Angel Gbg skrev 2011-01-03 21:38:18 följande:
Nif: Nu frågade du Kavat men jag tror jag är ganska erfaren att svara....
Det kan ändå vara havre... hur städat är det i lokalerna? Menar om dom hällde ut havre i förra veckan och sen bara snabbstädar så är det havre överallt där han leker. Hur noga är dom med dom andra barnen att dom tvättar händer, mun, byter kläder? Om dom har vilomadrasser är skyddet där bytt? Har dom enskilda madrasser? Förvaras hans särskilt från dom andra? Om dom har handdukar har han egen separat? Tvättar fröknarna verkligen händerna efter dom hanterat den vanliga maten/brödet VARJE gång? Kan dom ha någon tvål som ställer till det? Byter du kläder på honom och tvättar av utstickande delar när han kommer hem? Köket... hur noga är dom där? Bakar dom havrebröd och sen gör ordning mat som han äter? Tvättar dom händerna? Enskilda bunkar osv? Efter dom bakar havrebröd måste dom sanera allt inkl sig själva sker det? Ev leklera är den med havre?
OM du vet med 100% säkerhet att allt detta sker så skulle jag börja kolla
Har dom köket i samma hus och delar luftkonditionering?
Funkar allt hemma? Om det funkar bra hemma så sätt dig och fundera vad gör dom på dagis som inte sker hemma för om det vore något mer så skulle detta mer om det är något basalt även användas hemma eller hur?
Du måste få hjälp! Sjukvården, privat allergikonsult ja vad som.... säg till om det är något jag kan göra. Skriv remiss för att få patchtest gjort, NÄL, Östra, Kungsbacka (i den ordningen skulle jag välja)
Tack för svar. Självklart är du kvalificerad, trodde bara inte att du var inne så mycket och Kavat var grön när jag skrev.
De har garanterat INTE koll på allt det där. Det hade jag själv inte haft en tanke på. De tvättar INTE händerna efter att ha hanterat det vanliga brödet i alla fall, så mycket vet jag. Har inte riktigt tänkt på att han skulle reagera på så små spår, men det är kanske möjligt.
Den stora skillnaden är väl att vi över huvud taget inte har havre hemma. Eftersom det bara är han och jag och havre inte är något livsnödvändigt så köper jag ju inte hem saker som innehåller det.
Kan reaktionen komma så långt efter då? Hämtade på dagis vid 12.30 och han fick hudreaktionen runt 19.00 Magen reagerade ju möjligen tidigare och det brukar vara tvärtom, att magen tar längst tid på sig att reagera.
Vi har gjort eget patchtest efter att jag var i kontakt med allergiläkaren Kavat tipsade om och allergiläkarna här tyckte att det "räckte". Pricktester har de gjort miljontals, men han visar inget på de ens på det han enligt blodprover är allergisk mot.