• Svar på tråden Fatwa?
  • Posh Foxy Baby
    "En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak."

Låter märkligt i sammanhanget men en fatwa är en samlad åsikt/ståndpunkt bland lärda muslimer som imamer då. Det kan utfärdas fatwor om allt möjligt, men jag tycker den där enda meningen kräver att man får veta lite mer om hur det går till när en enda imam utfärdar en fatwa huxflux mot en staty (???).
    Aftonbladet får nog förklara hur de tänkte det tror jag.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • T81

För att ha befogenhet att utfärda en fatwa maste man ha studerat LÄNGE och gjort sig förtjänt av det. Vilken imam som helst far inte ge fatwa.
    Det kan handla om att man har en viss situation i livet och behöver rad om vad man ska göra (enl religionen da) och en lärd som tar allt i beaktande kan da utfärda en fatwa baserat pa bevis fran Koranen och sunnah, dvs Profeten Muhammads exempel.
    Eller som jag, min svärmor har svarigheter att röra sig och ville fraga hur hon skulle göra med tvagningen innan bönen. Jag skrev da till en lärd och beskrev allt,  och da fick jag en fatwa som beskrev hur hon borde göra.

Hur man utfärdar en fatwa mot en staty fattar jag inte riktigt. Ska den klä pa sig, da?  Självklart är den för avklädd enligt islamiska normer, men hur en fatwa mot den skulle fungera förstar jag inte riktigt.

• Posh Foxy Baby
    T81 skrev 2010-04-04 13:17:24 följande:
    För att ha befogenhet att utfärda en fatwa maste man ha studerat LÄNGE och gjort sig förtjänt av det. Vilken imam som helst far inte ge fatwa. Det kan handla om att man har en viss situation i livet och behöver rad om vad man ska göra (enl religionen da) och en lärd som tar allt i beaktande kan da utfärda en fatwa baserat pa bevis fran Koranen och sunnah, dvs Profeten Muhammads exempel. Eller som jag, min svärmor har svarigheter att röra sig och ville fraga hur hon skulle göra med tvagningen innan bönen. Jag skrev da till en lärd och beskrev allt,  och da fick jag en fatwa som beskrev hur hon borde göra. Hur man utfärdar en fatwa mot en staty fattar jag inte riktigt. Ska den klä pa sig, da?  Självklart är den för avklädd enligt islamiska normer, men hur en fatwa mot den skulle fungera förstar jag inte riktigt.
    Statyn får väl ta och skärpa till sig och sluta blotta sig, klä sig anständigt med andra ord
    ٩๏̯͡๏)۶
  • oOHalalOo
    Posh Foxy Baby skrev 2010-04-04 13:29:23 följande:
    Statyn får väl ta och skärpa till sig och sluta blotta sig, klä sig anständigt med andra ord
  • blåsol

Ni summerar mina frågor.... Efter vad jag läst mig till verkar en Fatwa vara en upplysning eller information från en lärd, mufti eller mulla.
    Känns lite som "I cast a spell on you", fast grymt fel översatt i artikeln.
    Det är inte konstigt att vi icke-muslimer som konstant får fel information om Islam blir förvirrade :-s

• oOHalalOo
    blåsol skrev 2010-04-04 22:45:41 följande:
    Ni summerar mina frågor.... Efter vad jag läst mig till verkar en Fatwa vara en upplysning eller information från en lärd, mufti eller mulla.Känns lite som "I cast a spell on you", fast grymt fel översatt i artikeln.Det är inte konstigt att vi icke-muslimer som konstant får fel information om Islam blir förvirrade :-s
    Information är till för att sökas, finns massor att inhämta.

Skämt åsido, som exempel när 11/9 inträffat så började många fundera över Islam och ifrågasätta vad Islam ger tillåtelse till eller inte. Det berättas om att Koranen såldes slut i de amerikanska bokhandlarna, och månader efteråt hade 34.000 amerikaner blivit muslimer. Så ibland slår man inte bara hål på fördomar utan man kan hamna någonstans där man inte ens hade en tanke att hamna.

Men att söka info på egen hand är absolut bästa sättet, för i annat fall kan det lätt bli att man lyssnar på någon som 'säger något bra eller som man vill höra' och så blir man lat att söka vidare.
  • blåsol

Min fråga står kvar. Såhär står det i artikeln:

"En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak"

Vad betyder det i detta sammanhanget? Det frångår allt som jag har läst om vad fatwa är. Jag förstår att det inte är trevligt för en muslim att behöva se en lättklädd staty, men att uttala en fatwa, vad löser det? Och vad står det i fatwan tro?

• Singelpappa77

Det är inget unikt för Islam förresten, katolska kyrkan har ett liknande system fast där kallas det påbud eller dekret.

Vad sägs om middag och vin hemma hos mig? *blink*
  • T81
    blåsol skrev 2010-04-05 14:23:09 följande:
    Min fråga står kvar. Såhär står det i artikeln:"En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak"Vad betyder det i detta sammanhanget? Det frångår allt som jag har läst om vad fatwa är. Jag förstår att det inte är trevligt för en muslim att behöva se en lättklädd staty, men att uttala en fatwa, vad löser det? Och vad står det i fatwan tro?
    Det undrar jag som muslim med. Vad en fatwa mot en staty innebär. Fatwa mot att titta pa den?? Fatwa till staten att de bör ta ner den?? Ingen aning. Det framgick ju heller inte av artikeln, där det later mer som ett ogillande mot statyn.. men en fatwa som sadan, hur passar det liksom in i sammanhanget?
  • JTA

TS:

En fatwa är ett ickebindande utslag av en islamisk lärd om den islamiska synvinkeln på någonting. Den aktuella fatwan påminner antagligen om att avbildningar är förbjudna enligt klassisk islam, och påpekar kanske dessutom att figurerna inte ens är anständigt klädda. Fatwan säger alltså att statyn inte är ok enligt islam. Låter inte kontroversiellt för mig. Den statyn och storyn kring den låter inte ok enligt någon måttstock.

• Posh Foxy Baby
    Min fråga står kvar. Såhär står det i artikeln: "En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak" Vad betyder det i detta sammanhanget? Det frångår allt som jag har läst om vad fatwa är. Jag förstår att det inte är trevligt för en muslim att behöva se en lättklädd staty, men att uttala en fatwa, vad löser det? Och vad står det i fatwan tro?
    Som sagt, du får ta och fråga Aftonbladet vad de menar med detta. Vi har förklarat vad en fatwa är, så att det är en märklig mening är det ingen här som säger emot.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • oOHalalOo
    Min fråga står kvar. Såhär står det i artikeln:"En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak"Vad betyder det i detta sammanhanget? Det frångår allt som jag har läst om vad fatwa är. Jag förstår att det inte är trevligt för en muslim att behöva se en lättklädd staty, men att uttala en fatwa, vad löser det? Och vad står det i fatwan tro?
    Jag vet inte vad fatwans avsikt är, det framkommer ju inte, så det går inte att svara på.
  • blåsol

Jag har nog fått ett svar som jag önskade av JTA. Att fatwan ungefär innebär en instruktion till troende att de inte ska titta på statyn för att den är vulgär.
    Men när jag läste artikeln lät det som att en fatwa kunde vara något hotfullt, ungefär som en besvärjelse eller liknande och det var inte det jag läst mig till att det skulle vara. Men nu försår jag bättre. Tack för er hjälp.

• Posh Foxy Baby
    blåsol skrev 2010-04-05 19:48:30 följande:
    Jag har nog fått ett svar som jag önskade av JTA. Att fatwan ungefär innebär en instruktion till troende att de inte ska titta på statyn för att den är vulgär. Men när jag läste artikeln lät det som att en fatwa kunde vara något hotfullt, ungefär som en besvärjelse eller liknande och det var inte det jag läst mig till att det skulle vara. Men nu försår jag bättre. Tack för er hjälp.
    Men snälla, rara.. vad tror du om muslimer egentligen? De är inga ondskefulla häxor!

Abrakadabra!
    ٩๏̯͡๏)۶
  • blåsol
    Posh Foxy Baby skrev 2010-04-06 10:50:56 följande:
    Men snälla, rara.. vad tror du om muslimer egentligen? De är inga ondskefulla häxor! Abrakadabra!
    Jag vet inte allt om religion, men när det ses som "normalt" att brinnande buskar kan tala, folk slutar vara döda, hav delas på mitten, vatten blir till vin, män kan gå på vatten och kvinnor blir gravida utan spermienärvaro, ja då säger jag med abrakadabra .
  • Posh Foxy Baby
    blåsol skrev 2010-04-06 17:05:13 följande:
    Jag vet inte allt om religion, men när det ses som "normalt" att brinnande buskar kan tala, folk slutar vara döda, hav delas på mitten, vatten blir till vin, män kan gå på vatten och kvinnor blir gravida utan spermienärvaro, ja då säger jag med abrakadabra .
    Ja där ser man. Okunskap är roten till allt ont.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • blåsol
    Posh Foxy Baby skrev 2010-04-06 17:38:36 följande:
    Ja där ser man. Okunskap är roten till allt ont.
    Håller inte med dig om detta, men jag har fått svar så jag är nöjd. Vi får diskutera ondska, dumhet, indoktrinering och andra roliga saker på annat håll .
  • Nani
    oOHalalOo skrev 2010-04-05 12:02:43 följande:
    Information är till för att sökas, finns massor att inhämta. Skämt åsido, som exempel när 11/9 inträffat så började många fundera över Islam och ifrågasätta vad Islam ger tillåtelse till eller inte. Det berättas om att Koranen såldes slut i de amerikanska bokhandlarna, och månader efteråt hade 34.000 amerikaner blivit muslimer. Så ibland slår man inte bara hål på fördomar utan man kan hamna någonstans där man inte ens hade en tanke att hamna. Men att söka info på egen hand är absolut bästa sättet, för i annat fall kan det lätt bli att man lyssnar på någon som 'säger något bra eller som man vill höra' och så blir man lat att söka vidare.
    Det var så jag blev muslim, sökte och hamnade nånstans där jag inte hade förväntat mig... Blev själv muslim :)
Svar på tråden Fatwa?