• Lokatt

K*B*N, pratar del 11

skulle behöva lite råd och tankar av er...
    Min mamma har erbjudit familjen en julklapp som består i en fotografering av barnen. Fotografen är en inom fotovärlden känd och duktig fotograf, han tar inte porträtt bilder och han går inte att köpa som en vanlig fotograf. Han är mer konstnär/fotoproffs som ställer ut samt tävlar med sina foton runt om i världen. (har vunnit massor i hela världen tydligen). Anledningen att han skulle gå med på att fota våra barn är pga. han är kompis med min mammas nya man.
    Fotona skulle alltså inte bli traditionella, utan han skulle ha rekvistia, skapa olika konstnärliga vinklar mm.
    Så långt jättekul och fint, MEN kruxet är att han ju då även har rättigheterna till bilderna och kommer ställa ut dom samt tävla med dom. Visst, barnens namn syns ej... Men vi är ju ganska försiktiga med att lämmna ut våra barn, så tanken att de ska synas i massa sammanhang är ovan.
    Vad tycker ni är rätt, tacka ja eller nej?

Jag har inte nog med tid!
  • Lokatt
    Kavat skrev 2010-11-09 13:30:28 följande:
    Frågan är hur mycket som kommer att synas av barnen? Prata med honom innan och förklara hur ni känner?
     Sen funderar jag lite på också om det nu är en julklapp så kommer din mamma betala för det? Och bilderna är hans, men vad får ni? Alltså av din beskrivning låter det som att han vinner allt på det? Beror ju så klart hur bilderna blir och vem älskar inte foton på sina barn, men om han är konstnärlig hur mycket kommer synas/inte synas?
    Min mamma kommer betala han, då får vi 7 förstoringar samt resten av bilderna på cd.
    här är fotografen http://www.jtstake.com/ 
    http://www.nwt.se/kristinehamn/article450142.ece  http://www.vf.se/nyheter/kristinehamn/rockbilder-med-stake
  • Lokatt
    Kavat skrev 2010-11-09 14:42:41 följande:
    Jag hade nog varit för nyfiken för att säga nej!   Men gissar att det är påklädda kort på barnen?
    ja, absolut påklätt! Minstingen är för gammal för "småknubbig bebis" med bar överkropp, tycker jag.
    Jo, jag är himla nyfiken, han är duktig. Men du förstog vad jag menade med konstnärlig va? SOm på bebisen i låda, med såpbubblor och i svartvitt. Det är mer än ett barnkort.
    *klura klura*
  • Lokatt
    Fröken Småland skrev 2010-11-09 16:05:09 följande:
    Lokatt: Svårt... Jag är också väldigt hemlig av mig. Inte bara här utan generellt. Jag blir nästan fysiskt illamående av att tänka på att jag och min familj skulle bli ocensuerat granskade av gamla klasskompisar etc. Att folk skall sitta ute i stugorna och tycka och tänka. Funkar inte för mig alls så jag hade absolut avböjt och hellre betalat fullpris för en eller två bilder.
    fast, han tar inte bilder utan att använda dom i utställning och konst...
    Ne, jag är som du, på så sätt privat, särskilt när det gäller barnen. Det känns nästan konstigt för mig när jag lägger in kort på mina hundar lixom!
    Men som sagt, bilderna blir anonyma på så sätt att det inte står barnens namn någonstans, eller ingen vet att vi ska dit osv. (förutom ni nu då oops)
  • Lokatt

här är det lite snö nu, har blåst och snöat ett tag i eftermiddag fram till nu, men smått smått snö, så några cm bara. Hur har ni det? sett kaosbilder på nyheterna

• Lokatt
    Tant Pruselius skrev 2010-11-10 09:19:33 följande:
    Jaha, då var risk 1 avklarad. Idag är enda em/kvällen som jag ej har körkortsutb, imorgon är det på det igen. Dock måste jag ju såfort K kommer hem stänga in mig och läsa ca 70sidor i körkortsboken istället......
    sparka mig så jag pluggar med, nu blir det ju nästan tävling vem som får kortet fortast, när vi ligger så jämmt till
  • Lokatt

åh, pratar ni julklappar? Jag är helt efter i år, jag brukar ha massa fixat vid denna tid, igår beställde jag den första!  *stressad* Jag har dessutom två födelsedagar innan jul jag inte handlat till! Min man och mellan fyller i dec. 

• Lokatt
    Asereht skrev 2010-11-11 16:39:19 följande:
    Ni som är vana shoppare. Om man vill hitta en fin klänning på nätet vart ska man kolla då?
    hur fin? Vanlig fin tycker jag att ellos har fått mycket i deras sortiment på senare år
  • Lokatt
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 20:01:03 följande:
    Tja det var ingen skrubba... den får plats i min handväska...
    köpte du en PK?
  • Lokatt
    Kavat skrev 2010-11-14 20:04:04 följande:
    PK? Vad är det?
    en hund...
  • Lokatt

jag skulle vilja köpa något objektiv till maken i födelsedagspresent, men attans vad dyra de är! Vi har en nikon dock.

• Lokatt
    Angel Gbg skrev 2010-11-15 09:41:54 följande:
    Jo dom som är något att ha är dyra som tusan. Men om man vet vad man vill så kolla begagnat, både blocket och mer fotospecialicerade. Jag ska försöka hålla mig till januari då en bekant ska åka till Singapore och handla kamerasaker till sig själv och erbjöd att råka få med något till mig *börjar skriva inköpslista*
    Har haft koll på blocket ett tag men hittar inget
  • Lokatt

ekorren, jag ska dubbelkolla med min man! Jag hade lagt i en present oxå... Kollar med ahn ikväll efter jobbet.

• Lokatt

appropå allergier, måste ju raportera om dottern... Jag pratade ju om eye q, hon tål det!! De har alltså fått bort i princip alla fiskproteiner från den oljan. Det känns himla bra att hon kan få i sig tycker jag.

Och appropå inredning, vi har köpt en ny bokhylla! ska komplettera med att köpa de sista luckorna imorgon, sen sätta upp den. Så kul! Den är nästan helt täckt av luckor, ingen synlig förvaring, sån man kombinerar ihop själv, ikeas bestå.  

• Lokatt

ekorren, jag tittade in en snabbis nu och läste bakåt, såg att du inte fått paketet!! Min man sa att han postade det.
    Jag hade lagt extra present, en villervalla mössa som är så fin till. Vad ledsen jag blev nu, allt har ju blivit dubbeldumt med det här Ska kolla med posten här och med mannen. vi löser detta på något sätt.

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11