Colombia 2010
Det verkar inte finnas någon aktuell tråd för oss som ska adoptera från Colombia, så jag startar en här och nu . Välkomna in!
Det verkar inte finnas någon aktuell tråd för oss som ska adoptera från Colombia, så jag startar en här och nu . Välkomna in!
ska inte adoptera, e själv från colombia
va kul me en sån här tråd :)
Bra idé! Vi har nog invaderat tråden "Hemutredning 2009" alltför länge redan. Undrar om någon kan ge tips på var man enkelt kan göra sina vaccinationer inför Colombia-resan (i Stockholm)?
Tänker på att Lisa G (tror jag det var) tipsade om att det var lika bra att göra vaccinationerna tidigt så man slapp hämta barn med ömma armar.
Glöm inte Colombiaforumet där man kan prata mer "hemligt". Är du inte med kan du skicka ett meddelande med din mejladress så skickar jag inbjudan. Skriv gärna vem du är och vart du ska adoptera från eller har adopterat från :)
http://groups.google.se/group/adoption-colombia?hl=sv
Vill bara tipsa om att Svenska Dagbladet idag har börjat en ny Idag-serie som handlar om adopterade från Colombia som återvänder för attsöker sina rtill Colombia på återvändarresa. Lite kul att det var "förstasidesnyhet" med stor bild från Bogota.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/barnunga/ater-i-colombia-for-att-finna-sina-rotter_4513991.svd
Gillar också att de skrev de söker sin biologiska rötter och att varje adopterad individ har olika fokus/inställning. i stället för att behandla adopterade som kollektiv. Tänker närmast på program som t.ex. Spårlöst. Där brukar det mer vara "Efter åratal av väntan och längtan ska äntligen XX få träffa sin riktiga mamma". och så är det smäktande musik och förväntan om tårar.
Tack för tipsest Linnis, detta får vi följa! Jag hörde något på nyheterna imorse om att adoption av äldre barn har ökat. Tyvärr var jag alldeles nyvaken och låg och dåsade så jag missade nästan allt av vad som sades....
Ålen: Mkt bra tråd-initiativ!!! Hänger på!
Jag har en fråga direkt till er som samlat papper: Fotofickor?? De enda jag har hittat, har fack för fyra foton på varje sida, alltså 8 foton totalt. Var sätter jag de sista två, om det nu ska vara 10 foton? Jag har så klart hängt upp mig på detta med "textremsor" också. Ska jag bara lägga dem löst i? Kanske skulle fråga på google-gruppen också..
Linnis: Tack för DN-tipset!
@Morgonsolan. Nu var mitt tips ett SvD-tips, men eftersom du är så snäll så får du ett dagsfärskt DN-tips också. Inte Colombia-specifikt, men ändå....
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fler-villiga-adoptera-aldre-barn-1.1072915
Vi köpte också fotofickor på Bokia, men fick inte till det riktigt snyggt pga våra olika fotoformat. Slutade med att vi klistrade upp våra ca 10 foton på styvt fotopapper och skrev bildtexterna direkt på spanska. Lade sedan in detta i vanliga A4-plastfickor. Det blev godkänt av AC. (men det kan vara klokt att skicka in foton i plastfickor om man inte är helt 100% säker på att foton blir godkända)
Gällande valet i colombia är jag jättenervös för att något ska haka upp sig. Vi väntar ju barnbesked sedan 1 månad tillbaka och är så rädd för att det ska dra ut på tiden. Vi längtar ju sååå efter att få åka. Inser rationellt att man inte kan göra ett dyft för att påverka, men jag är nervös.