• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

Nifelheim skrev 2010-06-02 11:35:34 följande:
    Hmm. Mjo det förstås... De är väldigt billiga på babyproffsen nu (såg att de hade någon Britax för 700 igår), men det hjälper ju inte om ni inte har pengar just nu förstås. Svårt att sälja de gamla innan man köper nya också.

Men du, de är ju godkända framåt, så det är ju säkrare än ingenting, men om man läser på NTFs sida så ska man nog helst ha bilens bälte på barnet och inte barnstolens. Tills ni har råd att byta alltså. Finns det ingen möjlighet att vända tillbaka 4,5 åringen? för att sitta med böjda ben är ju inte farligt. Då är det ju bara en ny stol som behövs, och det hade ni ju behövt om lilla skulle byta i höst ändå.
    nope, det går inte vända, för vi hade stolarna på annat ställe i bilen, minsta fram, men det går inte nu när han är så lång. så minsta måste sitta i mitten nu. Vi har ju en 8sitsig bil fast med bara en skutdörr, så ena sidan i mitten är vikbar för att de bakersta ska komma in, så varken där eller bakom går att ha bakåt. men vi åker inge mer på stora vägen nu med dom utan trollar med knäna så vi kan köpa stolar snarast!

behöver hjälp med prissättning, vad sätter man för pris på en two-way som är dryga två år gammal? och en freeway, som är fem? visst är väll stolarna säljbara ett par år till då? (billigt iof. men ändå) är väll 10 år på de nuförtiden? (eller va de 8?)
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 11:31:54 följande:
    Jag skulle vilja ha tips på bra sandaler med täckt tå. Jag brukar alltid köpa Kavat, men i år har nästan ingen av skobutikerna här i stan tagit in några nya kavatskor Förvånad en skobutik har tagit in, men har bara de ljusrosa vanliga sandalerna samt bruna ekologiska och de bruna totalvägrade Elric att ens prova för de föll honom inte alls i smaken. De rosa tyckte han var fina, men jag aaaaavskyr ljusrosa.
    JAg såg ett par som såg helt ok ut på coop! Har inte köpt själv, men kanske gör.
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 11:55:23 följande:
    Men går det inte att ha minsta fram om han sitter i two-way?  Elric kan sitta fram igen nu när vi har bytt till den eftersom han då inte sticker upp över kanten, men om det beror på benutrymmet så blir det ju svårare.

Ja det är 10 år som gäller på bilbarnstolar. Two way brukar ligga ute för runt tusenlappen eller precis under tror jag, freeway något billigare eftersom de inte tillverkas längre.
    den stolen är för stor att ha fram i våran bil, framrutan är ju nästan lodrät och kort på den typen av bil, så då kommer stolen helt imot och skymmer massor av sikt.
    Men, vi har pratat här hemma nu, maken åker till k-stad imorgon och köper stolar, adventure tror jag, om jag lyckas få reda på om de är bra.
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 11:56:11 följande:
    Jag tror att det var den Adventure som nu kostade 700 när jag var där igår.
    ja 795:- men nån skrev att den hade dåliga vingar?? MEN, vad ska man köpa ?? Gråter
  • Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 12:57:15 följande:
    Åh Jag vet inte hur de är som sagt. Vi har ju ett par år kvar till framåtvända stolar. Men kan ni inte kolla vad Kid plus kostar då? Här hade de sänkt den också, och jag tror att ordinarie priset på den är 1495 eller något. Den har samma sidokrockskydd som Kid Fix.
    ska kolla upp den
    Men vet inte om adventure, är bara en som sagt sin personliga åskit om den, jag tycker inte sidoskydden verkar så dåliga?
  • Lokatt

A, beklagar, vad tråkigt och hoppas det går åt rätt väg nu när de har upptäckt det.

Är helt snurrig av det här med bilstol Adventure är himla bra pris på, är ju så surt när man behöver två. Samtidigt kommar jag inte välja billigaste på säkerhet om det verkligen rör sig om skillnad i säkerhet.
    På infom on adventure står det att bältet ska gå över höften??

• Lokatt
    Nifelheim skrev 2010-06-02 13:50:57 följande:
    Njae. Det ska ju inte gå över bäckenet just för att barn under 12 år har ett så mjukt bäcken att det inte skyddar de inre organen vid en eventuell krock. Höftbältet ska gå över låren som jag förstått det. www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec... *tjatar vidare om NTF*
    men kolla info text http://www.babyproffsen.se/produkt/visa/262:Britax_Adventure
  • Lokatt

fan vad jag/vi tänker och klurar  på bilbarnstol, blir galen! Maken åker iväg imorgon. köpa adventure eller snarlika men lite bättre (?) kid plus? Kidplus kostar dubbla, är ju kanppast dubbla säkerheten, bägge är ju bra, den lilla detaljen det skiljer är det värt dubbla? blir mycket pengar när det är två stolar och man inga har igentligen. *SUCK*

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11