Inlägg från: mamma på vift |Visa alla inlägg
  • mamma på vift

K*B*N, pratar del 11

Äta en rå potatis innan man går och sover eller på morgonen, ska hålla halsbrännan borta i ca 8-10 timmar.
    Även potatisvatten kan hjälpa. Fyll en tillnbringare med vatten och lägg i 3.4 skalade potatisar att dra i någon timme. Drick ett glas med potatisvattnet innan måltider.

Det är tipsen jag fick när jag väntade Prinsen Jag tetade att äta rå potatis och visst hjälpte det lite i alla fall

Home Is Where The Heart Is
  • mamma på vift
    mamma på vift skrev 2010-09-23 11:10:25 följande:
    Äta en rå potatis innan man går och sover eller på morgonen, ska hålla halsbrännan borta i ca 8-10 timmar.
    Även potatisvatten kan hjälpa. Fyll en tillnbringare med vatten och lägg i 3.4 skalade potatisar att dra i någon timme. Drick ett glas med potatisvattnet innan måltider.

Det är tipsen jag fick när jag väntade Prinsen Jag tetade att äta rå potatis och visst hjälpte det lite i alla fall
    3-4 potatisar ska det vara inte 3.4
  • mamma på vift
    Fröken Småland skrev 2010-10-01 05:55:02 följande:
    I know!!!! Det är därför jag måste panikköpa vagnar nu innan min era är över Gråter. Men vet ni vad? Pramworld har inte kvar den blå Eliten på sin hemsida och det bådar inte gott. Har mailat dem men det lär ju inte gå att få tag på den mera Skrikandes
    Fanns en blå elite på blocket för några dagar sedan... den kanske finns kvar fortfarande. Tror priset var 2500 kr.
  • mamma på vift
    Lindadjo skrev 2010-10-03 17:02:22 följande:
    Grattis till Saga {#emotions_dlg.flower}.

Ja, det var länge sedan jag gjorde något bra fynd .

Idag köpte jag iallafall 2 tyger på Panduro, jag ska sy en bebisfilt till en kompis som fick sitt första barn förra månaden. Är det någon som vet måtten på en perfekt filtstorlek? Tänkte till barnvagnen, Bugaboo.
    Jätte fina tyger

Filtarna jag sytt har måttet 65 x 85 cm och det är ganska lagom i liggdelen. Då kan man bädda om bebisen lite + att den fungerar bra i sittdelen sen oxå
  • mamma på vift

Ni som kan allergier... kan man kolla laktos allergi genom blodprov? Även mjölkproteinet då? Till mig har de sagt att det inte går, utan det är uteslutande av mjölkprodukter som gäller för att sedan införa dem igen och se vad som händer. Detta diskuteras i en annan tråd nämligen så jag  ville bara kolla vad ni har för erfarenhet!
    Lill groda har ju fått diagnosen Toddlers diarrhea, dvs han är lös i magen utan orsak och detta kommer troligtvis att växa bort. Vi kollar gluten en gång om året men nu funderar jag på om man kanske skulle kolla laktos oxå. Om det kan göras via blodprov så vore det ju toppen.

• mamma på vift
    Fröken Småland skrev 2010-10-04 14:36:32 följande:
    Hmmm, jag vet noll om allergier men däremot så har min lilleman (snart 3,5 år) alltid lös avföring. Jag har alltid tänkt att det har att göra med amningen och vällingen. Bröstmjölken ger ju lös avföring och även mycket fibrer. Inget jag har oroat mig för eller rådfrågat någon om. Hur ser det ut för din lille?
    Jag ammade ju inte lilleman då han var för tidigt född. (pumpade de första 3 månaderna men sen orkade jag inte längre. lyckades bara pumpa 10-15 ml per gång.) Han fattade aldrig hur han skulle ta bröstet så det blev ersättning med flaska istället. Han äter iof ganska mycket fiber...både genom mat och vällingen  som han fortfarande äter 1 gång på kvällen. När läkaren lyssnar på hans mage så märker de ju att den jobbar mycket och är lite orolig, så jag tror ju att läkarna har rätt i sin diagnos, toddlers diarrhea. Det som är jobbigt är ju för honom. Han vågar ju inte gå utan blöja då han är rädd för att bajsa på sig, han känner inte alls att han är bajsnödig då det är så löst...

*varning för känsliga*
    Det som fick mig att fundera på laktos är att ibland luktar det nått så fruktansvärt... man kan känna doften ända upp till övervåningen om han är på nedervåningen + att färgen är som babybajs. Men jag vill inte gå in och plocka bort saker ur maten och kanske göra det värre när man introducerar dem igen. Får hoppas på att det växer bort inom det närmsta året.
  • mamma på vift

K Kavat: tack för svaret. Då vet jag. Vill inte gå in och börja ändra i kosten egentligen då jag är rädd att göra det värre än det redan är. Han har ju inga andra tecken på allerigi förutom diarre. Kanske ska be dem ta blodprov för laktos samtidigt som vi tar för gluten och visar det inget så låter vi det vara och hoppas på att det växer bort.

• mamma på vift

Tack för alla svar!
    Vi börjar med att kolla om vi kan få göra ett blodprov samtidigt som vi ska kolla gluten. Om det inte visar något så utesluter vi mjölkprotein i en månad och ser om det blir bättre. Tycker så synd om lillen som ska behöva ha det så här så nu bestämmer vi att vi ska försöka gå till botten med vad som orsakar detta. Funderar på om hans välling kan ställa till det för magen... han dricker mild fullkornsvälling (sempers den från 1 år). Kanske ska testa och byta mot majsvälling eller risvälling istället!

• mamma på vift
    Fröken Småland skrev 2010-10-04 17:02:43 följande:
    Och min lillkille äter två stora supertjockt blandade flaskor med fullkornsvälling varje dag så det är antagligen det som gör hans mage lös. Men han har inga problem med kontrollen utan det är bara så att han går ofta på toaletten och att avföringen är lös så det är inget bekymmer varken för honom eller oss.
    Vad skönt att han klarar att hinna till toaletten utan problem Min lille känner ju av det lite för sent, när det redan hamnat lite i kalsongerna och då blir han så ledsen så nu total vägrar han att gå utan blöja.
    Vi har ju även blivit anklagade från dagis att vi skickar dit honom när han har "magsjuka". Vet inte hur många gånger de har ringt och sagt att vi måste hämta honom för att han är lös i magen. Nu har vi ju fått papper på att han är lös i magen och att det inte är magsjuka så nu har dagis acccepterat det och ringer inte fullt lika ofta, bara när det är vikarier!
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11