Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Fatwa?

Posh Foxy Baby skrev 2010-04-04 13:29:23 följande:
    Statyn får väl ta och skärpa till sig och sluta blotta sig, klä sig anständigt med andra ord
  • oOHalalOo
    blåsol skrev 2010-04-04 22:45:41 följande:
    Ni summerar mina frågor.... Efter vad jag läst mig till verkar en Fatwa vara en upplysning eller information från en lärd, mufti eller mulla.Känns lite som "I cast a spell on you", fast grymt fel översatt i artikeln.Det är inte konstigt att vi icke-muslimer som konstant får fel information om Islam blir förvirrade :-s
    Information är till för att sökas, finns massor att inhämta.

Skämt åsido, som exempel när 11/9 inträffat så började många fundera över Islam och ifrågasätta vad Islam ger tillåtelse till eller inte. Det berättas om att Koranen såldes slut i de amerikanska bokhandlarna, och månader efteråt hade 34.000 amerikaner blivit muslimer. Så ibland slår man inte bara hål på fördomar utan man kan hamna någonstans där man inte ens hade en tanke att hamna.

Men att söka info på egen hand är absolut bästa sättet, för i annat fall kan det lätt bli att man lyssnar på någon som 'säger något bra eller som man vill höra' och så blir man lat att söka vidare.
  • oOHalalOo
    blåsol skrev 2010-04-05 14:23:09 följande:
    Min fråga står kvar. Såhär står det i artikeln:"En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak"Vad betyder det i detta sammanhanget? Det frångår allt som jag har läst om vad fatwa är. Jag förstår att det inte är trevligt för en muslim att behöva se en lättklädd staty, men att uttala en fatwa, vad löser det? Och vad står det i fatwan tro?
    Jag vet inte vad fatwans avsikt är, det framkommer ju inte, så det går inte att svara på.
Svar på tråden Fatwa?