Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

K*B*N, pratar del 11

Kavat skrev 2010-08-09 20:59:31 följande:
    kolla fb.
    Såg  just men jag har en liten kille som sitter här och suger på  min arm så jag måste ta i tu med honom innan jag läser.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Liten Nöffes Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Thulo skrev 2010-08-09 22:52:03 följande:
    Vi har ca 6 mil till Uppsala men ska nog tyvärr inte dit på ett tag om jag inte måste in igen till sjukhuset.
    Har en liten kille som tycker att äta ska man tydligen göra nästan hela kvällen...  Skulle också vilja ha en sjal att bära i. Men har aldrig burit i sjal så jag har ju ingen aning om vilken sort  man ska börja med.
    Bäst att börja med är mjuk trikåsjal. Det är oftast lättast att lära sig knyta med dem + att det passar bra till liten plutt.

Det finns så mkt att välja på ute på marknaden numer att man får låta smak och plånbok styra.
  • Asereht
    Thulo skrev 2010-08-09 23:13:04 följande:
    En sån kan man ta i och ur bebisen utan att behöva ta av och på sjalen ?
    Har en Manduca men har inte fått in snitsen än så det tar tid att få av och på den. 
    Har man väl knutit sjalen brukar man kunna ta i och ur. Ibland får man justra knuten lite men själva sjalen sitter kvar. Att knyta ett omslutet X är inte så svårt som det ser ut eller verkar men man kan behöva testa några ggr med en docka eller ett gosedjur innan man fått till det hela och anpassat själva knytningen så det inte blir för löst eller för tight.

Min näst yngste bodde typ i sjalen från födseln och till en 5-6 mån. Annars hade jag inte kunnat få något gjort med en treåring och en knapp tvååring springande runt benen. *s*

Det finns bilder på mina gamla bärdon i galleriet: www.familjeliv.se/hem/asereht/galleri.php%E4rsjalar
  • Asereht
    Thulo skrev 2010-08-09 23:33:12 följande:
    Så mysigt det ser ut, ja jag kommer inte få mycket gjort här hemma när maken  börjar jobba igen för lillen vill verkligen bli buren nästan hela sin vaken tid på dan och då jag har en tre-åring som är väldigt vild och aktiv så behöver man ju båda händerna.
    Men blir det inte varmt med sjalen?
    Om man har det varmt omkring sig blir det varmt men det beror ju lite på hur man är som person, jag blir lätt varm.

Minibusen är född i november och jag hade linne/t-shirt på mig och så tog jag på mig munkjacka elelr kofta vid behov när jag hade sjalen på (oftast öppen men stretchiga plagg brukar gå att dra upp dragkedjan på även med bebis i). Bebis hade body och strumpbyxa för det mesta.

Sjal är så mysigt när de är små, blir ombonat och tryggt. Sen när de blir lite större och stadigare runt 6 mån och uppåt har jag föredragit Mei Tai eller min gamla Ergo. Enkla och minimalt med pyssel för att använda.

Ett alternativ till att knyta långsjal är dessa två modeller av knytfria trikåsjalar:

www.easyhug.se/
    www.stellaris.se/product_info.php&products_id=130
  • Asereht

Jag tror jag kan knöla ned min minibuse i ergon men jag har inte försökt på väldigt länge. Han är heller inte så stor, liiiite störreän lille herr Småland.

• Asereht

Efter mycket kollande och lite besvikelse när jag inte kunde hitta mitt förstahandsval någonstans så har jag tillslut inhandlat dessa: www.nicework.nu/dam/gummistovlar/viking-summer-mum-snygg-sommarstovel.html

Jag tror att de kommer bli fina till min nyinköpta grå regnkappa. Bor man på landet behöver man praktiska kläder, ett plus är ju om de är lite fina också.

• Asereht
    Kavat skrev 2010-08-10 18:05:55 följande:
    Asereht, undrar fortfarande över rean!
    Det skrev jag ju i tråden igår. LillaW har massa rea.
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11