Inlägg från: LillSkruttet |Visa alla inlägg
  • LillSkruttet

    Pergopinglor med barn version 16

    AnSo: Vilken mysig bild!! Konstigt hur man kan känna sig lite avundsjuk, trots 2 barn här hemma, varav en bara är 2 månader gammal. Kanske blir en 3:e här någon gång i alla fall. dodisens mamma: Å vad avis jag blir!! Förstår dock känslan inför flygresan, men du ska se att det kommer att gå bra. Ha bara med lite olika saker till barnen att sysselsätta sig med.

    Här rullar dagarna på. Leo är redan 2,5 månad och växer så det knakar. Är nu 3 veckor sedan sista besöket på BVC så jag vet inte exakt vikt och längd. Men jag vet att han redan drar strl 62/68 i kläder, och det gjorde Tyra när hon var 5-6 månader!!! Han känns jättestor.
    Håller Tyra hemma från dagis från i morgon. Magsjukan härjar där, och jag vill för allt i världen inte ha hem det. Leo har redan varit förkyld 2 ggr sedan han föddes, och det känns absolut inte bra om han dessutom ska åka på magsjuka innan han ens blivit 3 månader. Hoppas så att hon inte redan blivit smittad.....

    Nu ska jag sätta mig och kika lite på arga snickarn. Ha en skön kväll tjejer!!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Eet skrev 2010-12-07 12:52:36 följande:
    Hoppas alla har det bra... verkar som snön och julförberedelserna håller alla sysselsatta.
    Själv har jag inte påbörjat julklappsshoppingen, men den ska nog hinnas med ändå.
    Har inte heller kommit särskilt långt i julklappsshoppingen. MASSOR kvar, men ändå tycker jag att pengarna bara rinner iväg.
    Fullt upp här, hinner inte med att sitta några längre stunder vid datorn. Just nu sover dock Leo och Tyra tittar på Fåret Shaun, så jag tar mig en liten paus.

    Till helgen är det dop för Leonard. Har beställt smörgåstårtor, och ska inhandla allt annat som ska vara också (dricka, kaffe, dukar, dekorationer m.m.). Insåg i helgen att dopet var bara en vecka bort och att jag inte kommer i något av det som hänger i garderoben ännu. I panik åkte jag ner på stan, hamnade på Esprit och blev efter 15 minuter inne på Esprit 800:- fattigare och en gudomlig klänning rikare. Var tveksam på inköpet pga kostnaden, men efter att ha mannekängat för svärmor, mamma och maken så kändes den värd pengarna. Alla 3 tyckte klänningen var skitsnygg.
    Sen var det "bara" att införskaffa kläder åt barnen också. Turboshopping blir det när man har 2 barn och lite ensamtid......lämnade barnen hemma med maken och åkte iväg och skyndade mig allt vad jag hade för att inte Leo skulle hinna bli hungrig (maten var ju med och shoppade). Men men...tro det eller ej, jag lyckade få ihop kläder åt dem båda två.
    Så nu återstår att kolla att dopklänningen är i fint skick (hänger hemma hos min föräldrar) och att maken får tag på skjorta och slips. Så är i alla fall allas outfit klar.

    Sen ska det till att bli jul på det hela sen också. Vet inte alls vad jag ska köpa.....den enda som jag shoppat  klart åt är min systerson (blir Toy Story-sängkläder och en stor dinosaurie). Till Tyra har det mest blivit småsaker hittills. Letar efter en liten fyrkantig CD-spelare som är enkel och billig. TÄnkte att hon skulle få ha en på rummet att lyssna på musik och ljudböcker på. Tips mottages tacksamt.
    Leo får kanske en liten slant insatt på sitt konto. I övrigt har jag köpt bokstäver att sätta på dörren till hans rum. I år bryr han sig ju inte så mycket om vad som finns i paketen, så då får vi passa på att köpa sånt som vi tycker att han ska ha.

    Sköt om er i julrushen allihopa!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    AnSo76 skrev 2010-12-13 20:03:56 följande:
    Lillskrutt hur gick dopet?
    Kärleken_ usch när man inte får sova ..
    Själv blir jag grinig o sur om jag inte sover som jag ska....peppar peppar sover thea bra på natten, kan vakna men somnar fort om inne hos oss.

    Eet, väntar med spänning

    Idag var de lucia fest på dagis o dom sjöng som små skruttarna... åh första gången lill thea gjorde något sådant... så gulliga dom va alla... 
    Dopet gick bra. Tyra hade dock lite mycket kryp i benen när vi stod framme vid dopfunten och prästen pratade. Hon hoppade på ett ben, sjöng Bockarna Bruse och drog i min bror att han skulle följa med henne ner i bänkraderna. Just då blev jag lite irriterad på henne, men samtidigt, vad gör det att en snart 4-åring inte kan stå stilla...ingen som förväntade sig det heller tror jag.
    Skönt att det är avklarat iaf, och skönt att Leo höll sig frisk över dopet. Nu är han förkyld och febrig, för 3:e ggn på hans 3 månader i livet.

    Luciafirande på dagis igår em här också. De var så söta att ögonen tårades på mig....amningshormoner visserligen, men oj vad härliga de var de små liven. Min lilla tjej ville absolut vara "tjej-gosse" (stjärngosse) men jag hade ingen strut och ingen stjärna så hon fick vara tärna.....den enda f ö , alla andra var antingen lucia, tomte eller pepparkaksgubbe.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Eet skrev 2010-12-20 08:54:24 följande:
    Idag är jag inne på dag 32.. så jag tänkte jag kan gå och köpa ett grav-test. Jag brukar ju vara punktlig så jag har börjat dra på smilbanden.

    Hur många dagar efter bim "fick" man ta graviditetstest om man har tagit ovitrielle för att slippa ett eventuellt fel positivt svar? Jag har för mig att det var ett antal dagar men kommer inte ihåg. Och läser man i produktbladet står det att det kan ge falsklarm upp till 10 dagar.. från när då, när sprutan togs eller när man beräknade att mensen skulle komma?
    Åh, håller tummarna!! Kanske blir en speciell julklapp i år.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Eet skrev 2010-12-21 22:56:50 följande:
    Plussat! God jul allihopa.
    Stort grattis!!

    God fortsättning till er allihopa!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

    Klickade iväg lite fort.....måste ju få gnälla liiite också

    Leo har ju varit snuvig sedan 12 december (dagen efter dopet). På onsdagen efter hade han 38,7 i feber och prickar på hela kroppen så vi var till vc som konstaterade virusinfektion, bara att vänta ut. Febern gick ner dagarna efter men han blev betydligt snorigare och började hosta. I tisdags kräktes han slem några gånger. På natten blrjade han rossla en hel del. På morgonen lättade det lite men jag ringde vc för att höra om han kunde få något slemlösande. Vi var dit, läkaren konstaterade fortfarande virusinfektion. Det enda hon kunde skriva ut (eftersom han bara är 3,5 månad) var ventoline. Gav honom det ett par ggr innan natten. Natten till torsdag rosslade han så kraftigt att vi hade honom mellan oss i sängen för att ha koll, ingen av oss somnade förrän kl närmade sig 4 på morgonen. Jag höll mig dock rel lugn eftersom han inte hade feber. Men på torsdagskvällen (kvällen före julafton) hade han helt plötsligt 38 grader, och jag fick lätt panik.....ringde 1177 och fick rådet att åka in till barnakuten med honom. Ringde mamma för att höra om de kunde ta Tyra medan vi åkte in, passade på att gråta en skvätt när jag pratade med henne. Var väl en aning spänd och orolig.
    Kom till akuten, de tog temp, CRP och kollade syresättning osv. Leo lät då ungefär som en perkulator i andningen. Han fick inhalera NaCl i 2 omgångar för att lätta på rosslet, men ingen effekt. Läkaren konstaterade att CRP var lite väl högt för att vara bara virusinfektion så hon misstänkte början till lunginflammation. Han fick en första dos med penicillin direkt på akuten.
    Så Leos första jul kunde definitivt ha blivit bättre....lunginflammation och antibiotika var ju inte vad man önskat...
    Tycker så synd om min lille plutt.....Gråter

    Tack och lov har han redan börjat bli lite bättre...efter bara 5 doser av pc. Skönt!!


    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

    Leo fortfarande rosslig här, men han är bättre. Dock insjuknade Tyra i något i förrgår natt. 39 graders feber och kräkningar (nästan inget som kommit upp dock, mest att hon har klökts en massa). kräkningarna har bara varit nattetid, dagtid har hon varit "pigg" (feber dock) och varit hungrig och velat äta och det har gått bra.
    Vette katten vad hon åkt på, ingen normal magsjuka i alla fall. I dag är hon nästan feberfri men kräktes inatt/ i morse.

    Hoppas nu bara att familjen får bli frisk....


    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Eet skrev 2011-01-31 13:35:45 följande:
    Simben: Hoppas ditt velande snart är över och du kommer fram till ett beslut som passar dig.

    Kärleken: Hoppas allt går bra med din vän och likaså med svärfar.

    Är nu gått in i vecka 11. BF 27/8. Känner av foglossningar mer denna gången och speciellt efter att jag har ridit, så efter ett "internt" samtal med mig själv (efter allas rekommendationer) så har jag slutat rida. Gick igenom en liten personlig kris känns sååå långt med  nästan ett års uppehåll, men det är det värt. Hellre en snabb läckprocess efter förlossningen än att jag förstör för mig själv genom att rida. Man ska ju även klara av att ta hand om den lilla killen man redan har.
    Med Leo hade jag BF 25/8. Men så kom han ju inte förrän 2/9. Hoppas du slipper en lika varm sommar som 2010. INTE kul att gå höggravid när det är stekhett hela sommaren!!! 

    Här finns misstanke om mjölkproteinallergi på Leo. Han har jättefula eksem över hela kroppen. Började med Nutramigen (mjölkfri ersättning) för en vecka sedan. Har tid på allergimottagningen på torsdag för pricktest och läkarbesök. Får se hur det blir.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Eet skrev 2011-02-16 18:01:53 följande:
    Var med Elvin till läkaren i måndags för de här "magkramperna" som dyker upp ibland. Det var ett bra besök och vi ska börja med att utesluta enklare saker som laktos och gluten. Så det blir lite blodprov nästa vecka.
    Skönt om ni kan få svar på vad som orsakar magproblemen, men inte kul att behöva utesluta gluten. Laktos går ju rätt bra, men gluten kan vara lite knepigare. Tycker det är nog så svårt att leta mjölkproteinfria produkter till Leo, och han är ju bara 5,5 månad. Vi väntar fortfarande på hans blodprov som togs på allergimottagningen för 2 veckor sedan. Vill ju veta vad, om något, han är allergisk mot så man kan styra in kosten rätt. Kan ju vara mer än mjölkallergi....

    Hoppas ni får svar snart och att Elvin blir bättre fort.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Kärleken: Här kommer det också bli knepigt. Fick svar på allergiprovet. Leo är allergisk mot mjölkprotein, ägg, vete och jordnöt. Hej hopp.....här blir det inga pannkakor när han blir större. Känns lite lätt hopplöst just nu, samtidigt som vi har något att utgå ifrån så vi vet hur vi får honom att må bättre. KÄnns skönt att han bara är 5 månader, det blir ju lättare att fasa in en produkt åt gången och därmed också lättare att kontrollera vad de innehåller.  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    9Kärleken6 skrev 2011-02-20 16:27:03 följande:
    Lillskruttet; Oj då! Som sagt man lär sig ganska snabbt vad som går och inte. Men blir alltid knepigt då det är flera saker. En sak som är bra är ju att han är så liten så det finns ju stor chans till att det växer bort. Är vad vi fått veta om My också så en gång per år så görs det nytt prov för att se hur hon reagerar. 

    Någon som har någon erfarenhet av hälskost som lust höjare? Min lust är = noll just nu. Så frustrerande... Någon med andra tips?  
    Ja läkaren sade att eftersom han är så lite nu när det upptäcks, så är tydligen chansen att det växer bort sedan, större. Så det är ju en liten tröst. Kommer säkert att bli att man får provocera emellanåt med allergenen för att testa om han fortfarande är allergisk de närmsta åren.
    Kändes lite bättre en stund när allt fått sjunka in lite och jag vant mig vid tanken med allergier. Men så igår så åt Leo majskrokar (han älskar dem) men sen blev han illröd om kinderna, blossig och torr och gnällgde och skrek resten av em/kvällen. Så nu misstänker jag att han även är känslig mot majsprotein. Undrar lite vart allt detta kommer att sluta. Istället för att undra vad jag ska utesluta nu, så känns det mer som en fundering över vad han faktiskt FÅR äta....*suck*

    Ang lusthöjare har jag hört talas om något som heter typ L'Argiplex eller nåt sånt. Hälsokost. Dock rätt dyrt tror jag. Annars har jag inte så mycket tips på den fronten.

    Jeanette och Humlekatten: Välkomna tillbaka!  
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

    Ja, vår låter härligt! Vi har också haft massor av sjukdomar, vet inte när vi var friska sist, tror det var i mitten på december. Förra helgen avrundade vi sjukorna med magsjuka, hela familjen på 2 dagar. Sen spritade jag huset som en tok.
    Leo har fortsatt varit rejält rosslig, och vi har varit till barnakuten massor av gånger. Först trodde de rs-virus, men senaste besöket misstänkte de förkylningsastma. Så han inhalerar flera ggr/dag och sedan han fick kortisoninhalation (Pulmicort) i tisdags, har jag äntligen börjat märka bättring. Så skönt!!

    Idag satt vi på sidan av huset i solen. Maken drog fram grillen och vi grillade korv och myste i solen en stund. Det är verkligen vår i luften nu. Måtte snön försvinna fort. Såg att en krokus letat sig upp i rabatten. Känns som om det finns hopp om livet efter den långa mörka vintern.  


    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Simben skrev 2011-03-14 16:05:12 följande:
    hej hopp!

    jag har faktiskt oxå tänkt så nu när barnen varit små att jag aldrig orkat jobba på förskola då men nu börjar ju barnen växa upp och kommer gå i skolan innan jag är färdig så då tror jag att det blir mysigt att få jobba med små barn när man inte har några hemma längre Har gått barn och fritid för 16 år sen så det är ju den inriktningnen jag gjorde en gång tiden oxå och jobbade lite på förskolan innan jag fick annat fast jobb inom industrin vilket jag då tog och sen har jag inte tänkt så mycket förrän nu då i år att jag kanske skulle läsa vidare och bli nåt ser mer och mer fram emot det och längtar tills man vet hur det blir
    Imorgon öppnar dom för ansökningen iallafall så det ska jag fixa i morgon och sen posta betygen...sen är det bara att vänta till i mitten av juli innan man vet om man blivit antagen eller ej.

    eet; skönt om det inte är nån allergi eller intolerans...
    lillskrutt; jobbigt med förkylningsastma...är det nåt som växer bort eller får dom dras med det för alltid?
    kärleken; hoppas mys mage har varit fortsatt bra och att ni alla är krya!

    eet; roligt med nya möbler till barnrummet...svårt bara när rummet inte är så stort med möbler och sånt men det löser ni säkert den dagen det krävs

    själv är jag inne på min tredje vecka med förkylning nu och troligen en bihålsinflammation men det går nog åt rätt håll nu iallafall...behöver vara ta värktablett en gång om dagen och nässpray en eller två gånger om dagen och tandvärken är något bättre oxå. Vill verkligen bara ha vår nu!!!

    Idag anmälde jag oxå Agnes till sommarsimskola...får se hur det går...vilken ålder går era på sådant? vet inte om hon är för liten fyller ju 5 i juni? den var från barn födda 2006 iallafall. tycker det vore bra om hon lär sig simma lite i sommar iallafall men det kanske är för mycket begärt? hon har inte gått nån plask och lek eller nåt utan just nu går hon på ridskola och dansskola.
    vad gör era 5 åringar för aktiviteter?

    ha en bra ny vecka...kramis
    Det kallas för barnastma, så jag antar att det finns goda chanser att det växer bort, liksom mjölk och äggallergin. Men risken finns ju att han utvecklar "vanlig" astma sen också..... Så det är bara att vänta och se, och vara glad att det trots att det ibland känns som han har fått en riktigt jobbig start, ändå inte är värre. Det går ju att anpassa sig till allt detta också, med lite dietisthjälp och med astmamediciner.

    Kul med plugg!! Jag är såå sugen på att plugga jag med, men samtidigt vet jag inte riktigt vad och ekonomin tillåter inte något långpluggande just nu. Så det blir väl till att vänta och se. Undrar när man vet vad man vill bli när man blir stor.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    9Kärleken6 skrev 2011-03-24 12:53:27 följande:
    Lillskruttet; Hoppas verkligen det vänt för er nu och att ni håller er friska! Vi låg inne med My då hon var 8 månader pga andningssvårigheter och fick då inhalator med både pulmicort och bricanyl och det blev verkligen vändningen och numera så behöver hon inte använda den. Är dock skönt att ha den hemma om i fall att. Så ja det finns goda möjligheter de blir bättre. Även om man märker ff att förkydlningar sätter sig i luftrören på henne än. 

    Eet: Mys med grilling. Vi gjorde samma förra helgen men grillade i vår eldkorg, mys! Spännande med ul. Jag hade en tvillingvagn, begagnad, till våra flickor när My kom, Nina var ju precis 2 år då. Visst har jag använt den men inte så jättejätte mycket, men Nina har alltid varit duktig att gå också. Är iaf glad jag inte bara hade ståbräda, hade inte funkat i de väderlekar du beskriver.  

    Simben: Alltid roligt då man känner man vet vad man vill. Håller självklart tummen för att du kommer in. Är väldigt glad jag hoppade på min utbildning även om det är sjukt tufft ibland och man tvivlar. Och också att få ihop vardagen med barnen och allt. Men som sagt om man bara vill tillräckligt mycket så går det! Nina går på barndans hon med, älskar det. Ingen simskola än för henne jag tror det är från 6 år här i stan. Men hennes far är ju badmästare så han kan säkert lära henne massa i sommar, om hon vill, det visar sig. Men det är inget jag känner mig stressad över! 

    Idag är jag hemma för VAB, inte ofta jag är eller kan vara det. Missar så mycket av skolan då. Men just denna veckan är lite lugnare så då passar jag på för vi förlorar ju så mycket mer då M är hemma. Det är My som är förkyld och har framför allt en hemsk hosta. Men jag tror hon kan gå på dagis imorgon af. 

    Kram på er

     
    Vi har tack och lov sluppit ligga inne något med Leo. Han har blivit bättre med hjälp av inhalationerna, ffa Pulmicortinhalationerna. Men han får fortfarande 2 puffar morgon och kväll, plus Airomir flera ggr/dag, då han ännu inte är helt fri från rossel och hosta. Hoppas verkligen att det snart få ge sig så vi kan trappa ut medicinerna. Det är ju bara det att nästa förkylning hinner ju komma innan han hinner bli bra, även om det bara är en släng så blir han direkt sämre i andningen.
    Är snart dags för återbesök på allergimottagningen (6/4) och då träffar vi den läkare som ordinerade inhalationerna åt honom eftersom vi hade turen att hans allergiläkare hade jouren på barnakuten den sista gången vi kom dit med Leo. Då blir det lite utvärdering dels på det, men mest ang allergierna och eksemen. Tyra ska också med, och ska återigen få göra ett pricktest eftersom vi aldrig får henne helt eksemfri heller (även om hon ligger i lä jämfört med lillebror). Blir en del att prata med läkaren om. Eet: Härligt med UL!! Herregud vad jag kan längta efter en till när jag läser dina inlägg här om bebisen och magen och allt. Jag både vill och vill inte... Leonard kom ju nyss, hab är ju knappt 7 månader, och det skulle bli ALLDELES för jobbigt med ett barn till nu. Men hjärtat säger att det finns plats för fler...Vem lyssnar man på?? Hjärtat eller hjärnan??
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Eet: Vad skönt att någon tog er på allvar och verkligen gick till botten med det hela. Det är så mycket värt när någon faktiskt lyssnar och tar problemen på allvar. Annars kommer man ju aldrig vidare....

     
    Här var vi till allergimottagningen med BÅDA barnen igår.
    Leonard har aldrig blivit helt fri från sitt rossel och hostande, även om det blivit mycket  bättre sedan han fick Pulmicorten, och nu har han dessutom återigen åkt på en förkylning så rosslet har ökat. Vi har aldrig haft möjlighet att trappa ut Pulmicortdosen sedan den sattes in 8/3, så han har inhalerat 2 puffar på morgonen och 2 på kvällen i en månad nu. Dessutom Airomirinhalationer flera ggr/dag.

    Läkaren sade idag, efter att ha lyssnat på honom igen, att vi skulle få utöka med att ge Singulair till kvällen i 1-2 månader, och se om det kan hjälpa. Pulmicorten ska vi trappa ut efter att förkylningen lagt sig, ÄVEN om han fortfarande är lite rosslig. Skulle rosslet dock tillta när vi trappar ut får vi öka dosen igen. Airomir kan vi ge bara när han är tydligt tät i bröstet, eftersom vi inte märker att den hjälper något särskilt när han får den. 
    Uppföljning via telefonsamtal om någon månad, så får vi se om han ska fortsätta med Singulair som underhållsdos, eller om vi vågar trappa ut även den. Det beror helt på hur pass han mår framöver.

    På Tyra gjordes ett nytt pricktest. Hennes allergier utökades med 2 nya, katt och råg. Hon hade även en svag reaktion på Gråbo. Så nu är hon alltså allergisk mot hund, katt, hasselnöt, råg, björk och gråbo. Det resulterade i en jätteledsen liten tjej när vi (och hon) insåg att hon inte längre kan få sin kvällsvälling då den innehåller rågmjöl. Det är hennes njutningsstund på dagen. Nappflaska (ja, jag vet, hon är 4 år, men ändå....) med fullkornsvälling med päronsmak (BARA den vällingen hon accepterar), nalle och snuttis och sovmys. Min stackars älskling.  
    Vi fick lite instruktioner kring behandlingen av hennes eksemområden också. Vi ska nu köra på med klass3-kortison på de värsta ställena, en kur på någon/några veckor. Mjukgörande som tidigare, varje kväll. 
    Eftersom hon reagerat med kli i ögonen bl a när vi varit hos hennes farmor som har hundar, så har hon nu också fått Aerius-mixtur att ta i förebyggande syfte, alt vid ev reaktioner. Vi kunde även ge den under en längre tid om det skulle behövas, ex i sommar om hon reagerar på pollen. Vi kunde också köra på med receptfri nässpray/ögondroppar vid allergiska besvär, om det skulle behövas.

    Hennes mage har varit lite strulig, ganska länge. Hon är trög i magen och klagar ofta över magont. Så nu har hon fått Lactulos, så får vi se om toalettbesöken underlättas lite.  

    Läkaren skulle återigen försöka ordna att dietisten kontaktar oss. Dels för Leos del, men även för Tyra då hon nu alltså också reagerar på råg.

    Jag insåg idag att vi behöver ha ett medicinRUM här hemma, inte ett medicinSKÅP. Skåpet har vi växt ur för länge sedan, och det står mediciner runt om på hyllorna inne i skrubben där medicinskåpet är, också. Så vi måste se över hur vi löser det. Kanske ett medicinskåp/familjemedlem??  
     
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    kärleken: Jo, nog börjar det kännas som om vi fått vår beskärda för ett tag framöver.... Bägaren börjar bli alldeles överfull, i alla fall hos mig som går hemma hela dagarna i allt detta. Är glad att Tyra fick utökad dagistid beviljad av kommunen (efter intyg från både läkare och bvc-sköterska) annars vet jag inte hur jag hade orkat.
    Tror att jag har en lite depression "light", vilket både hänger ihop med allt som varit, samt för lite sömn en längre tid, men också för att mina sköldkörtelvärden börjar på att stiga lite för mycket. Ska till läkaren för nya prover i slutet av april, så får vi se om det inte är dags att höja medicineringen. Min kropp säger att det är så.
    Dessutom ska vi då få kolla upp Leos vikt igen, för i måndags på BVC hade han bara gått upp 70 g på 3 veckor. Allt känns som en ond cirkel. Läkaren på allergimottagningen sade att Leos dåliga viktuppgång och fula viktkurva troligen beror på hans allergier och andningsbesvären som han dras med. Bara att hoppas att det får bli bra snart....

    Hoppas att My får må bra nu när ni kör laktosfritt, så att ni äntligen har hittat boven i dramat. Kan ju kanske vara det som också orsakat alla struliga nätter med lite sömn och tidiga morgnar.
    Krya på dig från magsjukan och passa dig så du inte åker på den igen (har man otur kan det ta om när det är många som insjuknar efter varandra).
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

    Tack tjejer för styrkekramar och pepp!!
    Vardagen rullar på även här, trots allt. Nu har Leonards eksem varit bättre ett tag vilket känns skönt. Dock rosslar han ff, men det har han ju gjort sedan i mitten på januari. Fick Singulair (granulat för andningen) vid senaste besöket hos läkaren, men jag tycker inte något hänt. Möjligen rosslar han MER, men å andra sidan har han varit förkyld och är det förkylningsastma så är det klart att andningen försämras i och med förkylning. Så det är väl bara att vänta och se. Har i alla fall inte varit tillfälle att trappa ut Pulmicorten ännu. Hoppas att det snart är dags, så vi hinner testa lite innan vi skulle ha telefonkontakt med läkaren för uppföljning.

    Har tillbringat påskveckan i Åländska skärgården. Fantastiskt härligt, även om vi haft betydligt lägre temperaturer än de haft här hemma. Vi har suttit med jacka och mössa på i solen, medan man här hemma sprungit runt i shorts vissa dagar. Men vi har njutit i fulla drag ändå. Kom hem igår, så idag hann vi njuta av sommarvärmen här hemma. Byte raskt om till t-shirt och kjol, maken fick åka och köpa sandaler till Tyra, och Leo fick inviga solhatten där han låg på en filt i trädgården. Härligt!!

    Har, sedan Tyra slutade med napparna då hon var 2 år, haft stora problem med att hon suger på pekfingret hela tiden. Spelar ingen roll hur vi tjatar så åker fingret in i munnen. Så vi beslutade, med stor tvekan, att återinföra nappen trots att hon är 4 år. Hon får ha den BARA nattetid, och under förutsättning att hon INTE suger på fingret någon gång under dagen. Förhoppningen är att hon kommer att "glömma" instinkten att stoppa fingret i munnen så snart hon blir trött. För en napp är ju enklare att plocka bort, och något man kanske skäms för att stoppa i munnen, mer än ett finger.

     


    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    AnSo76 skrev 2011-05-03 22:52:13 följande:
    En "liten" kille tittade ut idag, 4794g 56cm. Fattar inte hur han fick plats hahaha. Vi mår bra men trötta
    GRATTIS!!!
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet
    Cicci: Usch vad jobbigt när det inte vill funka. Hoppas att trippeldosen pergo kickar igång ägglossning nu då. Håller tummarna för det, och för att det får bli ett + på testet snart. Styrkekramar!!

    Jeanette: Grattis till liten i magen!!

    Här rullar dagarna på i ett fasligt tempo tycker jag. Vi har hunnit varit på barnakuten med Leonard igen, och den här gången tog man näsprov på honom och remiss skulle skickas för svettest eftersom han aldrig blir rosslefri. När vi var in var det i alla fall inte så tätt och han pep inte i andningen, men han låter som en perkulator och han kämpar med andningen hela tiden. Han inhalerar fortfarande dagligen, och får sin lilla dospåse med Singulair varje kväll. Eksemen kommer och går, i morse var han riktigt ful på armar och ben, men det är bara att smörja på.
    Jag har tagit rätt slut dock. Har börjat gå på KBT för att hantera mitt humör (som just nu inte är att leka med), försöka att inte skapa problem kring varje situation, och för att komma till insikt med vem jag egentligen är. Har liksom tappat bort mig själv i allt som har varit kring det här med barn, ända sedan tiden när vi började kämpa med att bli gravida med Tyra för massa år sedan. Det är lärorikt och jobbigt med KBT. Just nu jobbar jag med "mindfullness" (att leva i nuet), och det är inte så bara. Men jag försöker, för att få vardagen att kännas mindre pressande.
    I sommar har jag lovat en gammal chef att jag ska jobba på ett demensboende där hon numera basar. Det blir 50% i 4 veckor, och det ska på ett sätt bli skönt at komma hemifrån och få fokusera på något annat några dagar i veckan, men samtidigt är de energikrävande att köra några få pass på ett helt nytt ställe eftersom det är jag som ska vara arbetsledare, problemlösare osv, och jag jobbar ensam. Men hur som helst så är det säkert nyttigt.
    Sen närmar sig hösten oundvikligen med stormsteg. I september börjar jag jobba igen, och det känns inte jättekul. Vill inte tillbaka till gamla jobbet, men hittar inget som jag vill ha närmare hemma heller. Så det lutar åt att det blir pendling igen. Inte så långt iof, men det är även annat som gör att jag helst inte kommer tillbaka. Dock är jag för kräsen för att ta vilket annat jobb som helst, det ska vara dagtid må-fre till att börja med, och det är inte jättelätt att hitta såna tjänster som sjuksköterska.... men men, bara att fortsätta hålla ögonen öppna.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LillSkruttet

    Jag finns också här, om än sällan numera. Gick in i väggen i mitten på januari. Alla besök på barnakuten med Leos förkylningsastma och hans allergier och eksem och oerhörda gnäll, viktökningsproblem etc etc gjorde att en koppling tillslut brann i hjärnan på mig. Efter en vecka då Leo slog upp hakan, det var blodbad här hemma, in och sy, sen dagen efter in på akuten med honom för att han bara vinglade, inläggning på barnavdelningen, sen ett försök att kompensera Tyra för utebliven uppmärksamhet genom ett besök på badhuset där jag tappar bort henne bland bassängerna då hon sprang ifrån mig näck ur duschen....så snurrade hela världen och jag fick tunnelseende. Total utmattning. Sov i 2 veckor i sträck. Jobbar idag 50% och äter antidepressiva och börjar få ett någorlunda stabilt liv.

    Är väl inte så social utanför jobbet, och det gäller även här.

    Men jag kikar in ibland och läser...

    Kram på er


    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
Svar på tråden Pergopinglor med barn version 16