• Ålen

Colombia 2010

Det verkar inte finnas någon aktuell tråd för oss som ska adoptera från Colombia, så jag startar en här och nu . Välkomna in!

• Svar på tråden Colombia 2010
  • Ålen
    latina02 skrev 2010-04-05 17:11:07 följande:
    ska inte adoptera, e själv från colombia va kul me en sån här tråd :)
    Hur har du hamnat i Sverige? Dela gärna med dig med Colombiaerfarenheter
    Linnis skrev 2010-04-05 17:13:36 följande:
    Bra idé! Vi har nog invaderat tråden "Hemutredning 2009" alltför länge redan. Undrar om någon kan ge tips på var man enkelt kan göra sina vaccinationer inför Colombia-resan (i Stockholm)? Tänker på att Lisa G (tror jag det var)  tipsade om att det var lika bra att göra vaccinationerna tidigt så man slapp hämta barn med ömma armar.
    Linnis, vilka vaccinationer tänker ni ta? Vi har bestämt oss för Twinrix och sedan Dukoral när det är resdags. De båda kan du säkert få på din vårdcentral.

Förresten, har ni tänkt på om ni vill åka till San Andres eller liknande under er vistelse?
  • Ålen

Tack för tipsest Linnis, detta får vi följa! Jag hörde något på nyheterna imorse om att adoption av äldre barn har ökat. Tyvärr var jag alldeles nyvaken och låg och dåsade så jag missade nästan allt av vad som sades.... 

miaskell skrev 2010-04-05 19:25:57 följande:
    Glöm inte Colombiaforumet där man kan prata mer "hemligt". Är du inte med kan du skicka ett meddelande med din mejladress så skickar jag inbjudan. Skriv gärna vem du är och vart du ska adoptera från eller har adopterat från :)groups.google.se/group/adoption-colombia?hl=s...
    Pixelmia, där är vi med! Tack för att du länkade.
  • Ålen
    morgonsolan skrev 2010-04-06 13:33:44 följande:
    Ålen: Mkt bra tråd-initiativ!!! Hänger på!Jag har en fråga direkt till er som samlat papper: Fotofickor?? De enda jag har hittat, har fack för fyra foton på varje sida, alltså 8 foton totalt. Var sätter jag de sista två, om det nu ska vara 10 foton? Jag har så klart hängt upp mig på detta med "textremsor" också. Ska jag bara lägga dem löst i? Kanske skulle fråga på google-gruppen också.. Linnis: Tack för DN-tipset!
    Vi köpte fotofickor (på Bokia) med plats för 3 bilder på varje sida samt en liten ficka vid sidan om fotot för testremsan. Vi skickade med 12 bilder och dem har vi fått ok på.

Jag har tänkt en del på det här med valet och det gör mig lite nervös. Hur tänkte ni andra kring det?
  • Ålen

Jag är jättenervös.....blir orolig när det skriver att chefen för adoptionsmyndigheten kanske försvinner. Paniiiiiiiik!!

Hur som helst, jag tycker det är guld att AC informerar om detta så att vi vet vad som händer.

• Ålen

Längtande mamma- du har rätt ang. valet. Det kommer förhoppningsvis flyta på med vissa förseningar, hoppas verkligen att det inte blir mer än så.

Jag tycker också att googleguppen är lite svår att hänga med i men det är samma tänk som på FL dvs med trådar och disk. om olika ämnen.

• Ålen
    Kusin Knase skrev 2010-04-07 15:08:58 följande:
    Ey!Vi drar till Colombia i slutet av veckan, får vår kille i början av nästa vecka! Tjoho, äntligen!Stort lycka till önskar jag er andra!
    Vad härligt, jag är jätteavis !!!!
  • Ålen
    morgonsolan skrev 2010-04-08 08:57:40 följande:
    Vi är troligtvis inte på G att skicka förrän i juni. Jag vet att det bara är två månader dit, men det känns som en evighet just nu. I dag är det solsken och klarblå himmel där vi bor. Hoppas ni får en fin dag ni med!
    Morgonsolan, häng inte läpp för det. Det är två månader sedan vi fick besked om att starta och vi har ännu inte fått svar om granskningen av våra dokument. Det tog bara 2,5 vecka att få ihop allt med sedan är det mycket väntan. Det tar sin lilla tid så med andra ord är juni ändå ett realistiskt mål. 
    augustibruden skrev 2010-04-08 10:26:11 följande:
    Hej!Vi vill jätte gärna adoptera från Colombia men har fått väldigt olika besked på om det är bra el. tar för lång tid för oss som är 39 resp. 42 år och hoppas få medgivande för syskon.Enligt FFIA går det fort om man kan tänka sig två barn fast vi vill ha under 5 år och att man kan skriva att jag ska ha huvudansvaret för barnen för då gör det inget att min man är äldre. Enligt AC är det max 39 år som gäller.Vad har ni för erfarenhet av väntetiden och hur gamla är ni?  
    Hej! Vi köade i ca 20 månader tills det var vår tur att starta vår ansökan. Det har nu blivit 22 månader men hoppas på att få iväg våra handlingar till Colombia under april. Jag hoppas verkligen att ni får chansen att skicka till Colombia (eller annat land) så att åldern inte blir ert hinder. Lycka till!
    Vallmo75 skrev 2010-04-08 12:24:11 följande:
    Jag undrar också hur länge ni stått i Sverigekön och i vilken organisation? 
    Hej! Tiden vi köade ser du ovan, vi gick med i AC i juni 2008. Nu väntar vi ivrigt på att få iväg papprerna till Colombia. Vilken/vilka org är ni med i?
  • Ålen

Nu är Knase i Colombia och myser med sin son....vad härligt!

Vi har blivit tilldelade barnhem nu, det blir ett i Meddelin. Det känns fantastiskt!

På pappersfronten går det lite segt just nu. NP har fått det dem ska bestyrka men utdraget från Landsarkivet strular lite. Hur går det för er andra?

• Ålen

Längtande mamma: ja det känns jättespännande att veta vart vårt barn kommer finnas eller redan finns. Oj oj, det ilar i mig när jag tänker då. Vi fick också beröm för våra foton och för att vi skrivit på spanska vilka det är som är med på bilden. Kul när man lagt ner en del jobb på det.
    Medellin (som vi ska till) har lite kortare vistelsetid än Bogota så om ni vill stanna längre får vi hoppas att det blir Bogota för er del.

Linnis: vi har 0-3 år. Ni med?
    Det ska stå "styrkande av äktenskap" på personbeviset från Skatteverket. Det var en liten kamp att få till det men bara man hamnar hos rätt handläggare så var det inga problem.

Morgonsolan: jag tycker ni ska smygbörja med er papper även om ni in kan skicka förrän i juni. Det tar längre tid än man tror att detta. Det t tex en månad sedan vi skickade in för granskning och våra papper har ännu inte kommit iväg till landet. Så vänta inte till juni innan ni börjar....det är mitt råd i all välmening  .

Jag tycker faktiskt att denna perioden är rätt jobbig. Man ska fixa och dona, ringa runt och begära nya intyg som inte går att få, skicka kontrollkopior, vänta på svar, vänta på postgången..... gahhhh jag vill vara klar nu så vi kan börja vänta barn!!!!

• Ålen
    Längtande mamma skrev 2010-04-14 20:45:21 följande:
    Ålen: vi får kanske ha en trådträff i Medellín för nu har vi också fått barnhem! Tänk, ännu ett steg närmre! Får nog gå in i google-gruppen och läsa lite mer där nu.
    Vad härligt, grattis!!!! Gå absolut in på gruppen och läs. Jag har en tråd om "vårt" barnhem och det finns mer om Casita där också.
  • Ålen
    Längtande mamma skrev 2010-04-14 20:45:21 följande:
    Ålen: vi får kanske ha en trådträff i Medellín för nu har vi också fått barnhem! Tänk, ännu ett steg närmre! Får nog gå in i google-gruppen och läsa lite mer där nu.
    Fick vi samma barnhem???????
  • Ålen
    Linnis skrev 2010-04-23 17:07:58 följande:
    Vill bara tipsa er om att gå med i AC:s nya mötesplats på uppdaterade webben. Ligger inte så mycket info uppe ännu och har inte så många medlemmar. Men AC kommer på sikt lägga upp ytterligare bra landspecifik information på mötesplatsen och "Mina sidor".  Ett bra komplement till google-, yahoo- och Familjeliv. www.adoptionscentrum.se/sv/motesplatsen/start
    Gott Linnis, jag är med nu och har tom lagt upp en bild på mig.....
  • Ålen
    Linnis skrev 2010-05-26 23:04:43 följande:
    Åhhh så glad man kan bli. I dag har vi fått meddelande om att Colombia och "vårt" barnhem har godkänt våra adoptionshandlingar. Sååå pirrande känsla!
    Linnis, vad glad jag blir!!!! Vad roligt för er, hoppas de ringer med BB snart!!!!! Har ni väntat i 2 månader nu eller hur var det? För oss har det gått 1 månad sedan vår ansökan skickades till Colombia.

Grattis Linnis!
  • Ålen
    Kusin Knase skrev 2010-06-14 16:48:16 följande:
    Hej! Skulle bara säga "Te quiero, Colombia!!" Längtar tillbaka som bara den...
    Det kan jag tänka mig....jag längtar tills jag också längtar tillbaka
  • Ålen
    morgonsolan skrev 2010-06-15 14:50:26 följande:
    instämmer helt.Ålen: Har era papper blivit godkända av barnhemmet förresten än?
    Nej, vi har inget hört. På torsdag är det 7 veckor sedan våra papper skickades.

Hur går det med ert papperssamlande?
  • Ålen
    morgonsolan skrev 2010-06-16 09:28:27 följande:
    Då har ni säkert klartecken från banhemmet vilken dag som helst nu ska du se. Spännande!

Jorå, papperssamlandet from hell, där allt som kunnat gå fel har gått fel, är klart så när som på ett förbaskat intyg som vi fått fel av tre gånger nu. Hoppas det rätta kommer med posten i dag!
    Jag vet inte ens om vi kommer få något besked. Några familjer har inte ens hunnit få det innan BB. Enligt AC kan det släpa ett par veckor också. Det känns helt ok, jag är inte orolig utan snarare otålig och vill ha barn NU!!!!
Svar på tråden Colombia 2010