har bra bältesstyrning (ordentliga horn nedtill och bra styrning upptill) och att den sitter bra i bilen, samt är lätt (vid en krock får ju barnet bilbarnstolen i ryggen såvida man inte har isofixfästen).

Det är egentligen rikspuckat att two-way är godkänd framåtvänd, för den har ju inte särskilt bra egenskaper som framåtvänd stol. De flesta som säljer bilbarnstolar nu vet om att den inte är bra framåtvänd och betonar därför att man inte ska vända den, men tyvärr finns det ju en del som bara vill sälja stolar och inte är så noga med vad som är säkrast.
    fast de behöver juinte vara krockade, de kan vara tappade i marken eller vad dumt som hellst igentligen. Men, jag vet det ör mest ett ticks från min sida.

fy, haft en stor grop i magenhela dagen, det här passar så inte alls just nu Gråter
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11