Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Jag tycker 1 cm är lagom, sen blir det svårares tycker jag speciellt med kantband. Jag föredrar att kunna kanta alla lager.

• Asereht
    AnPa skrev 2011-04-02 08:25:20 följande:
    Passau: Hej! Låter underbart med sommarhus vid havet :) Mina föräldrar har precis köpt en sjötomt i Sörmland vid en liten sjö, huset där ska rivas och det ska byggas nytt i sommar och vi har blivit utsedda som hjälpredor :P Att baka cupcakes har jag också haft en dille på ett tag, men har helt slutat med socker och stärkelse (är mitt uppe i en stor viktminskning), men bakar fortfarande för att bjuda på (ibland får blivande maken med sig till jobbet, mkt uppskattat!). Tycker även om att göra fina tårtor i Sugarpaste och dekorera ;) Låter ju helt perfekt med din syster ju! Snacka om att få det bästa av 2 världar :) Min syster har nästan helt bestämt sig för en brio go (trots att jag sagt BUGABOO!!!) menmen, tror att största anledningen är att den blir himla liten ihopfälld i deras bil (Audi A4).
    Nu blir jag ju lite nyfiken eftersom jag bor i sörmland vid en liten sjö.

Jag äter lågkolhydratsmat/lchf så även jagaktar mig för socker, stärkelse och snabba kolhydrater.
    zasata skrev 2011-04-02 10:07:27 följande:
    Hej! Välkommen.
    kopierar ett inlägg till dig från min gamla blogg ;)

Hela längden på dynan är ca 80cm 
    Bredden på det bredaste partiet i själva cirkeln ca 60cm                                                                   Bredden vid spännena ca 26cm 
    Bredden längst ner vid fotstödet ca 33 cm

Bälteshål:

Mät ut efter vart du har dina och vilka positioner som passar dig.

Jag gjorde mitt grenbälteshål ca 16 cm upp från nedre kant.                                                           Bälteshålen kommer sedan ca 42 cm ovanför grenbälteshålet och är ca 7 cm breda.                                                                                                                                         Nästa par kommer 6 cm ovanför och nästa ändå 6 cm ovanför det.

Vad behövs för att sy sittdynan:

-Valfritt tyg för fram och baksida 
    -Kantband (om man vill, tänk på att ta ett brett) 
    -Skumgummi (valfri tjocklek, Åhléns och Jysk har tex) 
    -Nylonband för karbinfästen (funkar bra med kadborreband det hade jag)
    -Karbinhakar (här hade jag ju kadborre) 
    -Plast för fotdel (det hade inte jag) 
    Ser ut som mitt gamla OTH-dynemönster som jag mailade runt till halva FL ocgh Aff.
    Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Trevligt att se dug Mamma på vift!

Skönt att du fått hjälp och känner att du blivit starkare på kuppen. Det är inte alltid helt lätt att sätta ned foten och säga nej.

Jag lyckades lite bättre med sufflett nr två efter dina instruktioner men än är jag inte där riktigt. Måste göra en ny prototyp för min blev lite skum efter allt dragande och trixande. Tyvärr så får jag inte mkt möjlighet att sy sedan minstingen började springa omkring vilket är lite tråkigt tycker jag.

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-04 21:06:35 följande:

Asereht: Jag har kollat lite (i typ ett år eller mer  ) på Janome Easy Jeans/2522/22 och känner att det är den maskinen som tilltalar mig mest. Läste på "sysidan" att några där rekommenderar 5124 som är som 2522 fast en specialara för SMD t o m med någon vassare funktion. Vad tror du, är det jämbördiga maskiner? 5124 har faktiskt 5 års garanti från SMD, och kostar med frakten knappt 2.900 (£269) inklusive något kit med tråd och tillbehör. Känns inte det väldigt prisvärt?

Har du lust att kolla?

www.sewingmachines.co.uk/Janome5124_info.htm

www.sewingmachines.co.uk/Janome22_info.htm

Sysidans info:

www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=21515

Oj, jag har ju 2522 Easy Jeans alltså och jag är jättenöjd med den men å andra sidan har jag ju aldrig testat den andra och kan inte uttala mig om den alls. Jag har inte ens sett den. När det gäller själva egenskapen kan jag inte uttala mig alls, vad är det som gör den bättre/vassare?

Det står i diskussionen på sysidan att 5124 dessutom ahr automatisk knapphålsfot men det har ju 2522:an också så där är det ingen skillnad. Det som ajg på rak arm kan se som skiljer är den lilla extra förvaringsgrejen till pressarfötterna och trådrulle, att nålen alltid stannar i "uppläge" och två sömmar mer. Det står också på 5124an att den har speedlimit men det her man till viss del på 2522:an med då man kan ställa in om den ska gå långsammare eller snabbare.

5124 verkar ju vare en modell som de plockat ihop själva vad jag förstår av diskussionen så den modellen "finns" eg inte men det mesta av tillbehören verkar ju vara samma som 2522 som otsvarar Easy Jeans som den ju kallas här. Det som talar mer för den senare är ju isf om det skulle vara andra reservdelar till 5124an än easyn.

Jag är ju inte alls bra på det här med symaskiner och jag köpe min ny här hemma (rea visserligen men ändå) eftersom jag inte hade koll och inte vågade importera då. Men jag är väldigt nöjd med min easy, den är stark och smart.
  • Asereht
    Nifelheim skrev 2011-04-05 10:46:33 följande:
    Vad kostar en sån där Easy Jeans? *inser till min fasa att min mammas Bernina från 60-talet (som jag snott eftersom det är den starkaste slitvarg till symaskin jag träffat på) snart kommer avlida och den dagen vet jag inte vad jag göööör*
    Runt en 5000:- här hemma.

butik.skovdesymaskiner.se/janome-easy-jeans/784-0

Jag håller med om allt som står och kapellmakarna brukar gilla easyn, en av anledningarna till att jag valde en sådan då jag vill ha en maksin som tål lite tjockare grejor. Jag betalade fyra någonting har jag för mig men det var någon kampanj just då.
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-04-05 11:59:28 följande:
    Jaaa... hon pluggar ju matte för fullt påstår hon.. Drömmer
    Drömmer
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-08 18:00:40 följande:
    Nu har jag satt igång att baka igen, tog ju en siesta på en sådär fyra timmar Åh, det skall bli gott med nybakt bröd, en av mina absoluta favoriter!
    Nybakt är farligt gott. Kunde lätt käka en limpa nybakt bröd själv. Bara smör på och njuuuut. Sånt kan jag sakna. Men någon gång när jag är där jag vill ska jag unna mig att smaka på sådant någon gång ibland, inte en hel limpa dock.
  • Asereht
    AnPa skrev 2011-04-11 12:09:53 följande:
    Det är väldigt trevligt med blommor! Blir så mycket mer ombonat tycker jag :) men det finns väl någon spray som man kan använda på blommorna för att hålla rådjuren borta? Min mamma har haft samma problem (typ 6 olika rådjur som gärna bor i deras skogsbacke på baksidan). Men hon nämnde något förra sommaren om att de förbjudit sprayerna. Annars har jag hört talas om folk som tar hundhår och sätter på blommorna/buskarna och det ska tydligen hålla rådjuren borta då det luktar hund. Har inte så mkt trädgårdstips då jag inte har problemet (dvs om inte ett rådjur hoppar upp på vår balkong mitt i ett centrum, inte så troligt med andra ord).
    Vi har hund som springer på tomten och är han inte ute så knallar rådjuren glatt in så jag tror inte ett dugg på den varianten.
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-11 16:36:39 följande:
    Ja ni, jag är riktigt imponerad över min effektivitet idag. Lämnade bilen och lastade i åttaåringen i UJ:n (!), hon har feber och skall inte anstränga sig i onödan. Sen traskade vi upp till biblioteket en kilometer bort kanske och det var strålande sol så inga klagomål där. När jag kom in i bibblan och hade bokat ett rum så insåg jag att jag gjort generalfelet (igen!) för det fanns inget wifi där. Är det inte apdåligt? Man måste låna deras datorer i så fall och det hann jag inte krångla med. Så jag fick använda mig av mobilen som internetdelare och det gick någorlunda. Seminariet var ganska meningslöst men nu fick jag närvaro så jag slipper komplettera med en femsidig uppsats som tycks vara gängse kompletteringsuppgift. Matteseminariet fick jag hoppa över eftersom jag tyckte det var overkill att ta med två datorer till biblioteket . Dessutom var det bara genomgång av sånt som kommer på tentan och den har jag ju - ifall någon skulle ha missat det - klarat
    Du är SÅ duktig! {#emotions_dlg.flower}
  • Asereht
    Fröken Småland skrev 2011-04-12 10:28:38 följande:

Minns ni att jag jagade ZlideOn dragkedjelagare? Jag var inne på Clas Ohlson i Borås i söndags och hittade flera olika modeller, tyvärr inte min egen dock. Men jag köpte de olika som fanns, man vet aldrig när man får användning för dem. De utgår från sortimentet verkar det som och ett tre-pack kostade 49 kr (ord pris 69 kr/st).

Men om någon råkar ramla över en 5C2-1 eller 5C2-2 så pleeeeease köp en sån till mig.

Du hittar inget här då?
    shop.zipclipsolutions.com/shop/default.aspx&cur=SEK
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11