Inlägg från: StaffenAssar |Visa alla inlägg
  • StaffenAssar

Ni som sprack!!

BängtRagnhild skrev 2010-04-05 23:06:38 följande:
    Jag blev som sagt sydd på operation men det var inte ens tal om sövning (total sfinkter 4 + fyra cm tarm) och vad jag har pratat med andra om så har inte de heller blivit sövda fastän de är sydda på op. Men det kan vara som du säger, att det berpr på vilket landsting. Skåne här iaf.
    Jag blev sövd och syddes på operation ett par timmar. Total sfinkter grad 4. Fick även spinalbedövning först eftersom epiduralen inte fungerade. Blev dock inte sövd med narkos (eller vad det nu kallas, har blivit sövd för operation tidigare och då haft slang i näsan och så), utan fick så mycket lugnande att jag tuppade av. Vilket var väldigt skönt eftersom jag var totalt hysterisk och bara grät och skakade. Detta var i stockholm.
  • StaffenAssar
    Busymommy skrev 2010-04-07 10:22:53 följande:
    Hur gick det efteråt... jag menar hur läker man efteråt? Blir man återställd???
    Det beror ju lite på var/hur man spricker och hur bra de lagar det. Jag är en sådan som haft otrolig tur med min bristning och inte har några men, men många med liknande bristningar har en del problem under lång tid. Jag hade ont och tokbråttom till varje toabesök i kanske ett halvår, och den första månaden var jag deprimerad och trodde inte att jag någonsin skulle bli hel eller fungera normalt igen. Fick äta laxermedel 6 veckor och smärtstillande i ca 6 månader. 18 månader efter sfinkterrupturen födde jag mitt andra barn vaginalt utan att gå sönder ett smack, inte ett endaste stygn behövdes. De vill helst att man föder nästa barn med kejsarsnitt efter en total sfinkerruptur, men eftersom jag inte ville det och hade läkt så bra så fick jag klartecken för en vaginal förlossning ändå. Men storleken på barnet kollades upp extra och jag fick gå på extra samtal och undersökningar på spec mvc under graviditeten. Hade min tvåa varit ett stort barn så hade jag inte fått föda vaginalt.
    Men, även om det varit några som skrivit här inne som också fått en total sfinkterruptur, så ska man veta att det statistiskt sett är väldigt ovanligt, så haka inte upp dig på oss
Svar på tråden Ni som sprack!!