• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Asereht skrev 2010-10-04 13:16:58 följande:
    NÄr det gäller landsortsbussar får man vara glad om de finns och om de kör täta turer runt rusnings och skoltider. Mitt på dagarna är det väldigt få bussar om öht några när man pratar lantligt. Vi har en vältrafikerad busslinje, förutom just då mitt på dagen. Inte långt här ifrån har man en buss på morgonen och en på kvällen (båda riktningar förstås).
    Här går det buss typ varannan timme åt ett håll. Lördagar kan man beställa buss. Men numera har vi cykelbana in till "stan" ca en kilometer härifrån. Tyvärr så börjar cykelbanan först ca 300 m efter våran grusväg med stor lurig korsning emellan. Men hypotetiskt så kan man ta sig med cykel/gå, men inte så kul eller lätt med 3 små barn då det är 3 km till dagis och 5 till "stan".. En väg kanske skulle funka, men jag tror inte dottern hade gått 3 km.. Bärsjal och dubbelvagn, nej tack.. Jag hade inte överlevt här utan bil *önskar Asereht kunde få ett körkort och bil med flingpaketet*
  • Kavat
    mamma på vift skrev 2010-10-04 14:23:45 följande:
    Ni som kan allergier... kan man kolla laktos allergi genom blodprov? Även mjölkproteinet då? Till mig har de sagt att det inte går, utan det är uteslutande av mjölkprodukter som gäller för att sedan införa dem igen och se vad som händer. Detta diskuteras i en annan tråd nämligen så jag  ville bara kolla vad ni har för erfarenhet!
    Lill groda har ju fått diagnosen Toddlers diarrhea, dvs han är lös i magen utan orsak och detta kommer troligtvis att växa bort. Vi kollar gluten en gång om året men nu funderar jag på om man kanske skulle kolla laktos oxå. Om det kan göras via blodprov så vore det ju toppen.
    Man kan kolla mjölkprotein (som är en allergi) genom pricktest och blodprov. De visar på snabba reaktioner. Men ibland har man långsamma reaktioner som diarré t.ex och då visar det sällan på de testerna. Har man eksem och magproblem kan det visa på patchtest/lapptest, som är ett rätt "okänt" sätt att kolla sena reaktioner på. Men det visar inte alltid där heller. Bästa sättet att kolla allergier är att utesluta och provocera.

Laktosintolerans går även det att testa med blodprov, men det finns de som ändå inte tål laktos som det inte visar att det är laktosintolerans på provet.

Bästa sättet att veta är egentligen att ta bort allt mjölkprotein minst 2 veckor, gärna några veckor till om det är magproblem och sen börja med laktosfria produkter för att se om det är mjölkproteinet de reagerar på. Sen om det funkar med lakosfritt så ger man vanliga mjölkprodukter och ser om det är laktosen som ger besvär.

Man bör dock vara försiktig efter att ha tagit bort ur kosten, de reagerar mycket starkare när det varit borta ur kosten.
  • Kavat
    Fastmamma på vift skrev 2010-10-04 14:51:28 följande:
    Jag ammade ju inte lilleman då han var för tidigt född. (pumpade de första 3 månaderna men sen orkade jag inte längre. lyckades bara pumpa 10-15 ml per gång.) Han fattade aldrig hur han skulle ta bröstet så det blev ersättning med flaska istället. Han äter iof ganska mycket fiber...både genom mat och vällingen  som han fortfarande äter 1 gång på kvällen. När läkaren lyssnar på hans mage så märker de ju att den jobbar mycket och är lite orolig, så jag tror ju att läkarna har rätt i sin diagnos, toddlers diarrhea. Det som är jobbigt är ju för honom. Han vågar ju inte gå utan blöja då han är rädd för att bajsa på sig, han känner inte alls att han är bajsnödig då det är så löst...

*varning för känsliga*
    Det som fick mig att fundera på laktos är att ibland luktar det nått så fruktansvärt... man kan känna doften ända upp till övervåningen om han är på nedervåningen + att färgen är som babybajs. Men jag vill inte gå in och plocka bort saker ur maten och kanske göra det värre när man introducerar dem igen. Får hoppas på att det växer bort inom det närmsta året.
    Fast om du plockar bort mjölkprotein ur kosten och problemet försvinner så ska han ju inte äta mjölkprotein. Du fortsätter ju inte att ge det han blir dålig av.
    Luktar det så illa så låter det faktiskt som det kan vara allergi/intolerans... Men har ingen direkt koll påToddlers... (mer än att läarna gärna sätter "allmänna" diagnoser som ibs, toddlers mm för att man ska "få en diagnos" när de inte har något annat svar på vad det är)
    Låter väldigt jobbigt att han inte kan hålla sig... Gråter
  • Kavat
    mamma på vift skrev 2010-10-04 14:54:39 följande:
    K Kavat: tack för svaret. Då vet jag. Vill inte gå in och börja ändra i kosten egentligen då jag är rädd att göra det värre än det redan är. Han har ju inga andra tecken på allerigi förutom diarre. Kanske ska be dem ta blodprov för laktos samtidigt som vi tar för gluten och visar det inget så låter vi det vara och hoppas på att det växer bort.
    Fast det ska inte bli värre och blir det värre, så är det ju bara ett tecken på att man är lite fel ute. Min kille blir ju lös av majs, mer än en tsk majskorn. Aserehts ena kille kan inte äta fibrer.
    Min son blev inte bättre på mjölkfritt, utan sämre, för jag ersatte mjölken med havre, som han också var allergisk mot...
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-04 15:06:33 följande:
    Fast det ska inte bli värre och blir det värre, så är det ju bara ett tecken på att man är lite fel ute. Min kille blir ju lös av majs, mer än en tsk majskorn. Aserehts ena kille kan inte äta fibrer.
    Min son blev inte bättre på mjölkfritt, utan sämre, för jag ersatte mjölken med havre, som han också var allergisk mot...
    Hoppas du förstod.. Pekfingervalsen igen.
  • Kavat
    mamma på vift skrev 2010-10-04 14:54:39 följande:
    K Kavat: tack för svaret. Då vet jag. Vill inte gå in och börja ändra i kosten egentligen då jag är rädd att göra det värre än det redan är. Han har ju inga andra tecken på allerigi förutom diarre. Kanske ska be dem ta blodprov för laktos samtidigt som vi tar för gluten och visar det inget så låter vi det vara och hoppas på att det växer bort.
    Du ska inte vara rädd för att ta bort något ur kosten tillfälligt för att kolla om det hjälper. Men självklart ska man börja försiktigt när man introducerar det igen. Speciellt viktigt om han blir bättre utan det för då finns det ju misstanke om att han faktiskt inte tål det.
    Man måste inte alltid ha så många symptom på allergi/intolerans och att han har sådan diarré som luktar så illa låter ju inte helt ok. Det är rätt ofta att man upptäcker saker så som humörsvängningar, sover dåligt, svullen mage (sk. välllingmage) och annat som man tror är så barnet är, men att det egentligen är allergirelaterat.
  • Kavat

*tjatat klart*

Jo, liten sov i natt och verkar må så mycket bättre! *glad* Sen att vi andra är kassa är skit samma.

• Kavat

www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx

Finns även för vuxna, så man slipper äta varje dag.
    Tipsar även om Semper magdroppar som kan hjälpa till viss del www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/Sidor/Mageotarm_Hallmagenitrim_Allmant_Forebyggmagbesvar.aspx
    Finns även i tablettform

Självtest, men hört att glutentestet inte är hundra, men det är väl som med alla test, inte hundra.

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11