• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

Kavat skrev 2010-06-06 21:42:12 följande:
    Hm.. Är det mat från en restaurang/pizzeria så kan det vara precis vad som helst! De tar ju ofta i maten med fingrarna och kan ha tagit i precis vad som helst dessförinnan. Visst torkar de av sig, men på samma handduk. Alltså spår av räcker för att få en reaktion också, vilket innebär att det inte alls behöver vara något som faktiskt var på pizzan för att hon ska reagera.

Funderingen i och med att hon får så kraftig reaktion är ändå nötter, jordnöt, men just jordnöt är ju en baljväxt och inte en nöt.... Men kommer inte ihåg vad du skrev sist.

Crabstick kan väl innehålla en hel del "blandad kompott" också liksom bearnaisesås. Alla olika fabrikat på bearnaisesås innehåller ju olika saker skulle jag tro. Hon äter ägg utan problem eller för det är väl huvudingrediensen oftast?

Korsallergier. Reagerar hon på gräs/pollen?
    För just korsallergier får man ju bara om man är pollenallergiker mig veterligen. Alltså som en som är allergisk mot björk inte klarar att äta råa morötter, skala potatis osv. Vissa kan klara av det t.ex på vintern när det inte är pollen i luften men absolut inte på våren när björken släpper pollen. Men om hon inte har pollenallergi så lär hon ju inte reagera på någon mat av den orsaken. Aldrig hört talas om något sådant i alla fall.
    tack för svar. låter tokigt att hon ska ha reagerat så kraftigt på bara något litet "nersmittat" på pizzan, eftersom hon aldrig reagerat så kraftigt tidigare. Ägg tål hon jättebra, det äter vi ofta.
    nötter äter vi även det ofta, iblandat i muslin och hela som de är till mellis mm.
    De senaste två gångerna har det varit, lax+pesto, pärlcouscous och ärtor, andra gången lax vanlig couscous sesamfrön. EN hon har ätit lax massa gånger utan reaktion och även pesto, samt couscous. Sesamfrön sa du var vanligt så det har vi inte gett någon mer gång faktiskt.

Det var läskigt idag faktiskt, men vi satte henne i badet och hon drack vatten med, så lugnade kliet i munnen och på kroppen ner sig något. när hon la sig var svullnaden på väg ner.
    Fröken Småland skrev 2010-06-06 21:40:05 följande:
    Lokatt: Läskigt med dottern. Hur går det?

Jag har just beställt en digital systemkamera *glad* Har bara en vanlig halvdålig digitalkamera nu som tar ganska taskiga bilder faktiskt. Blev så avis när jag såg Zasatas superfina bilder som var tagna med riktig kamera att jag bestämde mig för att köpa en ny vid tillfälle. Och nu när mina Traderaauktioner går hyggligt så tyckte jag att det var tillfälle

Skulle ändå beställa varsin bärbar DVD till barnen i födelsedagspresent från mormor. Lilleman fyllde ju för tre veckor sen men fick inget då eftersom de skulle få samma men nu var jag tvungen att få tummen ur eftersom Maja fyller på måndag. Hoppas nu bara att grejorna hinner komma *håller andan*
    hejja vad du handlar! Kul! Sån kamera skulle jag med vilja ha, du får visa oss lite fina bilder sen! Bla. på ditt hår

Just det, våra döttrar fyller nära varandra, ska ni med ha barnkalas till helgen? Dottern fyller på tors. men vi har kalas på lör.
  • Lokatt
    Riskiflickan skrev 2010-06-06 21:54:00 följande:
    Lokatt: be om allergiutredning, sonen fick göra det på barnmedicin genom blodprov som visar övergripande så man ser vilken grupp det handlar om innan man gör mer specifikt. Läskigt just när det är kliande i munnen... sonen reagerar på tomat, paprika, hasselnöt osv....
    tycker ni verkligen det? får man ens det om man säger att hon reagerat fem gånger bara? Och så känns det lite udda när man har absolut ingen aning om vad hon reagerar på
    Just det kavat, ingen pollen eller gräsallergi har vi märkt.
    Andledningen att jag funderade gräs+kors idag var att jag har gått med trimmer på en stor "äng"-gräsmatta idag och barnen lekte brevid (inte på gräset dock!) Vi var där ca två timmar.
    men hon reagerade inte minsta då. det kom fem timmar senare, när vi hade ätit för en halvtimme knappt sen.
  • Lokatt
    Kavat skrev 2010-06-06 22:15:16 följande:
    Ja, jag är fortfarande inne på sesamfrön eftersom pesto ofta innehåller sesamfrön.. Känner ett barn som fick andnöd i veckan och fick åka till sjukhus av max fem st frön...
    Vet ju inte vad peston ni äter innehåller och det är samma där, misstänker att det  kan variera en del vad de innehåller samt sen hur mycket hon äter.

www.slv.se/sv/grupp2/Livsmedelsforetag/Allerg.../

Men hur hon fick sesam i så fall på pizzan är oklart... Om det nu är det.. Jag tycker absolut ni ska be om en allergiutredning. Det kan bli jätte allvarligt med allergier...
    får man en allergiutredning sådär bara då? Klart jag vill lösa det så vi vet vad som hänt med henne, så svårt att veta hur och vad man har rätt till bara när man inte är insatt. tur man har er Solig
    Så hur går jag vidare?
    Ska kolla pestoinehåll nästa gång vi är i affären.

ses imorgon, god natt
  • Lokatt
    Kavat skrev 2010-06-06 22:26:20 följande:
    Kolla gula sidorna om ni har en allergimottagning i stan. Annars så vänd dig till barnmottagningen om ni har en, alternativt vårdcentralen och hör efter.

Man kan även gå via bvc, men det tar alltid så himla lång tid och först brukar man få träffa bvc-tanten, nästa gång bvc-läkaren som inte kan göra något och sedan remiss vidare.. alltså en massa onödig väntetid och en massa besök som inte ger något...
    Så jag skulle hellre vänt mig till vårdcentralen eller liknande om ni inte har allergi/barnmottagning. Be om snabb utredning i och med att hon fick en kraftig reaktion. Annars kan det gå flera månader innan ni får tid och då kan hon ju ha hunnit få mer akuta reaktioner...
    finns ju inget sånt här vad jag vet... ev. barnmottagning om den finns kvar (de har ändrat/dragit ner massor här). Ska ringa och fråga runt sen då. men blodtest alltså? Pricktest verkar så smärtsamt Något mer jag bör kunna innan jag ringer så jag inte verkar helt okunnig?
    Fröken Småland skrev 2010-06-07 07:29:07 följande:
    Den här kameran blev det, den har fått bäst i test av Råd och Rön - min bibel, och även i testfakta så har föregångaren fått toppbetyg. Priset är imponerande lågt jämfört med hur det såg ut för något år sen. Åh, vad det skall bli kul att fota nu

www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/W...

Fotar inte håret förrän Lokatt fotar barnens rum *håller gisslan*

haha, men inse att de små liven måste städa då haha nej då, jaja jag skaaaTungan ute

kul att du köpte en stol du med föresten, lite avis på att du fick en svart dock Visst var de turkosa verkligen turkosa?! Men barnen gillade dom och det är huvudsaken.
  • Lokatt

idag ska jag ta massiv-storstädning, har kommit efter pga all hundträning och övningskörning. Inget man längtar efter i det strålande vädret.
    Har verkligen tränat hund i massor senaste tiden, rehabhunden jag har här kräver endel, min nyopererade hunde kräver endel och min lilla har tagit framåt steg i agilytin bla. Så alla tre kräver enskild träning.
    Och fr.s, håll i hatten, jag åker landsvägar och är uppe i fyrans växel

• Lokatt
    Asereht skrev 2010-06-07 08:18:03 följande:
    Har uppdaterat mitt bildgalleri med bilder på mitt lilla stora barn.

www.familjeliv.se/hem/asereht/galleri.php?cur...

Är så ruskigt trött. Blev sittande uppe och färdigställde mitt senaste pyssel igår kväll så det blev sent. Sen måste man ju upp och fösa iväg storbus till skolan vare sig man vill eller inte. Så här sitter jag medan tre små pojkar sover som grisar där uppe. *gäsp*
    kom bara till galleriet.. lägg in bild här
    Fröken Småland skrev 2010-06-07 08:18:34 följande:
    De är vääääldigt turkos! Jag gillar färgen jättemycket men på en bilstol vill jag gärna ha en diskret färg som smälter in i bilen. Den svarta är tråkig men fin
    håller helt med. men men, bättre än 1000:- mer till ord. pris.
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2010-06-07 08:27:23 följande:
    Lokatt: Pricktest är absolut inte smärtsamt! Man rispar bara huden pyttelite och provocerar med olika allergener och sen ett stort plåster på hela härligheten. Jättelätt och gör inte minsta ont.
    joho du, jag gjorde ett som jag fick reaktion på, ajajaj, det var vidrigt att gå med i flera dagar.
    men det kanske bara är om man får hudreaktion på något man får ont då.
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2010-06-07 08:28:28 följande:
    *undviker Värmland ett tag framöver*

*fnissar*
    Asereht skrev 2010-06-07 08:29:48 följande:
    Här händer det noll på övningskörningsfronten. Jag kan inte köra alls eftersom vi inte hinner med på kvällarna och helgerna är rätt köriga framöver. Dessutom vore det bra att slippa ha med sig fyra barn när man ska köra, någon barnvakt har vi ju inte heller. Bilskolan har totalt fullbokat på helgerna och min körlärare jobbar typ aldrig helg.
    vad trist
  • Lokatt

jag är förvånad!! Vi fick en tid idag kl2 till läkare med dottern och börja kolla efter allergier. hade jag aldrig trott! Vad som sker sen återstår ju att se, men alltsid en tid iaf.

• Lokatt
    buffen skrev 2010-06-07 10:28:00 följande:
    hej hej! det är är så OT det kan bli men jag måste chansa ;D såg att några av er övningskör och tänkte bara flika in att det finns fyra platser till halkkörning i kinnekulle på onsdag 9/6!! nu i sommartider kan det ta upp till en månad att få tid... hör av er till mig om ni är intresserade!
    för långt bort, tack ändå
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11