Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

Är tillbaka igen. Hade tänkt hålla mig borta från Fl  men det är rätt trevligt och man får bra råd så jag är tillbaka. Tyvärr fick jag inte heta EL I igen så det fick bli detta.  Så ni vet vem jag är nu.

Uppdatering om sonen: Vi har ju provocerat med havre ett bra tag och ingen reaktion så det får han nu. vi har även hunnit provocera med råg och korn utan problem. Korn bara några ggr hittills i och för sig men det verkar gå bra.

Läkaren, dietisten och vi har nu funderat på hur vi ska gå vidare. Enligt läkaren så är det så att "vetenskapen" bara vet att man ska ha NOLLTOLERANS om man är glutenintolerant eller om reaktionen av något ämne sätter sig på andningen. I övrigt är det ok att äta så mkt man klarar av, vilket givetvis kan spänna från väldigt mycket till inget alls även där.

När vi provocerade med vete sist (på dietistens initiativ) så reagerade ju sonen bara med sina eksem på kinderna. Möjligtvis någon reaktion med lite hårdare mage men i övrigt ingenting. Nu när han varit utan vete så är ju eksemen borta givetvis men i övrigt är det som vanligt. Han  mår bra, inget konstigt alls.
    Vi funderar därför på om vi nu (när vi testat korn ett tag till) ska se på vilken  nivå av vete vi kan lägga oss på. Hans eksem verkar inte besvära honom (i alla fall när de är så milda som när han fått vete nu, värre i vintras).

Det är där vi är nu.
    Har ju inte läst tråden på ett tag så har väl ett par sidor att läsa ifatt

• Eligrabbarna

K kavat: ja humöret är bättre, bara såna där utbrott som alla barn har ;) men det måste man ju få ha, det får ju jag med haha

Råg funkar också. Äter delikatess knäcke med god aptit.

• Eligrabbarna

Kan man vara olika känslig mot samma allergen olika dagar??

Tycker sonen reagerar olika kraftigt och olika snabbt om han råkar få i dig nåt med vete i. Ibland tar det 30 minuter och andra gånger 5 timmar. Kan det vara så??? Någon som känner igen det?

• Eligrabbarna

Jpl: usch låter ju verkligen superjobbigt!!! Vad har de fått i sig?

• Eligrabbarna

Vi har ni varit hos svärmor och henne träffar vi ca 1 gång om året. Min man har inte ens berättat att sonen är allergisk mot vete. Hon har alltid varit skeptisk mot saker och tycker jag överdriver.

Vi hade tänkt handla saker när vi kom upp eftersom hela bilen var full av saker ändå. Dock visade det sig att deras "håla" inte hade naturligt glutenfritt så han fick en del saker med vete i. Vi tänkte att vi går väl se det som en provocering innan dagis startar igen. Eftersom vi ska säga att han kan äta mjölk, soja och havre på dagis nu så tänkte vi att det får väl vara ett test på vete också...

Han gick ju lite eksemiga kinder som alltid och jag visade det för svärmor och då trodde hon faktiskt på mig;) konstigt att man måste ha bevis. Eksemen är så små så det gör inte så mycket, MEN jag är ganska säker på att han får magknip också för både i går natt och i natt har han skrikigt och gnytt mycket i sömnen. Sovit oroligt. Bajsat sent på kvällen då han i vanliga fall sover.

Nu är vi påväg hem och när han satt och sov i bilen fick han också (som jag tolkar) magknip för han skrek i sömnen och sedan vaknade han av det :( han skriker ofta i bilen för att han inte gillar att åka bil men han brukar aldrig skrika i sömnen!

Så nu blir det naturligt glutenfritt igen när vi kommer hem. Lilla gubben!!!! :(

• Eligrabbarna

Någon här som vet/testat något recept på tunnbröd utan vete? Endast veteallergi så alla andra ingredienser går bra.Sonen fick testa tunnbröd när vi var hos svämor och det blev som det blev med hans veteintag. Tunnbröd är det enda brödet han ätit bra av annars äter han inte bröd tänkte om det gick att göra så han fick äta det ändå!

• Eligrabbarna

Vi var ju hos svärmor för ca 1 vecka sedan som jag berättade. Allt blev ju galet där, men men nu får han strikt vetefritt. Hans kinder är nästan bra nu, lite röda fortfarande när han blir varm o så (det är de aldrig annars även om han blir varm men har vetefri kost).
    vi har väl inte tyckt att vi sett så stor skillnad på magen mer än att min svägerska (som inte har barn) frågade; "ser barns magar verkligen UT sådär????" hmm då såg jag hur jäkla stor den var, som en ballong!

Nu efter 6 dagar  med vetefritt har han nästan rutor på magen igen SKÖNT!!

• Eligrabbarna

vet inte om någon vill svara på min fråga, men nu vet vi ju att det "bara" är vete han inte tål. Ska prata med dietisten denna eller nästa vecka igen och då vill jag ha livsmedelanvisning på produkter utan vete. Frågan är nu får man det när det "bara" är vete???
    Vad tycker ni jag ska ha för produkter till honom? Kan man få typ pasta, olika mjölsorter, kakor, bröd på anvisning eller?
    Nu har vi ju kört i ett halvår utan någon anvisning pga att de vill utreda vad han tål och inte.

• Eligrabbarna
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    ÅHhhhh stort grattis!!! Mysigt!!! Hoppas allt gått bra!! kram
  • Eligrabbarna

älsklingen: åh vad skönt att hon äntligen kan äta ordentligt, hon som varit så liten!!!!! Hoppas ni kan utesluta mer saker på listan sen! Kram

Svar på tråden Allergitråden