• Kavat

K*B*N, pratar del 11

Fast nu insåg jag att det är nog inte riktigt det du är ute efter. Alltså du kan ju få en bok i slutformat (typ pdf, html också tror jag), men... Jaja...

• Kavat
    Nifelheim skrev 2011-01-03 21:08:56 följande:
    Jag tror att jag säger upp mig E var på dagis idag. Verkade ha gått skitbra. Det var bara 4 barn där på hans avdelning (46 barn vanliga dagar) och 4 pedagoger så de hade haft det jättemysigt och varit på biblioteket bland annat. Jag hämtade vid lunch och de satt fortfarande och åt när jag kom. Det såg ut som att de hade läget under kontroll nu. Han hade egen skål med smör och eget fat för både hårda o mjuka bröd och satt med en tom stol emellan honom och nästa barn bredvid. Kändes jättebra.

Hemma åt han en yoghurt och en clementin till mellanmål, var sen lite lös i magen, men inte som när det är som värst. Sen fick han pannkakor till middag och så en smörgås av den sort vi nästan alltid köper med ost på innan han la sig. Lagom tills han kom i säng började han klia sig och så blossade huden upp och blev rödflammig

Kavat hjälp mig. Nu blir jag tokig. Han KAN ju nästan inte ha fått i sig något havre alls idag. Är det troligt att det trots allt är något mer nu då, eller ska jag försöka ta det lugnt och gissa att det bara är början på en ordentlig förkylning eller liknande? (de brukar också börja med hudreaktion konstigt nog).
    Då undrar jag pannkakor av vetemjöl? Smörgås med vete/råg?

Det är ju inte helt riskfritt även om det är t.ex 100% vete enligt innehållet.

"Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form. Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."

Med andra ord. Åt han andra sädesslag kanske det räcker för att han ska reagera. Alltså han kanske inte är allergisk mot vete, men kontaminationen gör att han reagerar...?

Sen kan man bli känsligare om det tas bort. Och man kan reagera mer om man håller på att bli förkyld. Men oavsett så blir han ju fortfarande dålig...

Hur snabbt har han reagerat tidigare när han fått havre? Är det troligare att det är maten hemifrån eller från dagis (som Angel skrev, det finns många saker som kan gå fel.). De är inte lika "hysteriskt" nogranna på vårt dagis misstänker vi. Men så kommer han ju hem med eksem titt som tätt...
  • Kavat
    Princepesa skrev 2011-01-03 21:47:12 följande:
    Gud vad ni skriver! Jag hinner inte med nu när hela familjen är hemma. Glad
    Jag har tre barn (pojke på snart 9, flicka 5 1/2 och flicka på 15 mån) och allt går som vi hoppas så kommer det en bebis i slutet av augusti.

Såg att någon frågade om "froggarna". Eftersom jag tyvärr inte blev så förtjust så har jag inte riktigt engagerat mig och det är möjligt att jag beskriver saker och ting helt åt skogen. Båda är köpte begagnade. Den ena med svart klädsel i fint skick (dock ingen svart frogsufflett utan rosa cam topp, camsufflett och parasoll) och röd liggdel med röd frog sufflett och rött parasol (liggdel + sufflett är jättefin). Den har både frogfäste och camfäste. Chassit har en del skavanker. Handtaget har flyttat på sig ca 1 cm på ena sidan och chassit är ganska slitet. Fungerar bra, men dock. Denna tror jag är ganska gammal eftersom bugaboo logon ser annorlunda ut (kan det stämma eller är jag grundlurad?). Den andre ramlade jag över på en semester. Den har sand klädsel i ganska bra skick (har dock jordslagsprickar på korgen som inte går bort) med jeans camtopp och sufflett (och sufflettfäste, och en sand cam topp och sufflett i fleece samt en orange klädsel (i ganska fint skick, men utan sufflett) och ett svart parasoll. Chassit är i ok skick. Båda har bygel och det här “skummet” som är på ramen, bygeln och handtaget är helt på båda. Har även en sandfärgad sittdyna som aldrig är använd. Jag brukar putsa och fixa med mina vagnar och de brukar oftast vara finare när jag säljer dem än när jag köper dem. Tyvärr har inte lusten funnits där med dessa. Jag funderar på försöka sätta ut allt till ett pris eller ev byte. Vad tror ni? Kan man det?

Min absoluta favorit bland vagnar är min Silver Cross Kensington! Men den åker nog också nu. Orkar inte lyfta den in och ut ur bilen när den ska användas och jag tycker den är för fin för att köra här ute på vår leriga grusväg. Suck!

Hur har ni med fler än tre barn hanterat folks kommentarer? Jag känner att jag inte är så hårdhudad som jag önskar att jag var. När vi väntade trean undrade svärmor skrikande och gråtande hur vi kunde göra så mot henne...Förvånad 

Oh no, inte en till! (svärmor alltså...) Demon

Har själv 3 barn, tjej på 5.5, kille på 3,5 och kille 5 mån. Den enda som la sig i om vi skulle ha 3 var svärisarna. Min mamma blev shockad, men sen tyckte hon det var jätte kul. Naturligtvis säger jag. Svärisarna är jag ännu inte vän med som du kanske läst...
  • Kavat

Vet svärmor om nr 4?

Princepesa skrev 2011-01-03 21:47:12 följande
  • Kavat
    Princepesa skrev 2011-01-03 22:11:40 följande:
    Nä! Ingen vet mer än ni här. Vi har inte riktigt koll på när "liten" har kommit till. Bara så där på ett ungefär.... Har tid på gyn i morgon.

Tycker det är lite jobbigt eftersom min sons fröknar tyckte det var så synd om honom när yngsta systern kom. Han har lite koncentrationsproblem i skolan. Jag är övertygad om att det kommer av de kraftiga konflikter det finns med hans pappa. Under 7 år hade vi 6 vårdnadstvister och två vårdnadsutredningar (pappan stämde varje gång) och jag blev till dömd ensam vårdnad vid samtliga 6 tillfällena. Pappan beskrivs som en person med kraftiga psykopatiska tendenser..... Som om inte det påverkar sonen mer (negativt) än vad det gör att få en lillasyster..... men så tycker de ju att jag är orimlig när jag vill att de slutar ge barnen kakor och godis i skolan eftersom min son blir kraftigt sämre av socker och vittmjöl (Han blir okoncentrerad, rörig och sömnig). Det finns dessutom 8 (!) barn i årskurs 2:s två klasser (42 barn) som ska utredas för bokstavssjukdomar och kraftiga koncentrationsproblem. 

Vi tänkte vänta med att berätta tills "de" själva frågar. Svärmor är så självupptagen så hon kommer nog inte se det... Fast jag tror att jag är omkring vecka 5 och jag använder redan mammabyxor. Går det så fort 4:de gången? 
    Åh, grattis till graviditeten! {#emotions_dlg.flower} Trodde att du var längre gången. Vad kul!!! Hoppas det går fint på vul!

Angående din son och koncentrationssvårigheterna. Jag har ju en mutliallergisk son som inte äter mjölk, ägg, soja/baljväxter och sädesslag plus lite till och han blir helt stissig av allergierna, alltså om han får i sig "fel" saker. Men det verkar som att det "kliar under skinnet".
    Har läst att barn med adhd/damp? blir bättre på en sådan kost som min son äter. Så att socker, vitt mjöl mm förvärrar beteendet (oavsett diagnos) är nog allmänt känt. Googla på det så hittar du nog mer.

Angående spermadonatorm (sim Nif  brukar skriva ) så usch vad trist och jobbigt! 
    Jag tror inte heller att ett småsyskon eller två ställer till det mer för honom men tycker att det ska personalen fullkomligt skita i. Det är ju absolut inte deras uppgift att bedömma er familjeplanering! Demon
  • Kavat
    Nifelheim skrev 2011-01-03 22:11:42 följande:
    Pannkakor på vetemjöl ja, men jag tror att jag kom på vad det var nu. Han fick hallonsylt till och han har ju faktiskt reagerat på färska hallon med MASSOR av eksem tidigare. Ibland tänker jag tydligen inte innan jag varken ger honom mat eller skriver.
    Ooo, hm, hallon... Tål han andra stenfrukter?
    Gisar att det även var eko?
  • Kavat

Kram! Hjärta

zasata skrev 2011-01-03 23:52:23 följande:
    Tänkte läsa, men orkar inte på mobilen.. Men vill ni läsa om min helvetesdag finns det på bloggen.
    Zasata.blogspot.com
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2011-01-04 11:35:43 följande:
    Det stämmer... jag erbjuder transport... däremot SÖKER jag hjälp från Landvetter på fredag. Lika lätt som alltid dvs NOT!
    Vi ska in till götlaborg på morgonen, men ska ha familjedag på Universeum så det uppskattas inte att jag sticker... Men du han, mr big är det väl brukar ju alltid vara snäll. Föresten vem är killen?
  • Kavat

Fröken Småland skrev 2011-01-04 21:53:45 följande:
    Travdårerskan: det tycks som att du kanske inte helt passar in här i vårt gäng. Det vore bra om du kunde lämna tråden, vi vill inte ha kontroverser och dålig stämning här. Tack för du respekterar det och ta hand om dig.
    Asereht skrev 2011-01-05 09:58:06 följande:
    Ang oroligheterna i tråden så håller jag med de andra här. Tror inte det är tillåtet enligt forumreglerna att selektera ut en medlem och förfölja denne och ifrågasätta det denne skriver så om detta inte slutar är jag säker på att mer än en här kommer att anmäla varenda inlägg av det slaget.
    Står bakom och håller med. Vill bara ha trevliga människor i tråden.

Hoppas verkligen du får vara ifred nu Nemia!
  • Kavat
    Thulo skrev 2011-01-04 20:57:56 följande:
    Idag kom min åkpåse *nöjd*  50:-+ frakt. Men dom hade ju kunnat tvätta den eller åtminstone skakat den.
    Man slutar aldrig att förvånas. Fattar inte hur man kan sälja skitna grejer om man inte avtalat det...
Svar på tråden K*B*N, pratar del 11