• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Lokatt skrev 2010-06-25 11:50:00 följande:

glad midsommar!

R.flickan, idag har minstingen "din" tröja, tilsammans med moonkids frottebyxor i brunt, en riktig hit! De byxornas är i samma frotte och färg som ärmarna på tröjan, ser som gjort ut för varandra upptäckte jag idag!

Kavat, har flera frågor om allergier, dottern har fått kallelse för prickprov den 5:e. Hon fick medicin utskriven, aerius, och vi skulle prova efter reaktioner på de saker vi misstänkte lite, i förrgår provade vi räkor, hon fick reaktion! Gick ner med medicinen sen.

Bra att det gick ner med Aerius? En fråga har ni fått flytande eller smälttablett som man lägger på tungan? Smälttabletterna anser jag är så mycket bättre. Men man kan ha både ock, flytande hemma och tabletter när man är i väg, i väskan osv. Min dotter fixar ju även att ta en tablett själv och hon har alltid en i väskan. Går typ inte att överdosera och är inte farligt om någon annan skulle få tag i heller.
     En tablett kan man ha med sig överallt (liten) och slipper dosera och enligt barnen är de dessutom goda. Innehåller heller inte sorbitol. (Vilket i och för sig inte kanske spelar så stor roll om man tål det. ) Så har ni inte fått munsmälttabletter så be att få även det utskrivet.

Trist med reaktion av räkor. Då finns ju risk att resten av skaldjuren ryker också. Men hur var det, fisk funkar, eller? Annars kanske det är lax också?

Man kan reagera av histaminet i fisk, men oavsett så är det inte roligt att reagera och egentligen vet jag inte om det spelar någon roll om det är regelrätt allergireaktion eller en falsk sådan för besvär får man av båda.

Kan nog vara bra att veta att man kan reagera luftburet på skaldjur och man kan reagera bara någon tagit i skaldjur utan att tvätta sig. Men ni får väl se hur känslig hon är framöver.
    www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Fisk-och-skaldjur/
    www.slv.se/sv/Settings/Topplankar/Lattlast/Allergi-och-overkanslighet/Allergier/Allergi-mot-fisk-och-skaldjur/
  • Kavat

Lokatt,
    en tanke, visst hade hon fått crabsticks eller liknande, det kan det ju vara lite allt möjligt i.
    Sesam och lax.. Ibland kan de ju få reaktion av för stor mängd (alltså kombinationer lax ena dan går bra men två dagar i rad blir för mycket osv. ) Känns ju större risk att det är lax än något helt annat som sesam, i och med att ni kommit på räkor. Men, ni får testa.
    Även immunförsvaret kan ställa till det, alltså om hon är förkyld, sjuk osv så reagerar hon mer och lättare, på mindre mängd osv.
    Se till att få i tablettform då också. Så mycket lättare att ha med sig, till dagis osv.

Inte för jag läst fordon, men har ju bytt allt såntpå min gamla Opel.
    Men vår Toyota har 4 st sonder, alltså inte bara Lambdasond. Hur många er har vet jag inte. Men Lambdavärdet brukar stå i besiktningspappren.

Om det bara är lite det ska ner så kan man hälla i en massa t-röd (etanol) och få ner värdet något. Men är det större fel så funkar ju inte det.

• Kavat
    Lokatt skrev 2010-06-28 16:19:45 följande:
    nja, sesam eller lax verkar det ju inte vara, iaf. inte ensamt möjligen i kombo med något då eller i kombo med sjukdom. Ska be om tabletter. Vad tror/vet du om basilika då?
    Är basilika och räkor med på testet (vanliga prick) eller ska jag be att få det extra tro?

japp, vet med spriten, men känns taskigt att lura köpare så, vi lagar den nog.. om vi hittar vilken grej de är fel på. som sagt, ska elektroniskt söka så kanske bilen berättar vart det är fel. lustigt att de kan det nuförtiden!
    Felkoden P0420 fick vi på vår och den betyder att katalysatorbiten är kass, men säger inget mer om det är (i vårt fall 4) sonder eller katalysator och bara glapp till sensorerna osv.  Men man vet inte vad det är och enligt Toyota så kollar de genom att byta ut ena sensorn och fortsätter till (i vårt fall) alla fyra är bytta och funkar det inte då så är det katalysatorbyte och funkar det inte då heller så är det databoxen...

Inte säkert det är samma på er och att ni har 4 sonder, men kolla upp lite.

Föresten lyser motorlampan på er bil? Eller är det bara att den inte går igenom besiktningen pga för höga värden?
    www.obd-codes.com/p0420
  • Kavat
    Riskiflickan skrev 2010-06-28 22:25:40 följande:
    Jag vill träna spår å lydnad. Vet dock att det är bra svårt att hitta bra, seriösa uppfödare av labrador... de har också en del sjukdomar, men är inte lika svårt sönderavlade som golden retriever som jag dessutom många ggr undrar över hur man kan sälja som sällskapshund?!?!?!

Vi tränar en del med Tindra, har börjat lite smått med agility, något som hon är superduktig på
    Brorsan hade en jaktlab som blev 14 år, sååå fin! Han var superduktig på att jaga änder och smart. Satt i båten och kunde han så plockade han dem från båten, och slapp bli blöt!

Jag hade en Golden, men han var nog sönderavlad (jag hade ingen koll när han köptes tyvärr, bland de bästa uppfödarna (utseende) i Sv då, men vet. trodde att han fått tumör. Obducerade aldrig.)

Saknar hund... Hjärta
  • Kavat
    Fröken Småland skrev 2010-06-29 09:12:41 följande:
    God morgon! Jag skriver några rader så ni vet att jag lever. Känner mig ganska ockupperad både mentalt och fysiskt av allt som händer kring min pappa just nu. För tillfället är han inlagd på sjukhus för vad de förmodar är en mindre stroke eller en längre tids förträngning av en blodåder i lillhjärnan. Konsekvenserna av det vet man inte och det behöver inte bli någon konsekvens alls men det återstår alltså att se. Han var i alla fall lite piggare när vi var där igår. Sen är det ju själva flytten till vårdhemmet, vi får tillträde nästa fredag om allt går som det skall. Sen tar vi en vecka på oss för att möblera och flytta och därefter kastar vi oss iväg till Danmark *pust*

Nu skall jag ta med mig barnen till det lokala tempererade utebadet. Det brukar falla i god jord
    Hjärta Vad jobbigt. Stor kram! Hjärta
  • Kavat

Ekorren, underbara barn!
    Men att inte orka sätta på ugnen?! Minns Viperas historia om lastbilskörkort... Eller var det hans och inte Tin?

zasata, hur går det med barnen? Mår lillkillen bättre nu i astman?

• Kavat
    Lokatt skrev 2010-06-28 23:01:07 följande:
    prusse, kul med shopping!

Kavat, hur gammal blev din golden, men visst var det innan du träffade din man, eller hur var det?
    Lokatt, ja, en Golden fick jag när jag var hm, 14 kanske? Och vi hade honom i hum, fasen vilket dåligt minne jag har, 4 år kanske? Han var superduktig och vi tränade en hel del och världens snällaste, man kunde göra typ vad som helst med honom. Men sen gick han till attack helt obefogat... Ja, det är länge sedan nu.
  • Kavat
    passau skrev 2010-06-30 07:51:50 följande:
    Här e riktigt sket väder! Funderar på lek å buslandet... Någon som vart på Ikea bäckebol på rean å vet om d e lönt att åka dit?
    Kolla hemsidan! Där finns rean med och man kan även kolla status, om sakerna finns.

Varit och tränat nu på morgonen. Typiskt att allt kör ihop sig så. Igår läkare, akupunktur och vattengympa på kvällen och idag tidig stabiliseringsträning. Full rulle!
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-06-30 19:36:56 följande:
    Några Lisebergstips?
    Ät innan alla andra tar lunch (om ni nu inte har bokat med tid).
    Vet inte hur mycket barnen kommer att åka de stora grejerna, men åk poppis-grejerna tidigt på dan då det ofta är mindre kö. Nu kanske det inte spelar någon roll när det är lov, men brukar bli mer folk som åker på eftermiddagarna.

Liseberg är ett "köldhål" (dal). Vilken innebär att är det varmt är det jättevarmt. Men är det kallt så är det svinkallt...
  • Kavat

Blir så trött ibland. Jag skrev en packlista på saker vi ska ha med oss när vi åker iväg. Sen tog jag och packade barnens kläder. Skitsvårt, vet att jag packar för mycket, men hellre det än för lite tänkte jag. Har två skitgrisar och jag vill inte ta på dem samma kläder två dar i rad om de är sketna. Ok, om vi nu skulle vara hemma och de ska ut och grisa ner sig, men inte om vi ska ut bland folk. Maken skiter fullständigt i det och tyckte givetvis att jag hade alldeles alldeles för mycket kläder till dem och blev arg för att han inte fick ta bort en massa kläder ur packningen... Så man kan väl säga att jag blev skitarg, med snälla ord. Skrikandes
    Så sen packade inte jag mer, utan det blev bröd och bullbak istället, som kom ur ugnen nu. Solig

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11