mamma på vift skrev 2010-10-04 14:23:45 följande:
Ni som kan allergier... kan man kolla laktos allergi genom blodprov? Även mjölkproteinet då? Till mig har de sagt att det inte går, utan det är uteslutande av mjölkprodukter som gäller för att sedan införa dem igen och se vad som händer. Detta diskuteras i en annan tråd nämligen så jag ville bara kolla vad ni har för erfarenhet!
Lill groda har ju fått diagnosen Toddlers diarrhea, dvs han är lös i magen utan orsak och detta kommer troligtvis att växa bort. Vi kollar gluten en gång om året men nu funderar jag på om man kanske skulle kolla laktos oxå. Om det kan göras via blodprov så vore det ju toppen.
Man kan kolla mjölkprotein (som är en allergi) genom pricktest och blodprov. De visar på snabba reaktioner. Men ibland har man långsamma reaktioner som diarré t.ex och då visar det sällan på de testerna. Har man eksem och magproblem kan det visa på patchtest/lapptest, som är ett rätt "okänt" sätt att kolla sena reaktioner på. Men det visar inte alltid där heller. Bästa sättet att kolla allergier är att utesluta och provocera.
Laktosintolerans går även det att testa med blodprov, men det finns de som ändå inte tål laktos som det inte visar att det är laktosintolerans på provet.
Bästa sättet att veta är egentligen att ta bort allt mjölkprotein minst 2 veckor, gärna några veckor till om det är magproblem och sen börja med laktosfria produkter för att se om det är mjölkproteinet de reagerar på. Sen om det funkar med lakosfritt så ger man vanliga mjölkprodukter och ser om det är laktosen som ger besvär.
Man bör dock vara försiktig efter att ha tagit bort ur kosten, de reagerar mycket starkare när det varit borta ur kosten.