Inlägg från: Fröken Småland |Visa alla inlägg
  • Fröken Småland

K*B*N, pratar del 11

passau skrev 2010-09-02 14:26:32 följande:
    Ang fb. En person som mobbar och har enormt översittarnehov å sätter sig på alla å klagar på ALLT. Vi trodde ägaren skulle avskeda, verkar som Jon blir chef... Kul att börja jobba om 2v. Jag letar jobb kan man säga... Tillsammans med alla utom en...
    Oj, vad pratar du om? Det låter inget kul det där inte.
  • Fröken Småland

Prus: *kramar om* Förra sommaren hade jag ju en ofostrig graviditet och jag var hysteriskt orolig för att något skulle gå fel. Nu gjorde det ju det också men i efterhand så önskar jag att jag glatt mig lite mer för nu blev det ju bara oro och sorg, ingen glädje och inget hopp. Så om man som Asereht kan sortera undan tills vidare så är det nog optimalt. Risken att just ni skall dra den röda bollen bland de 99 vita eller vad ni nu fick för siffror är ju oerhört liten. Fast jag vet alltför väl att man inte är rationell i det läget. Om jag hade fått dåliga siffror nu senast så hade jag absolut gått vidare med mkp även fast man inte kan få det i mitt landsting, jag hade gjorts vad som krävts. För mig var det oerhört viktigt att få besked i hemlighet utan att någon visste något och i vecka 13 hade jag en ganska rejäl mage även fast jag inte gått upp något alls så för mig var tiden en extrem stressfaktor. Om man inte tvunget måste vara så privat som jag så är fvp att föredra då det är något lite mindre risk för mf. Det är inget roligt beslut ni har framför er men du vet att vi finns här om du vill dryfta, gnälla eller gråta.

• Fröken Småland

Lokatt: akademibokhandeln? Fast Bokus är nog absolut billigast. Men kolla in www.bokfynd.nu och jämför. Funkar inte .nu så prova med .se eller .com. Surfar på fånen nu och orkar inte kolla adressen för då måste jag logga in på den fantastiska fl-appen igen och det är ju så SMIDIGT!!! *skriker så att fl skall höra*.

Angel: hihi, vi har också bott i F1-bunkrarna, många gånger både i Tyskland och Frankrike. Jag gillar dem jättemycket pga priset men någon lyx är det inte

• Fröken Småland

Har du sovit något inatt Pruseluskan? Miss Boring här på FL sa något klokt; nämligen att fosterdiagnostik för att lokalisera kromosomförändrar ger en så falsk trygghet (fast hon uttryckte det mycket klokare ). Som att bara för att man fick bra resultat på fvp så är allt ok men just kromosomförändringar är bara en liten liten del av allt som kan gå snett och dessutom är det (den vanligaste kromosomförändringen; DS) ganska lindriga diagnoser i förhållande till många andra. Hon arbetar själv som specialpedagog eller något sånt, där hon har med handikappade barn att göra hela dagarna. Hon drog för mig en parallell mellan det gulliga, intelligenta DS-barnet och det utåtagerande barnet som kletar snor på henne hela dagarna. Man förstår att det hade varit "lätt" för henne att säga vilket av de två barnen hon tyckte fungerade bäst i samhället och i sin familj. Så vad jag vill ha sagt är att en kromosomförändring på ert barn ändå gör det till ert barn och att allt kommer att gå bra hur det än går. Men det är jobbigt för er nu *kramar om*

• Fröken Småland

Och mitt inlägg var inte menat som propaganda för hur du skall agera om du får ett dåligt resultat (dvs behålla barnet eller inte), utan mer som att du innan resultatet kan tänka lite mer att allt inte är svart eller vitt utan att oavsett resultat så finns det massor av gråzoner. Ja, jag tror du fattar

• Fröken Småland

Sarahl och Ekorren: Har inte Ekorren så många tygblöjor i urvuxna storlekar så att det kan räcka till en dubbelvagn? *spånar*

• Fröken Småland
    Pruseluskan skrev 2010-09-03 08:57:24 följande:
    Tack Asereht för din "historia/ord" ! Jag skulle helst vilja sövas ner nu och vakna om 2v och få ett besked. För ja tror, känner starkare och starkare att - att veta är bättre än detta! Risken för mf finns 0.5% men jag kommer annars gå med denna känsla i 6 månader och då blir jag koko- vet ju inte ens hur jag ska klara dessa 2v!
    Blir det fvp alltså? Vilken vecka kommer du att vara i då?

När jag gjorde NUPP så var vi hos en expert i Linköping. Förutom nackspalten så kollade han även på hjärta och inre organ och allt (utom nackspalten) såg jättebra ut. Det gjorde att jag kunde vara ganska säker på att inte få ett DS-barn med svåra hjärtproblem och det lugnade mig jättemycket. Ett barn som skall tillbringa hela sitt första år på sjukhus med operation efter operation ville jag inte sätta till världen. Kommenterade din läkare/undersökare något i den vägen?
  • Fröken Småland
    Nu har jag just snackat med Danmark via Skype. Det gick sådär för de hade problem med mikrofonen men de sa att de såg och hörde mig bra. Så nu har jag fått lite blodad tand och tänkte att det skulle vara kul om vi kunde koppla upp oss allihopa och ha en videokonferens så alla får se varandra Finns det såna forum?
    Välkommen hem Nif!
  • Fröken Småland

Pruseluskan: nu har det gått två dagar och snart har det gått två veckor också. Fortsätt hänga här och snacka både trams och allvar så rätt vad det är så är det dags och sen vet du säkert hur det ligger till och vet vad du skall ta ställning till.

Vill säga en sak: du skrev att du hoppas att ingen kommer att döma dig; här kommer ingen att döma dig oavsett ditt resonemang och ditt beslut. Möjligen har vi inte samma åsikter om allt men ber du inte om vår åsikt så kommer vi inte att pådyvla dig den. Det är en känslig fråga där det inte finns några rätt eller fel, bara ett personligt ställningstagande. Att skaffa barn är alltid en högst egoistisk handling (om man inte adopterar ett barn som behöver föräldrar) och man kan å ena sidan tycka att man är för egoistisk och elitistisk om man väljer bort ett barn med särskilda behov men jag kan tvärtom tycka att man är alltför egoistisk om man väljer att föda ett barn med stora särskilda behov, att alla barn skall födas till varje pris liksom. Alla barn föds för vår egen skull, inte för barnets skull så är det något man inte skall ha om man avbryter en graviditet med ett skadat barn så är det dåligt samvete och skuldkänslor.

Nu är det godnatt från Småland, vi ses väl imorgon? Skulle tro det Drömmer

Svar på tråden K*B*N, pratar del 11