Ekorrfamiljen skrev 2010-11-24 17:53:41 följande:
Vi har inte vågat testa mer vete efter att han bara bajsade illaluktande vatten ett par gånger.

Nu fick han nässelutslag i morse igen, men då hade han bara fått ost. Å andra sidan hade jag inte hunnit torka av hans matplats efter kvällsmaten igår och det var ju inte något maken tänkte på att göra när han satte Vemund där i morse heller.
Åh, jag vet inte vad det är med Vemund. Han somnar rätt okej vid 20-tiden plus/minus någon timme beroende på dagen, men efter exakt en halvtimme vaknar han och gallskriker! Inget utom tutte hjälper och han KAN ju bara inte vara hungrig. Sedan vaknar han ungefär en gång i timmen natten igenom fram till 4-5 och därifrån sover han sen rätt bra till 7.30! Jag blir tokig om jag inte får sova snart men jag vet inte hur jag ska få Vemund att göra det heller..
Vatten och bara närhet funkar inte, det SKA vara tutte och då drar han tre tag och somnar sen om..? *fattar noll* Vi gissar att han har ont i magen och det enda han vet som hjälper är att äta.. Andra förslag?
Det här vill du nog inte höra, eller jo, du vill sova, så då vill du höra.

Jag tror han är allergisk mot mjölkprotein i och med att han fick nässelutslag av ost. Har du tur är det bara mjölk och inte vete, eller ja, hur man nu ser på det.
Det låter ju precis som lilleman när han var liten. Och systeryster och liten de första månaderna....
Så bort med mjölkprotein i din och hans kost i en månad (det tar två veckor för det att gå ut ur kroppen på dig och sen ska det ur hans kropp) och så hoppas och tror jag att du kommer ha en sovande son inom snar framtid. Ersätt inte med soja!!!
Jag gissar givetvis inte bara hejvilt (man får lite erfarenhet efter att ha hängt här i allergitrådarna dagligen i tre år...) , men har rätt bra koll på det där med allergierna nu. Ett sista test. om ni ändå är osäkra är att ge honom LITE ost igen (mindre än idag!!!) och se hur han reagerar. Men ni borde ha typ aerius eller liknande att ge för att häva reaktionen. Det kan bli allvarligt och andnöd om det går illa...
Att jag tror att det är mjölk är för att han sover så dåligt också så det är något han får i sig dagligen. Nu får du protestera om du tror att jag är helt ute och cyklar. Ofta brukar man ha några tankar själv sen innan och när man tänker efter brukar man nog inse att det kan vara så. Egentligen vet jag för lite vad du och han äter för att säga att det (bara) är mjölkprotein, men det är det troligaste och vanligaste allergin och nässelutslag av ost, ja, i ost finns bara mjölkprotein.
Och kolla min pres där finns länkar till mjölktrådarna mm med massa info och i mina bloggar osv.
Och till sist, stor kram!

Det är inte kul med allergier, men det är skönt att få sova.

Bara att råga om du har frågor. Och Ica Maxi i Visby hade stort sortiment med mjölkfritt har jag för mig.
Äter han någon välling/gröt nu? Vad?