• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Lokatt skrev 2010-10-08 09:35:46 följande:
    fin filt lindadjo, prusse, japp det är hon på kortet Kyss

seg dag idag, måste släpa ut de två yngsta på långpromme och sen dessutom på promme att hämta storasyster på skolan. mellan kommer inte uppskatta det, för stor för att åka vagn men för lat och liten för att orka bra
     funderar på om jag kan få till sy-tid med tre barn hemma i eftermiddag, tveksammt med tanke på min hel-vilda minsting Obestämd

Var hos dietist på storsjukhuset i grannstaden med info om allergin för dottern, hon ansåg att läkaren här i stan hade gjort fel och var helgalen som skickade hem oss att prova själva vilka fiskar och skaldjur hon var allergisk mot. det tyckte vi med, skönt att höra andra säga det med.
    Jag måste ringa skolmatschefen, de byter flera gånger i veckan ut dotterns kött/fisk mot tex. panerade morotsbiffar. Vilket alltså innebär att hon får kolhydrater och kolhydrater till lunch.
    Jag håller med! Skönt att ni fått lite mer info!
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-10-08 10:43:59 följande:
    jag ska forska efter om eyeQ innehåller fiskprotein, det ska ju vara renat så det bara är fetterna kvar, men vill gärna bekräfta det innan jag provar på henne, vet du hur det ligger till?
    Ouh, ja, det är fiskprotein i. Kompisens son var fiskallergisk som bebis och han reagerade när hon åt och ammade honom... Men det är ju frågan om hur mycket din dotter reagerar på det.
    Reagerade hon på all fisk?

Finns väl även lax Omega3 samt linfrö Omega3, även om det inte är nattljusolja i och lika välbalanserad...
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-10-08 11:13:17 följande:
    ja, hon reagerar all fisk. linfröoljan är ju inte lika upptagbart eftersom det är vegitabiliskt, dessutom blir omega6 delen såg hög vilket inte är bra.
    dietisten sa att vissa av kvalitetsmärkena av omega3 tillskott utgavsig för att ha renat bort alla proteiner, men jag fick själv forska i vilka och testa försiktigt i så fall.
    Jo, men det beror på hur känslig hon är. Enligt livsmedelsverket så ska en veteallergisk inte reagera på glukossirap, men sonen gör ju det. Så testa försiktigt även om de säger att det är rent.
    Ett annat exempel Ricedreams risdryck innehåller enligt test inte kornmalt (används i processen för att göra risdrycken) men det är många sädesslagsallergiker som inte kan dricka Ricedream ändå.
    När man är allergisk reagerar man ofta på mindre än mätbart.. Så testa försiktigt!
  • Kavat

Funderar, fanns det inte någon sort på "plankton"? Vet du kanske, eller luskar ut det?

• Kavat
    Nifelheim skrev 2010-10-09 08:48:00 följande:
    Och för att spamma ännu lite mer så impulsköpte jag en brio Sitty igår. Blev förvånad över att det var så stor skillnad mellan den och Softyn, men tror att jag är nöjd ändå. Nu skulle jag bara behöva en sufflett så håll gärna utkik efter en brio-suffla åt mig. Ska nog avveckla så att jag BARA har sittyn (ja och frogen i garderoben då). Tror ni att jag klarar det?
    Enn ny?
    Vill du ha en solblekt svart med nån vit och röd rand så du kan klä om? Borde väl passa från en Tridem...?
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-09 09:54:59 följande:
    Enn ny?
    Vill du ha en solblekt svart med nån vit och röd rand så du kan klä om? Borde väl passa från en Tridem...?
    Alltså vill du ha en ny suflett?

Och grattis till ny vagn! Solig
  • Kavat
    Nifelheim skrev 2010-10-09 10:14:27 följande:
    Om suffletten är ny eller inte spelar ingen som helst roll.. men Tridem, var inte de mer som Race? Dvs med tjockt chassi?
    Hm, det vet inte jag..??!? Men.... frågade maken nu, då har han slängt den! Demon Den har legat i garaget i några år... Faen också då sket det sig ändå. Men den hade nog inte funkat ändå.
  • Kavat
    zasata skrev 2010-10-09 17:44:55 följande:
    Tant, att köpa min om något år låter bra ;) jag ska bara köpa nya hjul topsett också... ;)
    Då kan du väl skänka de gamla till en stacker utan helt hjul? Drömmer
  • Kavat

Jag kan ju bara svara för mig. Jag och mina bröder är döpta och konfirmerade men ingen är direkt troende idag. Maken är inte döpt, men hans bröder är det (de döpte sig i samband med konfirmation.) Revolt? Så min man bryr sig inte så mycket om hur vi gör. Men för mig så känns det som att det är så det ska vara. Skitsvårt att förklara. Jag vill att mina barn ska vara döpta. Det är ju bara en bit på vägen så att säga, de väljer ju sedan själva om de vill konfirmera sig eller inte. Jag tycker att barnverksamheten som de har är helt suverän och vill att mina barn ska gå på den. De får de givetvis göra ändå, men känns mer rätt på något sätt om de är döpta. Hade känts konstigt att ha dem på barntimmarna om de inte var döpta... Men för mig är det inget val egentligen, det är det mest naturliga för mig att döpa dem och sen får de själva välja. Men detta är nog också för att personalen här som har barnaktiviteterna är så bra. Hade allt varit superreligöst och strikt, så hade jag nog kanske inte varit med på så mycket. Och ja, jag har fått frågan många gånger.

Jag är väldigt mycket på Kyrkans Öppna Förskola här som är helt suverän. Barnen går även på Kyrkans barntimmar som de stortrivs på. (Vi fick ju inget dagis till dottern så hon gick där två dagar i veckan första terminen) Jag anser att det är en bra "utbildning" så de vet vad de väljer när de blir stora. Om de kommer ihåg något. Jag kommer inte direkt ihåg något från Kyrkans barntimmar. Men för mig är det en jätte mysig Öppen förskola och den enda skillnaden egentligen från den kommunala är att den är närmare och att de har en sådan bra kantor som är med och håller i sångstunden. Så bara för sångstunden är det värt att åka dit. Sen är det sällan religösa sånger, ibland någon, men ingen av de andra som går där med sina barn är så religösa. Så för mig gör både personal och de som går dit mycket för att man vill gå dit. Hon som håller i allt är så himla gullig och sångstunden suverän.
    Hm, nu svävade jag ut.

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11