• Dargo

Skippa vagn?

Väntar första barnet och funderar på att helt skippa vagn (i alla fall under barnets första år) till förmån för en bärsjal. Är det någon som provat det? Hur tycker ni att det fungerat? Har pratat med bekanta om detta som säger att det bara är en tidsfråga innan vi köper barnvagn+babybjörn, men vi är ganska sugna på sjal. Sjalen verkar mysigare och bekvämare. Så hur har ni gjort?

• Svar på tråden Skippa vagn?
  • Charmeuse
    Dargo skrev 2010-04-05 14:30:46 följande:
    Väntar första barnet och funderar på att helt skippa vagn (i alla fall under barnets första år) till förmån för en bärsjal. Är det någon som provat det? Hur tycker ni att det fungerat? Har pratat med bekanta om detta som säger att det bara är en tidsfråga innan vi köper barnvagn+babybjörn, men vi är ganska sugna på sjal. Sjalen verkar mysigare och bekvämare. Så hur har ni gjort?
    Min dotter har inte gillat att vara i sjal eller bärsele några längre stunder, funkade med sjal fram till att hon va 4 månader (korta stunder), sen försökte jag med sele men hon höll på att riva sönder mig för att komma ur den. Har fått ryggproblem av allt lyftande och bärande hit och dit så för mig har vagnen varit en välsignelse!

Klart att barn är olika men enligt min erfarenhet hade inte bara sjal/bärsele funkat
  • luckyme83

jag har inte använt varken sjal eller bärsele..provade en babybjörn bärsele ett par gånger, men jag fick så ont i ryggen av den...
    men jag har tur för min son älskar att åka vagn..jag hade inte klarat mig utan vagn kan jag säga...sonen är 11 månader nu och jag går minst 1 promenad på ca 1 timme om dagen, med vagn och hund...
    nu väntar jag nr 2 och har faktiskt funderingar på att köpa en sjal och använda till den, för jag antar att det blir svårt att bära samtidigt som jag kanske måste hjälpa storebror....
    så jag följer med här och kollar på tips =)

• Dargo

Charmeuse: Tack för din input. Jag kan definitivt se hur barnvagnen kan fylla en viktigt funktion i det läget. Men som jag förstått så ska sjalen slita mindre på kroppen än vad selen gör. Hur upplevde du det?

• Dargo

luckyme83: Hur upplever du att barnvagnsanvändandet fungerar? Jag är som rädd för att det ska vara otympligt i butiker, på bussen osv. Det är lite därför jag funderar på sjal.

• lillahjärtatsmamma

Vagnen är kanon att packa allt som behövs när man är på "utflykt" med barnet, mat, blöjor, ombyte, skötsaker etc vilket kan bli ganska mycket. Jag tror att du kommer vara rörligare med vagn än sjal.

• Charmeuse
    Dargo skrev 2010-04-05 14:40:46 följande:
    Charmeuse: Tack för din input. Jag kan definitivt se hur barnvagnen kan fylla en viktigt funktion i det läget. Men som jag förstått så ska sjalen slita mindre på kroppen än vad selen gör. Hur upplevde du det?
    Jag hade kanske inte den ultimata modellen på bärsjal men det va ändå tungt för ryggen i längden. När min dotter va väldigt mammig i början va den bra att ha, kunde till och med amma i den. Kanske hade varit annorlunda med en som lindades runt flera varv, känns som det borde va bättre. Men eftersom min man inte ens ville tänka tanken att bära sjal fick jag köpa en enklare modell som bara jag skulle ha.

Klart du kan prova med bara sjal, du kanske kan köpa en begagnad barnvagn om det blir kris, allt går ju att lösa
  • luckyme83
    Dargo skrev 2010-04-05 14:43:03 följande:
    luckyme83: Hur upplever du att barnvagnsanvändandet fungerar? Jag är som rädd för att det ska vara otympligt i butiker, på bussen osv. Det är lite därför jag funderar på sjal.
    inga problem..jag älskar nog vagnen lika mycket som sonen..jag har alltid haft små smidiga vagnar , då jag själv inte är så stor ..just nu har jag en phil and ted sport, som jag kommer använda som syskonvagn sedan...
    jag har alltid fått hjälp på och av bussen/tåget och affärer har inte vart några problem alls..
    i början hade jag en liten sulkyvagn som jag klickade babyskyddet i..så om bebisen sov när man åkte bil så slapp man väcka...
    http://www.lillamamman.se/wp-content/uploads/2009/06/GRACO-MIRAGE-PLUS-MIDNIGHT.jpg 
  • Dargo

lillahjärtatsmamma: Fast borde inte de sakerna rymmas i en axelväska som man svingar över axeln? Spånar bara.

• arkeologitjejen

Bärsjal älskade jag att ha när Linnea var liten, men helt ärligt, det skulle inte ha funkat att enbart ha sjal. Det är tungt i längden och på sommaren asvarmt längre sträckor.

Linnea 080310
  • Asia1

min stora åkte bara sjal första året. jag fick sälja vagnen. det gick aldeles utmärkt att vara utan vagn. mycket mer rörlig blir man och kan ta sig fram lätt överallt. det jag behövde ha med mig hade jag i min ryggsäck.

Svar på tråden Skippa vagn?