• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Fröken Småland skrev 2010-10-10 11:05:00 följande:
    Kavat: då är du en "typisk" döpare i mina ögon En som gör det "bara för att". Som ateist bejakar jag ändå självklart religionsfriheten eftersom det är en förutsättning i en demokrati. Men när man gör saker av tradition utan att tänka på varför eller ens överväga andra alternativ så konserverar man lite grann gamla traditioner även om de inte längre passar in i ett modernt samhälle. Och går man ett steg längre så kommer man till traditioner som sannerligen borde ifrågasättas; såsom könsstympning osv. Nu inser jag att jag går till ytterligheter men just nu läser jag mycket om demokrati och etnicitet i skolan och dessutom har jag skönlitterära Afghanisatanskildringar färskt i minnet så jag har de riktigt kritiska glasögonen på mig och tänkte bara dela med mig lite av mina tankar.

Hoppas ni inte blir alltför provocerade, även om jag inser att jag med detta inlägg i högsta grad kritiserar era personliga val. Så på mig bara

*duckar för ruttna biblar*
    Jo, men jag är medveten om det.
    För mig hade det varit mer ett avsteg från traditionen att inte döpa. Men sen tycker jag även att det är ett val om man inte väljer att döpa. För mig är det ett mindre val att döpa.  Är ni med?
    Jag/vi har övervägt andra alternativ men jag vill som sagt att de ska vara döpta och hur de väljer sedan är upp till dem. Det är ju samma sak som att man väljer att sätta dem i fotbollsskola, gymnastik osv, oavsett om de vill eller inte. Det är ju typ vi föräldrar som står för våra barns val. Frågar du mina barn som varit på Öppna förskolan 2-4 gånger i veckan så hade de valt att gå på kyrkans barntimmar och öppna förskolan. Där är deras kompisar och del av deras liv.
    Däremot så ja, traditioner till viss del. Men könsstympning, det är ju sjukt! Bara för att man följer vissa traditioner så tycker man ju inte alla är ok. Te.x på julafton ger man julklappar, vi delar ut dem efter maten på eftermiddag/kvällen. Hur gör ni? Så traditioner har man ju oavsett, men för det tycker man ju inte att sådana fruktansvärda traditioner som könsstympning är ok...
  • Kavat
    Asereht skrev 2010-10-09 12:13:57 följande:
    Tack för berömmet tjejer! Självklart ska vi ordna bumperskydd och eventuella mössor till kommande bebisar. Det är bara att säga till.
    Kanske finns det en anledning att använda bumberbar nu då. Drömmer
  • Kavat

Jul - ärligt talat, jag har lust att fira bara med oss eller med brorsorna och deras familjer. Eller åka iväg. Jag har ingen lust alls, glädjen försvann till stor del förra julen pga allt som hände...

Men självklart ska barnen och vi fira jul, men jag har liksom lust att åka iväg och inte träffa någon alls av släkten som kan tjöta om en massa oväsentligheter. Mina föräldrar är rätt ok, men mamma har en tendens att börja tjöta och ge en dåligt samvete om att vi inte hör av oss till svärisarna eller tjata om att barnen inte äter vad de tycker osv. Jag orkar inte längre höra tjatet och det hjälper inte vad man säger. Sen umgås jag en hel del med min mamma och hon är världens bästa på sitt sätt, men ibland blir det bara för mycket.

I helgen har dottern varit där och de har haft det jätte mysigt! Nu när hon kom hem så hade hon rivsår för hon kliat så mycket av något (vad?) på hela magen och det är inte där hon brukar få klåda.... Och sen hade mamma hittat en ny god sak, oatleys smoothie. Ja, det var ju bra förutom att den innehåller två saker som hon egentligen inte tål. Den ena saker funkar nog nu (men det vet inte mamma) men äpple funkar absolut inte, det har vi testat fyra gånger i sommar... Så nu är hon jätte prickig runt hela munnen dessutom och har härliga utbrott... ... Så visst maten är ett problem, speciellt som hon äter dåligt, men då kanske man inte ska ge sådant som hon får så tydliga och uppenbara reaktioner för hungern blir sällan bättre av allergiska reaktioner....

• Kavat
    Fröken Småland skrev 2010-10-11 08:28:20 följande:

Asereht: Jag behöver konsultera dig i en sak. Vill testa om man kan klistra in bilder i mitt skolforum och tänkte använda mig av samma teknik som på SB men har kört fast. Jag minns att man trycker på img så att man får upp texten 

[img][/img]

I mitten skall man klistra in bildens namn som man hittar under bildens egenskaper. Eller - det var där jag alltid hittade det förr, bara att högerklicka och kopiera men nu hittar jag inte den adressen . Antagligen beror det på att jag har en nyare variant av Windows numera men det måste ju funka ändå. Vet du hur?

testa att ta upp bilden i eget fönster(högerklicka, visa i eget fönster eller vad kan det kan heta i windows) och kopiera länken (alltså från http:...-raden som avslutas med . jpg)
    och lägg emellan [img][/img]?
  • Kavat
    Lokatt skrev 2010-10-11 09:26:22 följande:
    Idag ska jag och köra halkbana!
    Ååå, ha så skoj!!! Tänk på att gasa ordentligt så du får riktiga sladdar att  häva! Så kul!
  • Kavat
    passau skrev 2010-10-11 17:58:18 följande:
    Kriget på jobbet blir bara värre och värre... Finns ingen lösning... Chefen säger d inte finns ngn konflikt vd säger den är stor... Jag å bror som jobbat 4-5 år Är totalt utfrysta av resten som jobbat sen tidigast april... Jag tror jag kommer sjukskriva mig i morgon... Ska fundera å överväga under kvällen... Kommer ju inte förändra ngt i slutändan... Jag å bror ska dela ett mini-kontor med chefen medan alla andra får egna kontor även dom som jobbar 60%... så indirekt är han med på mobbingen å utfrysningen...
    Demon Låter ju jätte otrevligt...

Stor kram! Hjärta
  • Kavat

Idag har jag namnat och namnat när jag inte burit barn.
    Så imorgon är det första dagisdan för barnen. Maken får vara med så får vi ta varsitt barn, dottern behöver nog lite sällskap också trodde de. Hon har inte varit där sedan i juni. Så jag skickar in maken till vargarna så är jag med dottern tänkte jag. Haha! Men jag tror faktiskt att de har större respekt för honom och vad han säger än för mig... Vi får se. Drömmer Sen är inskolningen för honom 3 hela 5-timmars dagar denna veckan så jag kommer nog få tillräckligt med tid med dem misstänker jag.

Men lite intressant nu när jag namnade kläder och grejade var att dottern har såååå mycket mer kläder. Varför är det så egentligen? Jag och hon älskar klänningar så det är en del sådana och tunikor.

• Kavat
    Lokatt skrev 2010-10-11 20:50:48 följande:

hehe idag har jag sladdat runt, tur det är på bana det var skoj coh man fick endel tankeställare med

Kavat, jag måste fråga dig om råd, för nu känns det så jobbigt! det verkar som dottern fick en liten reaktion förrut, hon åt soppa med palsternacka, morot, purjolök, lök, buljongtänrning och gröna linser. Hjälp, vad kan det vara, vill verkligen inte att det ska vara linser, men hon fick ju liten, liten reaktion på linser ihop med tomat för ett tag sen, då trodde jag ju att det nog bara var för hon hade ätit två hela tomater och därför blev lite röd.

Linser, vad är det mer om det är det.. kan det vara bara linser, bara röda/gröna eller hur funkar det?!

Där är det enda att testa sig fram. Tomat kan som jag tror jag skrev ge falska reaktioner. Kolla buljongtärningens innehåll!
    Linser är släkt med soja eller tvärtom. www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html

Det ena är nog tyvärr att testa alla saker för sig. Om det nu är liserna som ställer till det. Vet inte om någon färg är värre än den andra... Brukar i och för sig vara rött som är värst i många fall, men inte alltid.

Men se upp med reakioner om ni testar, kolla med "nya" läkaren också om hon anser att ni ska testa på sjukhus eller inte.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11