Inlägg från: Eligrabbarna |Visa alla inlägg
  • Eligrabbarna

Allergitråden

Jag behöver lite hjälp att luska...

Sonen har ju varit jättefin om kinderna och ingen uppblåst mage när han ätit naturligt glutenfritt (vetefritt). Vi var ju för ca 2 veckor sedan hos svärmor då han fick i sig vete. Han fick då uppblåst mage och eksem på  kinderna.
    När vi kom hem körde vi strikt vetefritt vilket vi gör även nu. Han har haft jättefina kinder (någon gång har det blossat upp lite på ena kinden antar att det är av t ex glukossirap, men reagerar inget på magen) och magen har varit "platt".

Nu i dag så var magen jättefin på förmiddagen och mitt på dagen liksom kinderna men nu i kväll har kinderna blossat upp igen och magen är som en boll Är så tröstlöst

Det han ätit idag är:
    Frukost:yoghurt m flingor och russin (rice krispice m havre, vilket han ätit senaste månaderna men vi har inte märkt någon reaktion av det). delikatess knäcke från vasa (rågfullkorn vilket han också ätit ca 2 månader nu utan att vi sett någon reaktion) samt congacsmedvurst från ica (har inte innehållsförteckningen kvar men vet att jag läste flera ggr på den på affären)

Lunch: ris och köttfärssås gjord på kokosmjölk, chilisås, salt, peppar, ketchup. mjölk

mellis. lite av en risifrutti, bobs blandsaft och delikatessknäcke m korv (samma som frukost)

middag: samma som lunch (lite lat jag vet blandsaft från bob

i övrigt inget mer... det enda som är nytt är väl korven...
    blir så ledsen för magen har varit såååå fin och normal när han äter vetefritt

Som sagt, delikatessknäcke har han ätit senaste 2 månaderna (men äter ofta minimala mängder, typ 1/5 knäckebröd om ens det), mjölk har han också ätit hela sommaren utan problem, likaså flingorna...kanske blir för mkt allt tillsammans?! men varför kom reaktionen just i dag???
    middag:

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-12 18:56:20 följande:
    EL I . Gud vad trist att han mår dåligt igen =/ Hoppas att det går över snabbt!
    Det kan inte vara så att han smaskat i sig lite av brorsans macka ?!
    Eller att han reagerat på något helt annat! Typ jordgubbar eller äpple från saften ?!
    Vet inte. han har ätit äpple i dag också men väldigt lite. saften brukar han också dricka. så inget är direkt nytt
    Han har inte ätit nåt "medvetet" av brorsan, men det är om han fått tag i nåt?!
    Det enda jag kan komma på är att det blivit för mkt av t ex havre, råg mm...kanske den där lilla kontaminationsrisken som finns med vete har lagt sig på varandra och då blir det för mkt?!

Jordgubbar, hallon, vinbär mm har han ätit i massor i sommar utan att reagera.
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-12 19:50:44 följande:
    Har han kunnat äta denna mängd med havre. råg mm innan utan att reagera..eller är det första dagen ?!
    Hoppas ni kan komma på vad det är i allafall!

Vi provade att ge stora dottern lite mat igår som innehåll laktos..men det funkade inte! Hon har varit vaken större delar av natten =(
    Så nu undrar jag om ni tror det finns någon chans att hennes mjölkprotienallergi kommer växa bort och när i såfall ?! Hon blev diagnostiserad för bara 6 månader sen!
    jag har hört från läkare att större delen av barnen med mjölkproteinallergi växer ifrån det innan skolåldern, 7-årsåldern alltså, så hon har ju tid på sig. Vet dock inte hur sant det är, säkert nån här som vet bättre.

Jo han har ätit havre och råg förut också i denna mängd men tänkte att eftersom hans reaktioner med magen tar ett tag att visa sig (kinderna dock kommer inom 30-90 minuter) så kanske det liksom "samlat på sig" ett tag nu så det inte har med dagens mat att göra..
  • Eligrabbarna

Han var vaken vid 2 tillfällen men har inte verkat ha jätteont. Fortfarande mer svullen om magen än normalt, men inte lika stor som i går. Kinderna är fina idag.

Fått havreflingorna men hoppade över råg idag.

• Eligrabbarna

Miralicia: smart!! Ska göra det. Vi tig som sagt bort råg idag. Ska ta havre med.

• Eligrabbarna

Det är nog så som du skrev miralicia, att sonen tål liiiiite vete genom kontamination i t ex havre, råg och korn men inte när det blir för mkt. nu har vi tagit bort rågmackan och han får lite mindre havre, då har magen blivit mindre (dock inte helt bra men det tar ju ett tag) och kinderna är fina igen.

Så vi får nog gå restriktivt på de andra sädesslagen också även om det inte behöver vara nolltolerans på dem.
    Tack för hjälpen

• Eligrabbarna

Håller med er alla. Vi hittade ju mjölk o soja och sonen blev bättre men långt ifrån bra. Vi fattade nada. När jag hittade till denna tråd fick jag kunskap och idéer om vad det kunde vara o speciellt kavats son var lite lik min.

Testade att ta bort vete. Sonen blev helt bra!!!!! Ett helt nytt barn.
    Nu i sommar har vi provocerat m mjölk o soja i han tål detta.

Jag känner mig väldigt säker på att han aldrig varit allergisk mot mjölk o soja men när han hela tiden fick en dålig mage pga vete så blev mjölk (som i sig ju är jobbigt för känsliga magar) alldeles för mkt och därför fick han reaktioner som om han var allergisk.

Tänk om det hade funnits test, då hade han sluppit plågas i 15 månader!!! Om jag inte hade hittat tråden eller stått på mig hos läkaren om att nåt var fel- då hade han än i dag fått må dåligt:(

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-08-15 15:40:26 följande:
    Nu kommer konstiga jag med mina märkliga frågor !
    Men när dottern ( mjölk, soja, vete och havreallergisk ) föddes kände jag direkt att något var "speciellt" med henne! Redan i graviditeten mådde jag märkligt med magknip, illamående och plötsliga kräkningar lite titt som tätt hela tiden!
    När hon sen började minska i vikt och inte ens maratonammande hjälpte och när tillsist utslagen kom ( utöver magknipen, missnöjdheten, förstoppningen ) fattade ju vi att något var fel. Men inte ens efter vi slutade amma och bytte till mjölkfri ersättning kände jag att det var "nog". Jag kände direkt på mig att hon kommer att ha fler allergier och Oj vad rätt jag hade! Och då hade hon ändå bara en kost som bestod av Althera! Det måste ju ha varit min magkänsla som stämt hela tiden!!
    Har ni kännt likadant med era barn ?!
    Alltså min son har varit väldigt speciell hela tiden. Jag sa till min man redan när sonen låg i magen "denna kommer vi få att göra med". Han var ALDRIG stilla alltså. Fanns nästan ingen period då han var stilla...jag menar, bebisar brukar ju ändå sova lugnt i magen ibland...men ALDRIG.

När han sedan kom ut så vägrade han äta (liksom min stora grabb) han gick inte att amma! Han bara skrek. Skriken började redan på bb, med lågt blodsocker till följd av matvägran och vi fick vara kvar för extra kontroller på honom pga det låga blodsockret. Fick truga i honom ersättning redan från dag 2 på bb.

Väl hemma så var han "annorlunda" hela tiden med maten, närheten, sov dåligt och lite för att vara så liten...sedan kom skriken och magknipen efter bara några veckor.

Det har alltid varit "nåt" med honom. Vi har haft jobb med honom dygnet runt. Storebror var miltals ifrån hur jobbig lillebror var fast storebror hade kolik i 3 månader.

Så ja..jag kände tidigt på mig att det var nåt "speciellt" md honom. Frågan är bara vad det beror på alla barn är inte lika. Det jag och min man dock diskuterat flertalet gånger sen han föddes är hur rätt jag hade ens INNAN han var född!! Märkligt!
  • Eligrabbarna
    Allrona skrev 2010-08-16 08:05:53 följande:
    Här fick vi ofrivillig provokation av mjölk igår när dottern lyckades få tag på ett mjölkglas i ett obevakat ögonblick. Hon hann nog bara  få i sig en pytteklunk innan jag hann fram och ta ifrån henne glaset. Men då fick vi i alla fall göra vår första mjölkprovokation Skrattande Resultaten är prickar över nästan hela kroppen och eksem lite här och var. Däremot har vi inte märkt något på magen och hon sov ganska bra inatt.

Det är ca 14 timmar sedan hon fick i sig mjölken. Hur lång tid efter kan man förvänta sig reaktion. Jag hoppas ju såklart att detta är den enda reaktionen men hur länge kan man räkna med att eventuella allergiska reaktioner kommer från mjölken?
    för min son tog det ca ett dygn. Å andra sidan vet vi ju inte om han verkligen var allergisk mot mjölk eller om det var vete som spökat hela tiden, troligtvis...men ca 1 dygn efter intag av mjölk blev han dålig i magen
  • Eligrabbarna

Älsklingen: visst kan man känna lite så ibland men nu när vi känner oss säkra på vad för allergi han har så känns det bara som en lättnad.

Nu är grabben hur fin på kinderna som helst, magen normal storlek och ingen förstoppning. Det är så otroligt tydligt så det är bara skönt att veta hur vi ska göra för att få vår kille att må bra.

En kompis var här efter att vi hade varit hos svärmor och det första hon kommenterade (utan att hon visste nåt om vår vistelse dör) var sonens gigantiska mage :(. Idag var hon här igen... Då kommenterade hon hans lilla mage;) så det är otroligt tydligt!!

Vi har nu världens goaste kille!! :)

Svar på tråden Allergitråden