Inlägg från: Posh Foxy Baby |Visa alla inlägg
  • Posh Foxy Baby

Fatwa?

"En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak."

Låter märkligt i sammanhanget men en fatwa är en samlad åsikt/ståndpunkt bland lärda muslimer som imamer då. Det kan utfärdas fatwor om allt möjligt, men jag tycker den där enda meningen kräver att man får veta lite mer om hur det går till när en enda imam utfärdar en fatwa huxflux mot en staty (???).
    Aftonbladet får nog förklara hur de tänkte det tror jag.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh Foxy Baby
    T81 skrev 2010-04-04 13:17:24 följande:
    För att ha befogenhet att utfärda en fatwa maste man ha studerat LÄNGE och gjort sig förtjänt av det. Vilken imam som helst far inte ge fatwa. Det kan handla om att man har en viss situation i livet och behöver rad om vad man ska göra (enl religionen da) och en lärd som tar allt i beaktande kan da utfärda en fatwa baserat pa bevis fran Koranen och sunnah, dvs Profeten Muhammads exempel. Eller som jag, min svärmor har svarigheter att röra sig och ville fraga hur hon skulle göra med tvagningen innan bönen. Jag skrev da till en lärd och beskrev allt,  och da fick jag en fatwa som beskrev hur hon borde göra. Hur man utfärdar en fatwa mot en staty fattar jag inte riktigt. Ska den klä pa sig, da?  Självklart är den för avklädd enligt islamiska normer, men hur en fatwa mot den skulle fungera förstar jag inte riktigt.
    Statyn får väl ta och skärpa till sig och sluta blotta sig, klä sig anständigt med andra ord
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh Foxy Baby
    blåsol skrev 2010-04-05 14:23:09 följande:
    Min fråga står kvar. Såhär står det i artikeln: "En imam har också uttalat en fatwa över statyn som är alltför lättklädd för hans smak" Vad betyder det i detta sammanhanget? Det frångår allt som jag har läst om vad fatwa är. Jag förstår att det inte är trevligt för en muslim att behöva se en lättklädd staty, men att uttala en fatwa, vad löser det? Och vad står det i fatwan tro?
    Som sagt, du får ta och fråga Aftonbladet vad de menar med detta. Vi har förklarat vad en fatwa är, så att det är en märklig mening är det ingen här som säger emot.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh Foxy Baby
    blåsol skrev 2010-04-05 19:48:30 följande:
    Jag har nog fått ett svar som jag önskade av JTA. Att fatwan ungefär innebär en instruktion till troende att de inte ska titta på statyn för att den är vulgär. Men när jag läste artikeln lät det som att en fatwa kunde vara något hotfullt, ungefär som en besvärjelse eller liknande och det var inte det jag läst mig till att det skulle vara. Men nu försår jag bättre. Tack för er hjälp.
    Men snälla, rara.. vad tror du om muslimer egentligen? De är inga ondskefulla häxor!

Abrakadabra!
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Posh Foxy Baby
    blåsol skrev 2010-04-06 17:05:13 följande:
    Jag vet inte allt om religion, men när det ses som "normalt" att brinnande buskar kan tala, folk slutar vara döda, hav delas på mitten, vatten blir till vin, män kan gå på vatten och kvinnor blir gravida utan spermienärvaro, ja då säger jag med abrakadabra .
    Ja där ser man. Okunskap är roten till allt ont.
    ٩๏̯͡๏)۶
Svar på tråden Fatwa?