Fatwa?
Vad betyder egentligen en fatwa? Vad innebär det i praktiken gällande denna artikeln för att ta ett exempel?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6893905.ab
Vad betyder egentligen en fatwa? Vad innebär det i praktiken gällande denna artikeln för att ta ett exempel?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6893905.ab
För att ha befogenhet att utfärda en fatwa maste man ha studerat LÄNGE och gjort sig förtjänt av det. Vilken imam som helst far inte ge fatwa.
Det kan handla om att man har en viss situation i livet och behöver rad om vad man ska göra (enl religionen da) och en lärd som tar allt i beaktande kan da utfärda en fatwa baserat pa bevis fran Koranen och sunnah, dvs Profeten Muhammads exempel.
Eller som jag, min svärmor har svarigheter att röra sig och ville fraga hur hon skulle göra med tvagningen innan bönen. Jag skrev da till en lärd och beskrev allt, och da fick jag en fatwa som beskrev hur hon borde göra.
Hur man utfärdar en fatwa mot en staty fattar jag inte riktigt. Ska den klä pa sig, da? Självklart är den för avklädd enligt islamiska normer, men hur en fatwa mot den skulle fungera förstar jag inte riktigt.
Ni summerar mina frågor.... Efter vad jag läst mig till verkar en Fatwa vara en upplysning eller information från en lärd, mufti eller mulla.
Känns lite som "I cast a spell on you", fast grymt fel översatt i artikeln.
Det är inte konstigt att vi icke-muslimer som konstant får fel information om Islam blir förvirrade :-s
Min fråga står kvar. Såhär står det i artikeln:
"En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak"
Vad betyder det i detta sammanhanget? Det frångår allt som jag har läst om vad fatwa är. Jag förstår att det inte är trevligt för en muslim att behöva se en lättklädd staty, men att uttala en fatwa, vad löser det? Och vad står det i fatwan tro?
Det är inget unikt för Islam förresten, katolska kyrkan har ett liknande system fast där kallas det påbud eller dekret.
TS:
En fatwa är ett ickebindande utslag av en islamisk lärd om den islamiska synvinkeln på någonting. Den aktuella fatwan påminner antagligen om att avbildningar är förbjudna enligt klassisk islam, och påpekar kanske dessutom att figurerna inte ens är anständigt klädda. Fatwan säger alltså att statyn inte är ok enligt islam. Låter inte kontroversiellt för mig. Den statyn och storyn kring den låter inte ok enligt någon måttstock.
Jag har nog fått ett svar som jag önskade av JTA. Att fatwan ungefär innebär en instruktion till troende att de inte ska titta på statyn för att den är vulgär.
Men när jag läste artikeln lät det som att en fatwa kunde vara något hotfullt, ungefär som en besvärjelse eller liknande och det var inte det jag läst mig till att det skulle vara. Men nu försår jag bättre. Tack för er hjälp.