Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Måste bara berätta att det stickade setet i blått som nöffen har på sig på bilderna från imorse stickade min mormor till mig när jag var liten. Har bilder på mig själv i ettårsåldern  när jag knallar omkring i samma kläder.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-14 18:20:59 följande:
    Jag var tvungen att bläddra tillbaka och titta på bilderna igen Så du har stickningsgener du... det har visserligen jag med, men har man aldrig lärt sig, så har man aldrig lärt sig
    Oh ja, min mormor var otroligt duktig på att sticka och virka. När min mor var barn så stickade mormor till butiker. Jag är inte ens hälften så duktig och produktiv som min mormor var. Hon läste böcker och stickade/virkade samtidigt! Jag klarar att se på tv samtidigt men läsa no way!
  • Asereht

Nu har jag fått hem mina grejor från SmåVi. Vad fin juju be väskan var. Den passar utmärkt till röda happyn. *gilla*

Jag köpte kik kids kortärmade heldressar i frotte också, så sööööta. Här får jag vara glad att jag har en smalis! En swettis med dragkedja och solhatt blev det också. Allt grönt utom ena heldressen som är blå.

• Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-14 18:49:15 följande:
    Laxrosa? Lär inte vara lätt att matcha i färg till mycket annat än svart, eller?

Fattar inte varför du inte skulle lyckas med kantband???? Tom jag kan ju det? Och jag är inte direkt någon höjdare på att sy annars.
    Det blir bara fult, speciellt när man har stoppning. Vet inte varför men vi kommer liksom inte överrens kantband och jag.
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-14 20:31:20 följande:
    Vi betalar totalt 1138 för våra 2 barn. Tycker dock att det är lite märkligt att vi betalar 367 kr för Daniel eftersom han går i skolan? Men det är kanske fritids man betalar för då? Trodde ju att skolan var gratis?
    Går han på fritids efter fsk-klassen så är det fritids man betalar för, själva skoltiden är gratis. Vi betalar inget alls eftersom vi inte har varken dagis eller fritids idag.

När alla tre grabbarna gick på dagis/fritids betalade vi runt 2300 kr per månad. När jag blev hemmavarande och minibusen fyllde fyra så sjönk det drastiskt till 375 kr per månad då både mellan och mini gick sina 15 h/v gratis och vi då endast betalade för storbusens fritids.

Man får också reducerat pris för varje syskon sk syskontaxa iaf här.
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-02-14 20:32:30 följande:
    Hade ni någon inkomst av tjänst då? Du var väl f-ledig eller?

Jaja, tycker iaf att 1100:- låter sjukt dyrt för en 15-timmarsplacering när båda är arbetslösa. Nåja, inget jag kan göra något åt i alla fall, bara funderade som sagt.
    Hur gammalt är barnet? Är det under 4 så kan det ju stämma eftersom det baseras på båda föräldrarnas inkomst och man då inte har något avdrag pga ålder på barnet om denne är under 4 år.
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-14 20:37:37 följande:
    Gissar det. Önskar jag bara kunde ha honom på skolan, vilken önske-arbetstid det hade varit 8.30-13.00 varje vardag! Yes!!!! (Skolan börjar 8.15 och slutar 13.15 här hos oss.)
    Hos oss går förskoleklassen 8-11. De som är kvar sedan är automatiskt fritidsbarn dvs förskolebarnen som inte har fritids äter inte lunch. Storbusen som går i 2:an har skoltid mellan 8-13.10. Han äter förstås lunch på skoltid.
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-14 20:43:31 följande:
    Här äter de lunch, såklart eftersom de går till 13.15. Tänk så olika det ska vara överallt!
    Det jag önskar mest av allt är att man hade kunnat få dela upp såna 15 timmarsbarn som man vill. Jag hade ju föredragit att ha Zebbe på dagis 3 dagar i veckan, och 5 timmar varje gång, istället för 3 timmar varje dag. Det kommer ju bli jättejobbigt. Jag kommer ju få hämta de på olika tider Först Zebastian kl 11 och sen Daniel kl 13. Vilket spring det kommer bli. Stackars lilla bebis Varje dag... kommer nog inte orka, det kommer garanterat sluta med att Zebbe får vara hemma och terrorisera istället.
    Gissa varför jag har alla mina "hemma" Tre barn med olika tider som ska hämtas och lämnas med liten i släptåg. Det hade varit jobbigt nog om jag inte var tvungen att ta bussen.
  • Asereht
    Lindadjo skrev 2011-02-14 21:07:06 följande:
    Ja, det kommer ju bli så... Bara synd att jag inte kan ha Daniel hemma då med, han börjar ju 1:an i augusti, precis när bebisen kommer. Annars hade de ju kunnat leka med varandra, men skolplikten kallar ju trots allt. Stackars Daniel kommer tycka det är så orättvist att han måste till skolan när vi andra får vara hemma.

Tycker inte din äldsta det?
    Jag har ju två i skolan och en hemma med mig och nöffen. Storbus går i 2:an och mellanbus i förskoleklass. Den enda som tycker det är orättvist är minibusen som är hemma och har tråkigt på dagarna. De två som går i skolan är nöjda med situationen.

Men i höst börjar ju mellanbusen i 1:an och minibusen i förskoleklass dessutom blir det väl dags att skola in nöffen på dagis. *vill inte* Den dagen den sorgen men minibusen ser fram emot förskoleklass, bussåkande och så vidare med skräckblandad förtjusning.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11