• Dargo

Skippa vagn?

Väntar första barnet och funderar på att helt skippa vagn (i alla fall under barnets första år) till förmån för en bärsjal. Är det någon som provat det? Hur tycker ni att det fungerat? Har pratat med bekanta om detta som säger att det bara är en tidsfråga innan vi köper barnvagn+babybjörn, men vi är ganska sugna på sjal. Sjalen verkar mysigare och bekvämare. Så hur har ni gjort?

• Svar på tråden Skippa vagn?
  • Flickan och kråkan

Appropå att känna sig fri. Vagn tycker jag verkligen inte ger frihet - trappor, kollektivtrafik, trängsel i affärer, hissar, stigar. Bär man så är det ju bara att bara klampa ut i skogen, uppför en trappa, upp på överfulla bussar, över snödrivor utan minsta bekymmer.

Fast smaken är ju som baken så klart

• paloma84
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-05 20:06:04 följande:
    Appropå att känna sig fri. Vagn tycker jag verkligen inte ger frihet - trappor, kollektivtrafik, trängsel i affärer, hissar, stigar. Bär man så är det ju bara att bara klampa ut i skogen, uppför en trappa, upp på överfulla bussar, över snödrivor utan minsta bekymmer. Fast smaken är ju som baken så klart
    Nä, så sant så :)
    Hade gärna skippat pisshissarna vid t-centralen!! ;)

Men jag menar mer fri som fria armar, fri kropp där ingen klänger på en osv :)
    Shit hur jag åt de första månaderna med dottern alltid i famnen, jag måste ha sett ut som ett djur.. ha ha ha.. Så sen när jag fick äta själv var som en dröm ;)
  • Dargo

Oj! Tack så mycket för alla svar! Trevligt att få input från olika håll. Första tiden lär vi ju inte gå ut så mycket så jag tror att vi får en bra träningsperiod med sjalen där. Om vi tycker att det fungerar bra så provar vi nog att använda sjalen vid promenader etc. Annars köper vi nog en blocket-vagn för en billig penning. Vi får helt enkelt prova oss fram.

Återigen, tack för alla svar. Det var roligt att läsa folks erfarenheter inom området.

• Gaytjej

Jag har inte hunnit samla på mig så mycket erfarenheter ännu (sonen är bara 6 veckor gammal), men än så länge är jag mycket nöjd med att ha både sele och vagn. I vagnen ligger han och trynar om dagarna (just nu ute på verandan) + att vi tar många av hemmapromenaderna i den. Vi har hästar och sover han när man kommer tillbaka från promenaden så är det ju skönt att kunna ha händerna helt fria för att mocka och fixa foder osv. 

När vi åker till skogen eller stranden för att gå med hundarna så har vi hittills använt vår sele. Vi har en BabyBjörn Active och trivs med den än så länge, men har förstått att det finns andra bärselar och sjalar som nog är bättre när han blir tyngre.
    www.donationsradet.se - Ditt beslut kan rädda liv!
  • Mandragora

Vi tänkte likadant som du Dargo.

Vi har ingen vagn och har heller inga planer på att skaffa någon. Vi trivs himla bra med att bära sonen och för oss hade det bara varit konstigt och otänkbart att lägga honom ifrån sig.

Vi bor mitt i centrum i en helt vanlig stad. Har ingen bil och åker kollektivt ibland (har därmed ingen bilbarnstol heller). Att gå och handla eller vara ute med min dobermann när man har sjal är precis som vanligt. Lite varmare bara. Allt finns på gångavstånd och jag ser ingen anledning till att krångla till saker genom att skaffa vagn.

shakti.blogg.se | Awesomeness now has a name. Let me introduce myself.
  • Kinya

det är ju praktiskt med vagn! Man har allt med sig i den och behöver inte bära någonting. Man måste ju ha med sig en del saker som skötväska osv. Om man handlar är det bara att lägga varorna i korgen under vagnen. Superpraktiskt! Eller som idag på promenaden när det blev för varmt så la jag min jacka i korgen under vagnen. Smidigt som tusan

• Kinya
    Dargo skrev 2010-04-05 14:48:07 följande:
    lillahjärtatsmamma: Fast borde inte de sakerna rymmas i en axelväska som man svingar över axeln? Spånar bara.
    Prova att gå en lång promenad med bebisen i sjalen/selen och en axelremsväska. Det blir förutom jobbigt och tungt även skadligt för axeln med axelremsväskan.

Tänk på att bebisen blir stor snabbt och kommer väga en del efter bara ett litet tag. 

Jag skulle rekommendera både vagn och sjal/sele så kan du välja vilket efter situationen.  
  • Trynträ

Jag köpte en sjal för flera hundra. Helt bortkastade pengar. Har knappt använt den alls för min bäbis ville inte alls vara i den. Sen tyckte jag det var så svårt att få ner henne där också utan att bryta nacken av henne. Huvudet kom i jättekonstig ställning. Hade sån där lång sjal.

Föredrar vagn måste jag säga för då slipper man ju dessutom bära. Har en babygunga hemma för avlastning för en blir hon lugn av.

• luckyme83

jag älskar vagnen...man får ju plats med allt på den...regnskydd, skötväska utan att man måste bära massor...fast jag är ingen som gillar att bära överhuvudtaget...
    dessutom har jag vagn med lufthjul och den rullar ju så lätt så att man knappt märker att man har den med...
    går varje dag med hunden och det skulle bli jättejobbigt att plocka upp bajs med barnet i sjal..dessutom om hunden får något ryck , så måste jag snabbt vara med på det..hunden är stor och är man inte beredd kan man ramla..jag vill inte ramla med en bebis på magen =/

• Mandragora
    Kinya skrev 2010-04-07 15:20:07 följande:
    Prova att gå en lång promenad med bebisen i sjalen/selen och en axelremsväska. Det blir förutom jobbigt och tungt även skadligt för axeln med axelremsväskan. Tänk på att bebisen blir stor snabbt och kommer väga en del efter bara ett litet tag.  Jag skulle rekommendera både vagn och sjal/sele så kan du välja vilket efter situationen.  
    Men det beror nog på vad man har i väskan.

När jag går hemifrån är nycklar och plånbok, eventuellt cerat och tuggummi, det enda som jag har med mig (jämfört med alla kvinnor som proppar ned dussintals med grejer i handväskan). I min handväska, modell större, har jag ett par blöjor och ombyte till sonen samt tvättlappar, och den packningen gör liksom varken från eller till.
    shakti.blogg.se | Awesomeness now has a name. Let me introduce myself.
  • Shmone

Jag respekterar att folk tycker olika.. och har olika behov..

Men jag själv hade nog inte gärna varit utan vagn. Jag har både vagn och sjal. Jag får ont av att bära i sjal mer än nån kilometer. Det spelar ingen roll hur ergonomiskt det ska vara. Jag får ont ändå!

Nu är min yngsta nästan 2,5 år och knatar gärna 4-5 kilometer själv. Och jag ska vara ärlig o säga att jag tar med vagnen endast för att lasta saker på. Hur ska man annars orka släpa hem matvaror från affären, bära vattenflaskor åt 3 barn o sig själv, extrakläder, blöjor, tvättlappar osv. när man är ute. Det blir ju skittungt. Mycket smidigare att ha en vagn med att köra dem i. Sen om nåt av barnen skulle flippa ur efter vägen kan man ju alltid använda vagnen till det den är tänkt till egentligen.

Dessutom har vi använt vagnen som huvudsaklig sovplats för bebisen de första 3-4 månaderna.

• Flickan och kråkan

TS, oavsett så stänger ju inte affärerna i och med förlossningen. Vi är många som trivts bra med att enbart bära. Upptäcker ni att ni inte trivs med det så skaffa en vagn då. Inte svårare än så . Jag kör ryggsäck när jag bär till skötgrejer....sedan lär man sig ju att inte ha med så förbaskat mycket prylar till ingen nytta som bara väger en massa . Förstår inte vad folk egentligen fyller sina skötväskor med .

• Kinya
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-07 16:31:02 följande:
     Förstår inte vad folk egentligen fyller sina skötväskor med .
    Blöjor, våtservetter, extra ombyte kläder, nycklar, mobil, plånbok, fickalmanacka, skötunderlägg, en flaska vatten och senare även mat till tösen när hon inte helammas längre.

• Zirup

Dargo: jag har en singelvagn hemma som vi köpte till vår 1.5-åring. Har nu BF på lördag så jag kommer föda vår tvåa precis när som helst. Jag hade tänkt att se om vi fixar att inte köpa syskonvagn utan låta storasyster åka i sin vagn och bebisen bli buren i bärsjal. Vi HAR goda erfarenheter av vagn (så småningom) men vi vill inte lägga pengar på ytterligare en vagn i nuläget. Vi tänkte testa iallafall, man kan ju alltid ångra sig. Vi får väl utmana varandra och se vilka erfarenheter vi får!

• sarah

Jag ÄLSKAR bärsjalar eller ja jag gjorde det när mina barn var så. Något mysigare finns inte och jag bar ofta! Kändes som jag nästan jämt hade en sjal knuten runt mig
    Men jag hade ABSOLUT inte klarat mig utan vagn.

Man bär så mkt ändå och det blir rätt varmt. Ibland var det bara så otroligt skönt att kunna lägga ner barnet i vagnen och de somnade och man hade kroppen fri.
    Sen var jag och mina mammalediga kompisar rätt ofta i stan/centrum mm och några gånger var jag utan vagn men det var JOBBIGT, i alla fall om man skulle provakläder/shoppa/bära kassar och så plötsligt blev bebis ledsen och man måste lägga ifrån sig allt, böka ut barne.... nej rätt skönt med vagn, om inte annat för att kunna hänga skötväskan på, lägga saker under och byta blöja i.

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • sahara sahara

Jag är jätteglad att vi bestämde oss för vagn *och* sjal. Trikåsjal först i början, och nu en mei tai, kombinerat med en blocketvagn årgång -08.

Det är fantastiskt att kunna välja. Dottern älskar båda, men det kvittar sällan henne vilket man använder. Ibland vill hon åka vagn, ibland sitta i selen, och det är oftast ganska tydligt vilket hon föredrar.

Selen är perfekt för skogspromenader, när man ska gå bland mycket folk, när man är och handlar. Vagnen är underbar att ha om man ska iväg och köpa kläder till sig själv eller om man vill lämna barnet att sova ute efter promenaden.

Jag behöver en ryggsäck till skötväska. Jag fattade först inte vad man skulle fylla den där gigantiska väskan med, men ett kräkbarn som får ersättning och som använder tygblöjor behöver mycket packning.

Jag hade klarat mig utan vagn, precis som jag hade klarat mig utan sjal, men som sagt, varför välja när man kan ha båda?

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Flickan och kråkan
    Kinya skrev 2010-04-07 16:43:34 följande:
    Blöjor, våtservetter, extra ombyte kläder, nycklar, mobil, plånbok, fickalmanacka, skötunderlägg, en flaska vatten och senare även mat till tösen när hon inte helammas längre.  
    Jo, det har jag också med mig (inte almanacka), men det är ju inte direkt någon vikt man dignar under. Jag fyller inte ens skötväskan när vi ska iväg nu.....med två blöjbarn.
    Zirup skrev 2010-04-07 16:50:35 följande:
    Dargo: jag har en singelvagn hemma som vi köpte till vår 1.5-åring. Har nu BF på lördag så jag kommer föda vår tvåa precis när som helst. Jag hade tänkt att se om vi fixar att inte köpa syskonvagn utan låta storasyster åka i sin vagn och bebisen bli buren i bärsjal. Vi HAR goda erfarenheter av vagn (så småningom) men vi vill inte lägga pengar på ytterligare en vagn i nuläget. Vi tänkte testa iallafall, man kan ju alltid ångra sig. Vi får väl utmana varandra och se vilka erfarenheter vi får!
    Så har vi gjort. Det har gått jättebra. 16 månader har vi mellan våra pojkar. Lillebror är snart ett år nu.
Svar på tråden Skippa vagn?