Kavat skrev 2010-09-16 11:31:05 följande:
Lurigt.. Min erfarenhet av matdagbok är att det brukar gå rätt lätt att hitta saker som man äter då och då. Skrev ju under många månader med lilleman och har skrivit kommentarer som "nu tror jag att han reagerade på tomat igen, men varför blev det inte så stor reaktion av köttfärssåsen igår" osv... Det var vete - pastan han reagerade på, men i och med att jag åt lite hela tiden så märkte jag ju bara av när jag ätit jätte mycket vete - pasta två gånger på en dag t.ex plus smörgås mm, då blev han sämre än normaldålig. Så är det något han får i sig så gott som dagligen är det svårt...
Vad får han för symtpom?
Mina blir ju mycket sämre i eksem och så av citrus, sorbater (kaliumsorbat, konserveringsmedel) och det är ju också lurigt att hitta om han äter på dagis och de inte har ekologiskt. Visst var du väl inne på något sådant tidigare.
Han är ju näst intill konstant lös i magen, vissa dagar är det dock mycket värre. Han kräks otroligt lätt, det har han alltid gjort, men ibland tycker jag att det sammanfaller med att magen blir dålig och att han får massor eksem.
I samband med att han blir sämre i magen får han JÄTTEfula och röda eksem (dock inte alltid, och ibland kommer eksemen utan påverkan på magen), ibland svullnar han upp i huden också.
Eksemen blir synligt värre när han äter saker med mycket färgämnen (smågodis till exempel) eller konserveringsmedel, men jag tror inte att magen påverkas av det.