• pippis

Hur kommer det sig att vuxna människor ej kan skilja på han och honom?

Imorgon ska jag gå hem till han

Jag ska ge han en fin present.

Vill du leka med han på måndag?

Ni som anser att ovanstående meningar är korrekta kan väl förklara för mig vad ni lärt er i skolan? SERIÖST. Jag är ingen expert på stavning och svensk grammatik. Jag är förfan inte ens svensk om det nu är relevant. Dock så KAN jag skilja på när man använder han och honom.

Imorgon ska jag gå hem till HONOM

Jag ska ge HONOM en fin present

Vill du leka med HONOM på måndag?

För mig är det ofattbart att en stor del av det vuxna svenska folket säger han istället för honom. Det skaver i mina öron och jag blir nästan tokig. Så svårt kan det väl inte vara?
  • Svar på tråden Hur kommer det sig att vuxna människor ej kan skilja på han och honom?
  • mammatalman

för att det som är lätt för dig är svårt för andra och tvärt om

• Epeemaster

För att vårt förträffliga, bäst i världen, skolsystem inte är särskilt mycket att hänga i granen??????

• Emser

Även jag stör mig enormt mycket på detta. Hur svårt ska det vara, liksom?

• Leos och Vincents mamma

Jag stör mig oxå väldigt mycket på detta fenomen!

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • Stargirl

Det är vl lite beroende på var man bor. Bor man i Norrland är det vanligt att man säger just så.

Jag ska hem till HAN

Det verkar vara ngt man säger för det är inlärt....

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Takex

Det här stör jag mig också något otroligt på. Det finns två typer av det också ( i Stockholm iaf ) där den ena är när det är "nysvenska" och det andra är ren svenska men det sägs ändå fel. Dom stör mig lika mycket båda två oavsett att betoningarna i meningarna är annorlunda.

Förstår inte hur prata emot grammatiken skulle vara smidigare eller lättare än att prata rätt?
  • mindless

Frågan är tvådelad.

A. Varför man över huvud taget säger han även i objektsform i vissa dialekter har en historisk förklaring. På den gamla goda tiden när vi hade ett fyrkasussystem böjdes både substantiv och pronomen efter vilken funktion de hade i meningen. Numera har vi bara grundform och genitiv, men förr hade man även böjningsformer för ackusativ och dativ.

En rest av detta system finns kvar för personliga pronomen, där vi gör skillnad på om någon är subjekt eller objekt. Dock gör vi inte skillnad på ackusativ och dativ, utan vi har en enhetsform för objekten. Och nu kommer vi till pudelns kärna. Dativformen för han är honom (inga konstigheter) men i ackusativ han.

Alltså, när fyrkasussystemet försvann smälte, för pronomen, dativ och ackusativ ihop, men på två olika sätt i olika delar av landet. Han och honom. För hon var ackusativformen hana, vilket förklarar varianter som Jag såg'na.

B. Att denna form lever kvar handlar inte om bristande grammatikkunskaper, utan om att man inte lär sig tala genom att studera grammatik. Man lär sig som man alltid gjort; man imiterar de omkring sig. Lever man i ett område där han fungerar som objektsform, ja då kommer man rimligen att tala så själv. Det handlar inte om slapphet eller okunskap, det handlar om hur språk fungerar.

• Rochefort 10
    Takex skrev 2010-04-07 17:17:50 följande:
    Förstår inte hur prata emot grammatiken skulle vara smidigare eller lättare än att prata rätt?
    Att "prata emot" (mot?) grammatiken innebär ju inte automatiskt att man inte "pratar rätt".
    Jag vet förstås inte om du syftar till någon specifik grammatika, men då jag använder mig av SAG får jag utgå från den.

Den är ju inte alls skapad i syfte att diktera för talarna hur de ska bruka sitt språk, utan är istället en deskriptiv grammatik med syfte att skildra (standard-)språket som det faktiskt ser ut. Självklart kan man inte ta hänsyn till alla variationer som finns i en sådan beskrivning. Att rätt och slätt döma ut dem som inte är inkluderade i den som fel är, i mina ögon, lite väl nonchalant.  
  • Champagne

Jag älskar dialekt och säger själv "fel" när det gäller han och honom. Jag säger till och med hanses, som i "det är hanses nye bil" (det är hans nya bil)

• TyskMamma

Jag kan mycket väl skilja på han och honom, hon och henne men jag har blivit lite lat med åren och har en tysk man som säger fel lite här och var, så det har bara blivit så att jag säger "han" ibland när jag vet att det ska vara "honom".

• Sarita
    mindless skrev 2010-04-07 18:37:00 följande:
    Frågan är tvådelad. A. Varför man över huvud taget säger han även i objektsform i vissa dialekter har en historisk förklaring. På den gamla goda tiden när vi hade ett fyrkasussystem böjdes både substantiv och pronomen efter vilken funktion de hade i meningen. Numera har vi bara grundform och genitiv, men förr hade man även böjningsformer för ackusativ och dativ. En rest av detta system finns kvar för personliga pronomen, där vi gör skillnad på om någon är subjekt eller objekt. Dock gör vi inte skillnad på ackusativ och dativ, utan vi har en enhetsform för objekten. Och nu kommer vi till pudelns kärna. Dativformen för han är honom (inga konstigheter) men i ackusativ han. Alltså, när fyrkasussystemet försvann smälte, för pronomen, dativ och ackusativ ihop, men på två olika sätt i olika delar av landet. Han och honom. För hon var ackusativformen hana, vilket förklarar varianter som Jag såg'na. B. Att denna form lever kvar handlar inte om bristande grammatikkunskaper, utan om att man inte lär sig tala genom att studera grammatik. Man lär sig som man alltid gjort; man imiterar de omkring sig. Lever man i ett område där han fungerar som objektsform, ja då kommer man rimligen att tala så själv. Det handlar inte om slapphet eller okunskap, det handlar om hur språk fungerar.
    Bravo!!
    Har TS nu förstått att TS själv helt enkelt inte studerat grammatik på tillräckligt avancerad nivå för att ha fått lära sig den grammatiska förklaringen till skillnaden mellan han och honom mer än helt ytligt? Hoppas det!
    Inom språkvetenskap talar man ibland om varför det finns skäl att följa den ena eller andra regeln. Ett skäl kan ju vara att man vill skapa en lyckad kommunikation, dvs parterna förstår varandra. Ett annat skäl är att inte väcka sk inlärd irritation, eftersom det hämmar kommunikationen. Obs INLÄRD! Och det är precis vad det handlar om här. Har man tragglat subjekt- och objektform i skolan (eller i värsta fall fått lära sig att vi i svenskan idag har ackusativ- och dativobjekt, vilket är en ganska felaktig beskrivning eftersom vi knappast böjer några ord alls i de kasusen) så tänder man till direkt på han/honom-frågan. Liksom på den synbart "enkla" frågan om ifall det heter större än jag eller större än mig. Vilket kan bli ämne för en ny tråd som mindless säkerligen kan bidra förtjänstfullt till!

• Åsa

Den historiska förklaringen är ju utredd ovan. Värt att märka är ju att vad TS beskriver, med "honom" som ackusativform, är en riksnorm. En lokal/dialektal norm kan mycket väl säga något annat. Talaren har då att välja på att vara en avvikare i sitt närsamhälle eller gentemot trakten utomstående. Somliga växlar beroende på vem de talar med.
    Spontant kan man ju tycka att den talare som, liksom i mina hemtrakter, konsekvent skiljer på ackusativ- och dativform i det här fallet är mindre "lat" än den riksspråkstalande som använder "honom" för båda

• LunaLunatic

Dialektalt gissar jag.
    Precis som "Jag såg 'na på stan" (även om det är en variant på gamla svenska formen "hona")

Svar på tråden Hur kommer det sig att vuxna människor ej kan skilja på han och honom?